BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Posted: 05 Jun 2014, 14:43
Har tänkt och lägg upp en tråd om mitt snikbygge/första turbobygge som är tänkt och genomföras hösten/vintern -14. Men under tiden så kommer allt annat att försöka fräschas till så mycket som möjligt.
Då jag bara är 17år och har tänkt och turbokonvertera en bmw för första gången så uppskattas tips och tricks samt tålamod av er läsare då min ekonomi inte är speciellt stor i månaden
Det som sitter i dagsläget på bilen är:
¤ Strongflex bussningar i bakvagnen
¤ 325ans fram o bakvagn
¤ 325:ans stora diff + 325 axlar
¤ Coilovers TA Technix
¤ Servostyrning
¤ Fuelcell med catchtank i skuffen som drivs av 2 original pumpar
¤ Svart inredning istället för beige som satt när jag köpte bilen
Det som kommer att ändras ske under hösten/vintern innan jag fyller 18 om pengarna räcker till är:
¤ Fixa i ordning den från all rost som är synlig Kvar och göra
¤ Byta ut allt som är beige inuti bilen - Fixat
¤ Byta bromsskivor och bromsok fram - Fixat
¤ Underredsbehandla hela bilen Kvar och göra
¤ Ta bort gamla toningen och lägga på ny solfilm från firma Fixat
¤ Brembo 4-kolvsok, Audi S3 skivor 312mm omborrade till e30 hålbild samt svarvat centrum, de ska lämnas in på slitsning, Bmw e32 750i huvudbromscylinderFixat, dock ingen slitsning
¤ Byta från fuelcell till en 63liters originaltank Fixat
¤ Bygga turbo Under byggnation
Specs:
M50B25 vanos från E34 525
Motorn är helt oöppnad
KKK K29 60 in / 69 ut
HKS "style" 50mm
PPF 50mm dump
Grenrör made by Erikjakan
3" downpipe made by Erikjakan
2,5" resten av avgassystemet med en stor ljuddämpare i slutet
IC 550x180x65mm
Original insug
E28 M535 kylare
Spal fläkt 382mm sugande
Bränsle / Sprut:
VEMS styrsystem
MAC ventil
Siemens Deka 875cc
Deatschwerks DW200 intank pump
7,5mm bränsleslangar matning och retur
Original fuelrail
Original tank
Drivlina:
ZF låda från E34 525
Svetsdiffad
Svarvat och lättat M20 svänghjul av DLI-teknik
4-puckad sinter
Förstärkt 618 tryckplatta från Motornord
Lite bilder av förra ägaren
Efter att ha suttit i sportstolar i 5h så var både jag och min far trött så blev bara en bild då vi kom hem
Veckan efter så börjades det lite med att byta ut inredningen från beige till svart.
Kommer lite bilder som förhoppningsvis gillas
Började med att ta ut sportstolarna, mittkonsolen, plexisolfilm och baksätet
Därefter startades operation klä om hatthyllan, tog bort det gamla tyget som ska ersättas med biltemas högtalarmatta.
Slutresultat, blev faktiskt över förväntat jäkligt bra
Mattan åkte ur för en redig tvätt och bli lite om pysslad med färg
Under process
Monterad och klar
Lite mätarhållare operation har det hunnits med också
Slutresultat i kontoret i bilen
Då jag bara är 17år och har tänkt och turbokonvertera en bmw för första gången så uppskattas tips och tricks samt tålamod av er läsare då min ekonomi inte är speciellt stor i månaden
Det som sitter i dagsläget på bilen är:
¤ Strongflex bussningar i bakvagnen
¤ 325ans fram o bakvagn
¤ 325:ans stora diff + 325 axlar
¤ Coilovers TA Technix
¤ Servostyrning
¤ Fuelcell med catchtank i skuffen som drivs av 2 original pumpar
¤ Svart inredning istället för beige som satt när jag köpte bilen
Det som kommer att ändras ske under hösten/vintern innan jag fyller 18 om pengarna räcker till är:
¤ Fixa i ordning den från all rost som är synlig Kvar och göra
¤ Byta ut allt som är beige inuti bilen - Fixat
¤ Byta bromsskivor och bromsok fram - Fixat
¤ Underredsbehandla hela bilen Kvar och göra
¤ Ta bort gamla toningen och lägga på ny solfilm från firma Fixat
¤ Brembo 4-kolvsok, Audi S3 skivor 312mm omborrade till e30 hålbild samt svarvat centrum, de ska lämnas in på slitsning, Bmw e32 750i huvudbromscylinderFixat, dock ingen slitsning
¤ Byta från fuelcell till en 63liters originaltank Fixat
¤ Bygga turbo Under byggnation
Specs:
M50B25 vanos från E34 525
Motorn är helt oöppnad
KKK K29 60 in / 69 ut
HKS "style" 50mm
PPF 50mm dump
Grenrör made by Erikjakan
3" downpipe made by Erikjakan
2,5" resten av avgassystemet med en stor ljuddämpare i slutet
IC 550x180x65mm
Original insug
E28 M535 kylare
Spal fläkt 382mm sugande
Bränsle / Sprut:
VEMS styrsystem
MAC ventil
Siemens Deka 875cc
Deatschwerks DW200 intank pump
7,5mm bränsleslangar matning och retur
Original fuelrail
Original tank
Drivlina:
ZF låda från E34 525
Svetsdiffad
Svarvat och lättat M20 svänghjul av DLI-teknik
4-puckad sinter
Förstärkt 618 tryckplatta från Motornord
Lite bilder av förra ägaren
Efter att ha suttit i sportstolar i 5h så var både jag och min far trött så blev bara en bild då vi kom hem
Veckan efter så börjades det lite med att byta ut inredningen från beige till svart.
Kommer lite bilder som förhoppningsvis gillas
Började med att ta ut sportstolarna, mittkonsolen, plexisolfilm och baksätet
Därefter startades operation klä om hatthyllan, tog bort det gamla tyget som ska ersättas med biltemas högtalarmatta.
Slutresultat, blev faktiskt över förväntat jäkligt bra
Mattan åkte ur för en redig tvätt och bli lite om pysslad med färg
Under process
Monterad och klar
Lite mätarhållare operation har det hunnits med också
Slutresultat i kontoret i bilen