problem me oljud vid koppling v70

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Svintoleffe

problem me oljud vid koppling v70

Post by Svintoleffe »

Det är som så att jag har volvo v70 2,5t som har börjat låta illa.
När jag är ute o kör så låter det illa, så fort jag trycker ner kopplingen så blir den tyst. det underliga är att åker jag så framvagnen gungar så blir bilen tyst me.

Många har gissat på urtrampningslagret. just för att bilen blir tyst när jag trampar ner pedalen.

vad tror ni låter som ett skavande ljud när man åker.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Ryding

Re: problem me oljud vid koppling v70

Post by Ryding »

Urtrampningslagret är ett vanligt fel på v/s70 så det låter som en bra gissning.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

jasså vad tråkigt då. tack för tipset. får riva den sen då. du kanske vet om lär ha nått special verktyg för o byta den. enligt mekonomen lär man ha det.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
jocke_e30

Post by jocke_e30 »

Behövs inga special verktyg.. du behöver en bygel som håller upp motorn så du kan luta ner den när du ska ur me lådan.
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

tack för tipsen. måste jag ta ner bryggan som motorn sitter i.? eller kan den vara kvar.? jag har aldrig gjort det på on volvo fwd innan . kanske funkar me en travers o lite kedjor osånt för o luta motorn.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

om det är urtrampnings lagret då ska det väll vara oljud utan växeln i pp tomgången me.? eller om torrgasar.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
jocke_e30

Post by jocke_e30 »

Du behöver ej ta ner bryggan. Ta bort bultarna på låd sidan och lossa dom en bit på högra sidan så du kan hänga ner den så du får ur lådan.
e30mattias

Post by e30mattias »

2.5t, har den dubbelmassasvänghjul?

Börja med att kolla olja i lådan, tänk på att genomgående axel i lådan snurrar konstant när du inte håller kopplingen ner. Har varit med om när man bytt trycklager men sen konstaterat att ljudet kom från v-låda.

Som du säger att ifall det är trycklager ska den ha oljud även när du är stillastående.

Ifall du river ner bryggan (som jag även rekommenderar) släpp separat lös kuggstången och spänn den uppåt med remmar, rejält, så den inte ramlar ner så rattaxeln kommer ur. Får du inte den i exakt samma splines tebax så hamnar du på ett byte av airbag rulle i ratten med sen. Onödiga utgifter.
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

e30mattias wrote:2.5t, har den dubbelmassasvänghjul?

Börja med att kolla olja i lådan, tänk på att genomgående axel i lådan snurrar konstant när du inte håller kopplingen ner. Har varit med om när man bytt trycklager men sen konstaterat att ljudet kom från v-låda.

Som du säger att ifall det är trycklager ska den ha oljud även när du är stillastående.

Ifall du river ner bryggan (som jag även rekommenderar) släpp separat lös kuggstången och spänn den uppåt med remmar, rejält, så den inte ramlar ner så rattaxeln kommer ur. Får du inte den i exakt samma splines tebax så hamnar du på ett byte av airbag rulle i ratten med sen. Onödiga utgifter.

idag bytes det olja i lådan. men nått låter illa ialla fall. typ ett skorrande skrapande ljud. åker man i ett gupp så tystnar den till. vissa gånger låter det rejält högt. sen kan dwn tystna o vara tystare. o motorbromsar man är ljudet kvar trycker jag ib kopplingen blir den tyst
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
e30mattias

Post by e30mattias »

Svintoleffe wrote:

idag bytes det olja i lådan. men nått låter illa ialla fall. typ ett skorrande skrapande ljud. åker man i ett gupp så tystnar den till. vissa gånger låter det rejält högt. sen kan dwn tystna o vara tystare. o motorbromsar man är ljudet kvar trycker jag ib kopplingen blir den tyst
Låter mysko!

Hur såg oljan ut då? Några tecken på slitage?

En sak kan du testa ännu, lägg foten riktigt lätt på kopplingspedalen (tryck inte ner), ifall du känner vibrationer så är det troligtvis dubbelmassasvänghjulet som sjunger på sista versen.

Hur som hellst så låter det nog som att du blir tvungen att släppa ner v-lådan och se vad du hittar, trycklager osv.osv. (i värsta fall lådan slut)

Före du sliter isär så släng ett öga på andra sidan motorn också, inga remhjul som är kaputt, remspännare som fladdrar, IFALL den har dämpande generatorhjul så kan dessa få hiskelit ljud, ifall du tar tag i hjulet och vrider fram och tebax så ska du känna att hjulet ger efter åt båda hållen. Ifall det är stumt så är det söndrigt. (måste göras med remmen bort)
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

e30mattias wrote:
Svintoleffe wrote:

Låter mysko!

Hur såg oljan ut då? Några tecken på slitage?

En sak kan du testa ännu, lägg foten riktigt lätt på kopplingspedalen (tryck inte ner), ifall du känner vibrationer så är det troligtvis dubbelmassasvänghjulet som sjunger på sista versen.

Hur som hellst så låter det nog som att du blir tvungen att släppa ner v-lådan och se vad du hittar, trycklager osv.osv. (i värsta fall lådan slut)

Före du sliter isär så släng ett öga på andra sidan motorn också, inga remhjul som är kaputt, remspännare som fladdrar, IFALL den har dämpande generatorhjul så kan dessa få hiskelit ljud, ifall du tar tag i hjulet och vrider fram och tebax så ska du känna att hjulet ger efter åt båda hållen. Ifall det är stumt så är det söndrigt. (måste göras med remmen bort)

oljan var väldigt vattnig.
det som är så skumt är att dwn är nästan tyst när den är kall sen låter dwn mer o mer. ska föraöka spela in ljudet. kan räcka att man åker på en gropig väg. så fort fjädringen gungar så blir det tyst för en micro sekund . låter öven när man motorbromsar
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

för o få tyst på oljudet så måste halva koppligs pedalen tryckas ner då blir det helt tyst
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Post Reply