Page 1 of 1

Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 01 Apr 2014, 14:09
by Supra^
Hejsan

Det börjar bli dags att sätta ihop en M50:a med övertyck. Motorn samt diverse delar är inhandlade. Undrar dock över vilket recept som blir bäst, då det finns så mycket olika 'fakta' på saker.

Som mål till kommande sommar 1bar laddtryck med 98oktan, effektmässigt ger det vad det ger.
Hade tänkt mig:
  • M50B25 IV Block
    M52B28 Vev (1. Går det att återanvända org. vevaxel- samt vevstaksbultar?)
    M50B25 Stakar (2. Det stod i någon tråd att M52B28 stakar är smidda, varför inte använda dom då istället? Majoriteten tycks iaf köra med org. M50B25 stakar, varför?)
    M52B28 Kolvar
    M50B25 IV Topp (3. Blir det problem med denna och M52B28-kolvarna? B25IV har väl mer lyft?)
    MLS packning (4. MLS eller Cooperring? MLS med eller utan ringar i blocket? Hur tjock packning för att få lite vettigare komp. för turbon, eller behövs det över huvudtaget?)
    ARP Toppbultar
    M20 Svänghjul
    M20 Startmotor
    618 Tryckplatta
    Org. lamell (5. Håller denna vridet som fås med ovannämnda kombination? Vill undvika sinter pga bekvämlighet...)

    Högohm spridare 630cc
    VEMS sprut
Förstås kommer det nya lager+packningar+kedja+kolvringar osv. Turboaggregat samt annan kringutrustning börjar jag fundera på när motorn är någolunda mer färdig.
Påpeka gärna ut om något inte passar.


PS. Bara fakta i denna tråd tack, då kanske den blir till hjälp för någon annan också.

Re: Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 01 Apr 2014, 15:08
by erikjakan
Varför bygga en maskin för så lite ladd?

1 bar håller dem ju för oöppnat!

MVH Erik

Re: Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 01 Apr 2014, 18:11
by Fredro
1: Ja
2: M52B28(135mm långa) är inte smidda, de är lite som tändstickor, M50B25IV(135mm långa) är grövre och ett bra komplement. alt smidda då dessa går att köpa för vettiga pengar i t.ex. ppf-shopen.
3: Vet ej men rent teoretisk borde det att gå och köra med B28 vev, Vanos stakar(140mm) och IV kolvar och få vändningen 0,5mm längre ner = lägre komp.
4: Cooperring
5: http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7
Specad till 500nm med orginallamell.

med den setupen ovan och det du nämnt så borde ca 600hp vara rimligt (Då med sinter och på e85 och själklart beroende av turbo)

Och som de flesta på det här forumet kommit underfund med så när man väl börjar bygga så vill man alltid ha mer! Så när du väl har allt isär så förbered för mer!
Det är lätt att byta turbo men att riva hela maskin för att byta stakar är inte jätteexalterande

Re: Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 01 Apr 2014, 19:59
by Casy
Fredro wrote:3: Vet ej men rent teoretisk borde det att gå och köra med B28 vev, Vanos stakar(140mm) och IV kolvar och få vändningen 0,5mm längre ner = lägre komp.
Ehmm stämmer detta? Var länge sen jag byggde m50 iofs, men ja känner inte igen kombon...

Re: Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 01 Apr 2014, 20:09
by Bullen!
Jag har länge undrat hur man resonerat fram och bestämt sig för ett laddtryck istället för ett effektuttag. Men jag har aldrig vågat fråga.

Re: Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 01 Apr 2014, 20:59
by Supra^
Fredro wrote:1: Ja
2: M52B28(135mm långa) är inte smidda, de är lite som tändstickor, M50B25IV(135mm långa) är grövre och ett bra komplement. alt smidda då dessa går att köpa för vettiga pengar i t.ex. ppf-shopen.
3: Vet ej men rent teoretisk borde det att gå och köra med B28 vev, Vanos stakar(140mm) och IV kolvar och få vändningen 0,5mm längre ner = lägre komp.
4: Cooperring
5: http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7
Specad till 500nm med orginallamell.

med den setupen ovan och det du nämnt så borde ca 600hp vara rimligt (Då med sinter och på e85 och själklart beroende av turbo)

Och som de flesta på det här forumet kommit underfund med så när man väl börjar bygga så vill man alltid ha mer! Så när du väl har allt isär så förbered för mer!
Det är lätt att byta turbo men att riva hela maskin för att byta stakar är inte jätteexalterande
Tackar! :) Vad pallar org. kolvar+stakar i en sånhän? Det är väl dom som blir svaga länken vid mera effekt. Din setup vore också kul att veta då du tar ut ganska fina siffror på din M50. 8)
erikjakan wrote:Varför bygga en maskin för så lite ladd?

1 bar håller dem ju för oöppnat!

MVH Erik
Ja, håller kanske, men hur länge. Vill vara på den säkra sidan, då jag helst skruvar på vintern och kör på sommaren.


I övrigt är det nu inte hugget i sten att det ska vara 1bar, man kan väl kalla det mera för riktlinjer. Vill få ut 350-450whp till en början, och vad det verkar som kan jag lita på att org. kolvar och stakar håller det?

Några bra argument på att välja Coopering över MLS? Med coopering blir det väl org. kompression, går det bra att ladda mycket tryck då med 98? E85 skulle annars locka, men det finns än så länge så dåligt tillgängligt här i Finland så det får vi ta senare.
Bullen! wrote:Jag har länge undrat hur man resonerat fram och bestämt sig för ett laddtryck istället för ett effektuttag. Men jag har aldrig vågat fråga.
Lika bra kan man väl bestämma sig för ett visst vridmoment? :lol: Seriöst talat så förstår jag nog din tanke där, mina kriterier/förhoppningar är som sagt 350-450whp, kan tänkas landa inom den 100hp zon med ca 1bar. :D

Re: Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 02 Apr 2014, 07:54
by simppe
Jag körde förra sommaren med b28 vev, b25 iv stakar och b30 kolvar samt cooperring packning, blev ca. 9 i komp..
Körde 461whp@1.3 bar på e85

Re: Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 02 Apr 2014, 09:18
by Supra^
simppe wrote:Jag körde förra sommaren med b28 vev, b25 iv stakar och b30 kolvar samt cooperring packning, blev ca. 9 i komp..
Körde 461whp@1.3 bar på e85
Låter ju rimligt. Vilken topp?

Vad blir det för komp med B28 vev + B28 kolvar + B25IV stakar + B25IV topp + coopering? 2mm är väl packningen, hur tjock är original?

Nog är det väl B25 kolvringar jag ska använda med B28 kolvarna då blocket är järn istället för nicasil? Eller är det så att kolvarna har annorlunda spår för ringar och bara B28-ringar passar på B28-kolvar? Storleken är ju STD 84,00 på båda.

Re: Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 02 Apr 2014, 10:11
by simppe
Supra^ wrote:
simppe wrote:Jag körde förra sommaren med b28 vev, b25 iv stakar och b30 kolvar samt cooperring packning, blev ca. 9 i komp..
Körde 461whp@1.3 bar på e85
Låter ju rimligt. Vilken topp?

Vad blir det för komp med B28 vev + B28 kolvar + B25IV stakar + B25IV topp + coopering? 2mm är väl packningen, hur tjock är original?

Nog är det väl B25 kolvringar jag ska använda med B28 kolvarna då blocket är järn istället för nicasil? Eller är det så att kolvarna har annorlunda spår för ringar och bara B28-ringar passar på B28-kolvar? Storleken är ju STD 84,00 på båda.
Körde b28 topp med b30 insugskam och b25 insugskam på avgas sidan samt iv fjädrar..

B28 och b25 iv stakarna är ju lika långa, så kanske löns att satsa på b30 kolvarna för att få ner lite komp om du tänkt köra 98?

Cooperring packningen är lika tjock som orginal..

Kolvringarna har jag sett dom diskuterat i en annan tråd så kika i den :D

Re: Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 14 Apr 2014, 13:04
by Supra^
Inskaffade en komplett M50B25 som skulle vara hel men det visade sig att toppen var sprucken och blocket förstört pga vattenläckage på cyl.3... :evil: Tur som var så är det garanti på grejorna, och nya grejor (hoppeligen i bättre skick) kommer denna vecka.

Räknade ihop lite och kom underfund med följande:

M50IV block med M52B28 inälvor resulterar i att kolven kommer 1,88mm högre än original M50B25IV. Original komp på M50B25IV är 10.0:1, så det blir ju onödigt högt, speciellt om man inte kör E85. Då blir väl ett bra recept att köra med M54B30 kolvar istället då dessa blir 3,5mm lägre än B28-kolvarna, dvs. 1,62mm lägre än originalmotor i ÖD?

Har alla M50/M52-topplock samma storlek på ventiler samt förbränningsrum? Hittar iaf inte några skillnader nånstans på nätet.

Re: Recept på hållbar M50B28 + 1 bar?

Posted: 14 Apr 2014, 21:15
by Casy
är väl samma deckhöjd på m50 och m52 vad jag vet. men nån ensaka tiondel kan säkert skilja.