Page 1 of 23

BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 05 Jun 2014, 14:43
by niclasmann
Har tänkt och lägg upp en tråd om mitt snikbygge/första turbobygge som är tänkt och genomföras hösten/vintern -14. Men under tiden så kommer allt annat att försöka fräschas till så mycket som möjligt.

Då jag bara är 17år och har tänkt och turbokonvertera en bmw för första gången så uppskattas tips och tricks samt tålamod av er läsare då min ekonomi inte är speciellt stor i månaden :shock: :lol:

Det som sitter i dagsläget på bilen är:

¤ Strongflex bussningar i bakvagnen
¤ 325ans fram o bakvagn
¤ 325:ans stora diff + 325 axlar
¤ Coilovers TA Technix
¤ Servostyrning
¤ Fuelcell med catchtank i skuffen som drivs av 2 original pumpar
¤ Svart inredning istället för beige som satt när jag köpte bilen

Det som kommer att ändras ske under hösten/vintern innan jag fyller 18 om pengarna räcker till :lol: är:
¤ Fixa i ordning den från all rost som är synlig Kvar och göra
¤ Byta ut allt som är beige inuti bilen - Fixat
¤ Byta bromsskivor och bromsok fram - Fixat
¤ Underredsbehandla hela bilen Kvar och göra
¤ Ta bort gamla toningen och lägga på ny solfilm från firma Fixat
¤ Brembo 4-kolvsok, Audi S3 skivor 312mm omborrade till e30 hålbild samt svarvat centrum, de ska lämnas in på slitsning, Bmw e32 750i huvudbromscylinderFixat, dock ingen slitsning
¤ Byta från fuelcell till en 63liters originaltank Fixat
¤ Bygga turbo Under byggnation

Specs:
M50B25 vanos från E34 525

Motorn är helt oöppnad
KKK K29 60 in / 69 ut
HKS "style" 50mm
PPF 50mm dump
Grenrör made by Erikjakan
3" downpipe made by Erikjakan
2,5" resten av avgassystemet med en stor ljuddämpare i slutet
IC 550x180x65mm
Original insug
E28 M535 kylare
Spal fläkt 382mm sugande

Bränsle / Sprut:
VEMS styrsystem
MAC ventil
Siemens Deka 875cc
Deatschwerks DW200 intank pump
7,5mm bränsleslangar matning och retur
Original fuelrail
Original tank

Drivlina:
ZF låda från E34 525
Svetsdiffad
Svarvat och lättat M20 svänghjul av DLI-teknik
4-puckad sinter
Förstärkt 618 tryckplatta från Motornord


Lite bilder av förra ägaren
Image
Image
Image
Image

Efter att ha suttit i sportstolar i 5h så var både jag och min far trött så blev bara en bild då vi kom hem
Image


Veckan efter så börjades det lite med att byta ut inredningen från beige till svart.
Kommer lite bilder som förhoppningsvis gillas :)

Började med att ta ut sportstolarna, mittkonsolen, plexisolfilm och baksätet
Image
Image
Image

Därefter startades operation klä om hatthyllan, tog bort det gamla tyget som ska ersättas med biltemas högtalarmatta.
Image
Image
Image

Slutresultat, blev faktiskt över förväntat jäkligt bra :D
Image
Image
Image

Mattan åkte ur för en redig tvätt och bli lite om pysslad med färg
Image
Image
Under process
Image
Image
Monterad och klar :D

Lite mätarhållare operation har det hunnits med också
Image
Image
Image

Slutresultat i kontoret i bilen :D
Image

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 05 Jun 2014, 17:09
by Reaper
Nice

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 05 Jun 2014, 18:11
by niclasmann
Fick hem ett litet packet idag också 4-kolvs brembo OK, Audi S3 skivor, adaptrar och 750i huvudbromscylinder

Image

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 05 Jun 2014, 18:13
by adde87
ser bra ut... lycka till

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 05 Jun 2014, 19:30
by niclasmann
Ikväll blir det streetrace i Stockholm och då får vi åka i polarens 940 turbo eftersom BMW-n är långt ifrån klar :(
Image

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 05 Jun 2014, 19:58
by niclasmann
adde87 wrote:ser bra ut... lycka till
Tack så mycket, ska försöka att att lägga upp så mycket som möjligt här på tråden under tiden :)

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 05 Jun 2014, 21:52
by JElfgren
Kul tråd! :)

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 06 Jun 2014, 00:15
by niclasmann
JElfgren wrote:Kul tråd! :)
Tackar! Ska försöka vara så aktiv som möjligt! :)

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 06 Jun 2014, 00:26
by Fr0zenFr0g
Fint projekt!

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 06 Jun 2014, 01:35
by niclasmann
Fr0zenFr0g wrote:Fint projekt!
Tack så mycket!

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 06 Jun 2014, 17:54
by adde87
niclasmann wrote:
adde87 wrote:ser bra ut... lycka till
Tack så mycket, ska försöka att att lägga upp så mycket som möjligt här på tråden under tiden :)
de låter bra :D

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 06 Jun 2014, 23:42
by niclasmann
Då bilen står hos pappa i Nykvarn och jag ska vara hos mamma i Strängnäs så kommer det tyvärr inte hända speciellt mycket med bilen så slänger väl upp en bildbomb på de sålänge som ni får nöja er med :lol:



Här ska de putsas upp
Image

Image

Image

Image

Image

Så står den i dagsläget och väntar på nya skärmar som ska lackeras, samt fronten som ska slipas ner och lämnas in på omlackering
Image

Hört att detta är standard på E30:is :shock: :x
Image

Sist men inte minst, min lilla turbo som ska sitta i GT3776
Image



Vad tycker folket om färgen?
Detta är originalfärgen som många inte tror!

Både jag och min far tycker att den är så ful så att den blir snygg på något sätt, haha.

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 07 Jun 2014, 04:02
by johankihl
Roligt projekt. Det där kommer att bli en farligt snabb första bil :)

Jag har två väldigt lätt beg dw200 till salu för riktigt bra pengar. Det skulle passa dig perfekt. Skicka PM vid intresse

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 07 Jun 2014, 08:52
by niclasmann
johankihl wrote:Roligt projekt. Det där kommer att bli en farligt snabb första bil :)

Jag har två väldigt lätt beg dw200 till salu för riktigt bra pengar. Det skulle passa dig perfekt. Skicka PM vid intresse

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Tackar! Hehe, jag man lever ju bara en gång och måste ju börja någonstans :D :wink:

PM skickat

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 09 Jun 2014, 21:24
by niclasmann
Har nu äntligen kommit till garaget efter fem dagars uppehåll. Har hunnit med och provat mitt bromskit som jag köpte och har konstaterat att jag behöver minst 25mm spacers för att de ska löpa fritt...

Ser ju ganska fett ut ändå, ska lämna in skivorna på slitzning. Någon som ett bra och billigt ställe nära Södertälje som man kan lämna in skivorna på?
Image

Var ju tvungen att ta bort bromsskölden för att få dit OKet, men det gjorde ingenting då det ändå var så rostigt :lol:
Image

Har också provat att montera intercoolern och var den ska sitta, vad tycker folket här på forumet är den bästa platsen att montera den på? Gärna synpunkter och tips på att få dit den på bästa sätt :)
Image

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 09 Jun 2014, 23:08
by RoDe
Vänd på Ic:n istället så hamnar den bakom njurarna och plasten runt lyktorna. Mer luft.

Så som dem sitter nu kommer 75% av dess area täckas utav kofångaren och fronten.

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 09 Jun 2014, 23:53
by niclasmann
RoDe wrote:Vänd på Ic:n istället så hamnar den bakom njurarna och plasten runt lyktorna. Mer luft.

Så som dem sitter nu kommer 75% av dess area täckas utav kofångaren och fronten.
Menar så att den sitter uppe vid grillen så att säga? Så man ser den om man tittar in i grillen?