Page 1 of 2

e39 turbo hjälp

Posted: 18 Apr 2014, 10:16
by karran
Hallå alla! Jag har en e39 523i med m52tub25 motor. Eftersom att alublocket inte är det mesta säkra för turbobygge fast detta är stålfodratt så undrar jag hur svårt det är att slänga i en m50?
Hur är elen samt hur gör jag med styrboxen? Kan man köra med orginal styrbox? Tänkte ha någon typ av megasquirt, Samt kan man använda orginal kabelhärva som man givetvis bygger om?
Tack på förhand!

MVH Kasper

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 18 Apr 2014, 11:46
by Bmwandreas
Tu är jättefint för turbo.

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 18 Apr 2014, 12:35
by karran
Okej men hur mycket vågar man klämma ut ur en sådan motor? samt finns det något sätt att styra dubbla vanos? eller blir det att skippa denna funktion och köra med andra kamaxlar?

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 18 Apr 2014, 13:14
by Giebat
eftersom de e alu topp. så borde du iaf inte ladda mer än 0.5 för då börjar de gå sönder. så under 0.5 borde de allt gå att ladda. men ska man ha mer så får man byta motor till m50 :)

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 18 Apr 2014, 14:00
by karran
Vad är det som spricker? Är det cylinderna? ^^

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 18 Apr 2014, 19:48
by Nisse Järnet
Det är inget som spricker på en tu eller M54. Och toppen till en M50 är "samma" som M52 och nästan M54.

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 19 Apr 2014, 11:40
by Joachim
Giebat wrote:eftersom de e alu topp. så borde du iaf inte ladda mer än 0.5 för då börjar de gå sönder. så under 0.5 borde de allt gå att ladda. men ska man ha mer så får man byta motor till m50 :)
BMW har ju haft alutoppar på alla sina motorar sedan före Jesus blev födt...
Varför ska det gå sönder vid 0,5 bar? Det är inte laddtryck som forstör en motor, det är cylindertryck och spikningar!

Om man inte vet vad man talar om bör man häller inte komma med påstånd..!

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 19 Apr 2014, 12:47
by nicke.t
:D

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 19 Apr 2014, 14:24
by Bmwandreas
Vi har kört 500 whp på en standardmotor. De flesta sprut funkar med vanos, vi kör MaxxECU.

Re: Sv: e39 turbo hjälp

Posted: 19 Apr 2014, 14:38
by Bmw*Alex
Giebat wrote:eftersom de e alu topp. så borde du iaf inte ladda mer än 0.5 för då börjar de gå sönder. så under 0.5 borde de allt gå att ladda. men ska man ha mer så får man byta motor till m50 :)
Tyst bara snälla yttra dig inte

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 19 Apr 2014, 15:37
by Sten
Varför otrevlig,onödigt att skriva kan jag tycka....

Har ju redan fått en tillrättavisning!

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 19 Apr 2014, 19:22
by karran
Då får det bli tu! Vet någon om m52tub28 har samma kabelhärva?

Re: Sv: e39 turbo hjälp

Posted: 21 Apr 2014, 08:54
by Carlsson
Bmw*Alex wrote:
Giebat wrote:eftersom de e alu topp. så borde du iaf inte ladda mer än 0.5 för då börjar de gå sönder. så under 0.5 borde de allt gå att ladda. men ska man ha mer så får man byta motor till m50 :)
Tyst bara snälla yttra dig inte

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Så många gånger jag velat skriva såhär på dina svar som 8/10 ggr saknar logisk grund Alex

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 23 Apr 2014, 00:32
by Giebat
nu ska vi inte va så arga. de är bara vad ja läst några gånger på internet vad andra som grejat med just M52 motorn som sagt. och vad folk skrivit till folk om de. så sry om de inte stämmer.. :( i denna skriver en person http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=66068" onclick="window.open(this.href);return false;

:

Nu är det så att m52an inte klarar turbo mer än ca0.5 bar, aluminium motor, du kan söka lite på det så ska du få se.

Så vill du ha tubo så använder man ett block från äldre 2.5 (m50b25) som är i gjutjärn.

men är ni osäkra så skriv till ärtan här på Ppf. han ska veta tror jag. läste de på ett forum

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 23 Apr 2014, 01:27
by Jens92
Det de då menar med att det är en aluminium motor är just blocket och har inte med toppen att göra.

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 23 Apr 2014, 06:51
by tlantz
dessa block är kanon (m52b28 tu) :D laddar på 2,2bar och det går kanon! bara ladda! :D

Re: e39 turbo hjälp

Posted: 23 Apr 2014, 07:39
by deltapim
Man ska inte tro allt man läser på internet