BMW M3e36 3.0 Turbo
Posted: 02 Jun 2014, 16:33
Då har jag köpt mig en BMW Turbo igen. Bilen har följande spec just nu:
* S50B30 originalbotten med avsvarvade kolvar
* SPA grenrör med Tial 44mm wastegate
* Rosenkrantz dump
* Bosch 1200 spridare
* Garrett Gt35 1.06A/R Turbo
* 3" rostfritt med två ljuddämpare
* Maxxecu med VAG spolar och MAC ventil installerat och mappad på e85 med aktiv vanos av AG:s till 461 whp / 539 wnm vid 1.1 bar (skenande laddtryck till 1.45 dock...)
* M20 svänghjul med Sachs 618 och fyrpuckad sinter
* XS Intercooler
* Walbro GST450 intank med 10 mm matarledning
* K-sport chassi (inte listat ut vilken variant än)
Bilens koppling slirar vid gaspådrag, vilket enligt tidigare ägare beror av att man svarvat av M20 svänghjulet lite väl mkt. Har surfat runt lite gällande kopplingsrecept för S50 och de flesta verkar köra på M20 svänghjul + Sachs 618 eller M30 svänghjul + Sachs 765, dock har jag inte läst att någon svarvat av sitt M20 svänghjul som tidigare ägare påstår att man måste göra? Någon som vet?
Vill ha ett kopplingskitt som är "bolt-on" och utan större modifikationer. Kommer se över kopplingen snarast och kommer fortsätta på samma recept dock med en fjädrad sinterlamell för mjukare gång, är duktig trött på huggande kopplingar. Är fjädrad fyrpuckad eller fjädrad sexpuckad att föredra? Kopplingskittet skall tåla framtidens planerade 600 whp.
Planen med bilen är att fixa till kopplingen, det skenande laddtrycket och besiktiga. Sen köra den i sommar och finjustera diverse saker. Om jag beslutar mig för att behålla den så blir det smidd maskin och kanske en 6266 för att nå 600 whp.
Tanka gas i V70n på väg hem. Kom som kortast 12 mil på en gastank då de 140 hk i V70n fick slita hårt
Hemma i garaget för och undersöka lite vad man köpt
Den goaste av e36 inredningar - svart m-skinn med vader stolarna fram
Motorrummet som skall snyggas till
Spa-gremrör och lågt där nere gömmer sig turbon. Skall tydligen vara besiktad två gånger i detta utförandet
Bromspappret
* S50B30 originalbotten med avsvarvade kolvar
* SPA grenrör med Tial 44mm wastegate
* Rosenkrantz dump
* Bosch 1200 spridare
* Garrett Gt35 1.06A/R Turbo
* 3" rostfritt med två ljuddämpare
* Maxxecu med VAG spolar och MAC ventil installerat och mappad på e85 med aktiv vanos av AG:s till 461 whp / 539 wnm vid 1.1 bar (skenande laddtryck till 1.45 dock...)
* M20 svänghjul med Sachs 618 och fyrpuckad sinter
* XS Intercooler
* Walbro GST450 intank med 10 mm matarledning
* K-sport chassi (inte listat ut vilken variant än)
Bilens koppling slirar vid gaspådrag, vilket enligt tidigare ägare beror av att man svarvat av M20 svänghjulet lite väl mkt. Har surfat runt lite gällande kopplingsrecept för S50 och de flesta verkar köra på M20 svänghjul + Sachs 618 eller M30 svänghjul + Sachs 765, dock har jag inte läst att någon svarvat av sitt M20 svänghjul som tidigare ägare påstår att man måste göra? Någon som vet?
Vill ha ett kopplingskitt som är "bolt-on" och utan större modifikationer. Kommer se över kopplingen snarast och kommer fortsätta på samma recept dock med en fjädrad sinterlamell för mjukare gång, är duktig trött på huggande kopplingar. Är fjädrad fyrpuckad eller fjädrad sexpuckad att föredra? Kopplingskittet skall tåla framtidens planerade 600 whp.
Planen med bilen är att fixa till kopplingen, det skenande laddtrycket och besiktiga. Sen köra den i sommar och finjustera diverse saker. Om jag beslutar mig för att behålla den så blir det smidd maskin och kanske en 6266 för att nå 600 whp.
Tanka gas i V70n på väg hem. Kom som kortast 12 mil på en gastank då de 140 hk i V70n fick slita hårt
Hemma i garaget för och undersöka lite vad man köpt
Den goaste av e36 inredningar - svart m-skinn med vader stolarna fram
Motorrummet som skall snyggas till
Spa-gremrör och lågt där nere gömmer sig turbon. Skall tydligen vara besiktad två gånger i detta utförandet
Bromspappret