Page 1 of 1

2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Posted: 05 Jun 2014, 15:23
by Danneeandersson
Går den diffen att använda till min eller blir det alldeles för segdraget? :) har 3,93 nu och det är på tok för mkt!

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Posted: 05 Jun 2014, 16:34
by rockker
Danneeandersson wrote:Går den diffen att använda till min eller blir det alldeles för segdraget? :) har 3,93 nu och det är på tok för mkt!

Jag kör med 2,65 bakaxel och zf på min 525 turbo. Funkar klockrent tycker jag. Bilen känns inte speciellt segdragen innan laddtrycket kommer.
Man får dock en hög topphstighet runt 330 km/h vid 7500 med 18" fälgar som jag har enligt autopowers lathud.

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Posted: 05 Jun 2014, 18:21
by Bullen!
"bästa" utväxlingen om jag får säga det. blir som att åka 6-petad på standardbakaxel.

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Posted: 18 Jun 2014, 21:30
by Nisse977
Har kört 2.64 och ZF i några år. Tycker det är kanonbra :) I alla fall när man har lite pulver :) Testade att köra sugmotor nån gång för ett par år sen med samma setup, den var lite trött på 5an kan man säga.

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Posted: 23 Jun 2014, 12:37
by bmw_pelle
Åker e30 och 188 hus, hade precis tänkt att göra det ingreppet då jag böt från org getrag 260 till ZF TDS.
Hade en klump från E34 TDS och hade tänkt flytta över min lamelldiff till det huset, sagt och gjort bultade jag bara över kronhjulet som ja gjort några gånger tidigare men de va nånting som va knas!
Kronhjulet sitter ju inte på samma ställe, skiljer ca 6mm och kan tänka mig att det är pga det stora pinjongdrevet (17 kugg om ja minns rätt).
Så min fråga är, hur har ni gjort? Hittat en lamelldiffad? Fräst av kronhjulet och chimsat in det?
Ja åker 3,25 idag och bilen är hysterisk på alla växlar!

Skulle även klara mig kanske med 3.07 eller 2.92 tror ja de va. Varvar 7500rpm. Men finns dom utväxlingarna med E30/E28 huset?

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Posted: 23 Jun 2014, 18:35
by Bullen!
Jag har en 2,65 med lamell till salu. Pm vid intresse.

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Posted: 25 Jun 2014, 11:21
by dude
bmw_pelle wrote:Åker e30 och 188 hus, hade precis tänkt att göra det ingreppet då jag böt från org getrag 260 till ZF TDS.
Hade en klump från E34 TDS och hade tänkt flytta över min lamelldiff till det huset, sagt och gjort bultade jag bara över kronhjulet som ja gjort några gånger tidigare men de va nånting som va knas!
Kronhjulet sitter ju inte på samma ställe, skiljer ca 6mm och kan tänka mig att det är pga det stora pinjongdrevet (17 kugg om ja minns rätt).
Så min fråga är, hur har ni gjort? Hittat en lamelldiffad? Fräst av kronhjulet och chimsat in det?
Ja åker 3,25 idag och bilen är hysterisk på alla växlar!

Skulle även klara mig kanske med 3.07 eller 2.92 tror ja de va. Varvar 7500rpm. Men finns dom utväxlingarna med E30/E28 huset?
Yes d skiljer, vill minnas att 3,15 är lägsta utväxlingen med "ditt" lamellpaket.. sen ser 2,93 - 2,65 annorlunda ut.. men jag vet ej om man kan fräsa ner kronhjulet? 2,93 finns men väldigt ovanliga, minns inte vilken modell. jag fixade en 2,65 med lamell från e34 tds, lite knepiga å hitta ibland men enklaste sättet skulle jag tro..

Btw, 2,65 utväxlingen å zf är så jävla kuung! :wink: man tröttnar ju som sagt fort när den blir så hysterisk. Bästa uppgraderingen jag gjort på bilen å byta till den, riktigt nice å ligga å jassa på skitlånga växlar! :D

hoppas d löser sig.

/R