Page 1 of 1

M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 06 May 2014, 19:26
by FIB
Hej! har en bmw med m50b28 vanos som hade behövt en startmapp eller hjälp hur jag ska få igång den efter att jag bytt till vag spolar.
har gnista på alla cylindrar men den verkar tända vid fel tillfälle. har kopplat Stepper A till 1-6, Stepper B till 2-5, Stepper C till 3-4.
ska alltså köra så kallad wasted spark
Den ska köras på etanol.
Setupen i motorn är:
Vems 3,6
1680cc spridare
helsmidd
9,2 i komp
dubbla insugskammar
precision 76/75 turbo
vag 115R spolar

Förstår mig inte alls mycket på vems tune så hur mycket jag än har läst o försökt så vill inte bilen gå igång så hade varit mycket tacksam om någon lite mer kunnig hade kunnat hjälpa mig.

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 06 May 2014, 22:46
by Pitabroed
Testat att strobba den? Du kan ju snabbshifta tändutgångarna 120 grader där du väljer utgångarna, om den inte ens är i närheten dvs. För antar att du har kvar samma inställningar i trigger angle, tooth och dylikt?

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 06 May 2014, 23:56
by FIB
Nej har inte strobbat den. Jo har prövat med de men den hostar bara till o vill som igång. Nope inte ändrat något i trigger inställningarna o bilen har ju gått med vems boxen fast med orginal spolarna.

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 08 May 2014, 10:43
by FIB
Någon som har några tips eller trix hur ja ska få bilen att starta?

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 08 May 2014, 12:37
by Clew
Hur man ställer in tändutgångarna i VEMS är inte så simpelt som det borde vara...
Men som sagt tidigare så borde du strobba för att se vart tändingen är just nu, så du vet om du är 120 eller 240 grader fel.
Eftersom övriga inställningar ä orörda är det nog rätt stor chans att det är tändutgångarna som står fel bara.

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 08 May 2014, 14:14
by FIB
Har provat snabb shifta utgångarna i vemset men den hostar fortfarande bara. Ska strobba tändningen. Några andra idéer kanske?

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 08 May 2014, 15:11
by Allx
Wasted Spark COPs

In most OEM applications COPs are fired sequentially, but in cases where no cam sync is present you can setup VEMS to drive the COPs for wasted spark. Selecting Dual Output Mode in 'Settings' -> 'Ignition settings' will group the channels together in pairs: 00&01, 02&03 ... 06&07

The sequence is selected by the even numbered channel.

Kanske nåt?

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 08 May 2014, 15:15
by FIB
Men de där blir väll fel när ja kör 2 spolar på 1 kanal i vemset?

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 08 May 2014, 23:28
by Chrullee
Koppla spolarna rätt till o börja med..
A 1-5
B 3-6
C 2-4

Kör du wf har du köpplat fel. Ja gjorde samma tabbe

M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 08 May 2014, 23:55
by Pitabroed
Nä spolarna ska ligga som det är skrivet i början när tändföljden är 1-5-3-6-2-4.

Precis så är dual output inget som ska bockas i iom att du bara har 3 steppers som används. Men har du satt rätt tändföljd samt utgångarna "2 ggr"? Alltså a-b-c-a-b-c?

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 09 May 2014, 02:27
by FIB
Precis så långt har jag också förstått. Jess har rätt följd och alla 2 gånger så ja har hela takten så att säga.

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 09 May 2014, 08:12
by Chrullee
Hmm, ja då vette.. Mitt e kopplat så alf. Han ba hostar men hoppar inte igång? Testat starta på 98 o se om de blir någeskillnad? E85 kan ju va grinigt..

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 09 May 2014, 08:51
by FIB
Hmm okej. Jo precis den vill som tända nästan hela tiden när ja vrider på tändningen. Kan det vara att etanolen är gammal? Är ju ett bra tag sen ja spolade i soppan som ligger i nu.

Re: M50B28 Turbo Startmapp

Posted: 09 May 2014, 12:20
by Fredro
prova köra cranking enrichment på typ 450%

afterstart på ca 120%

warmup på från 150(0 C) - 105(70 C)%

typ 5 grader tändning vid 100kpa 0ch 200-300rpm

har inte mappen nu men jag kör oxå vems men inte WF M50 2,9l

har mappat ganska mycket kallstart så du kan få mina värden (dock 1700cc nu)