AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp
Posted: 18 Jan 2007, 00:04
Dags för att min e36 328 skall få turbo igen. Hann inte köra mycket sommaren p.g.a krysskilen till kamdrivningen gick av.
Bilen är en e36 328 coupe från -96. Orientblå metallic, 18" breyton imagine replikor, h&r sänkningssats etc.
Målet är att få en rolig busbil som duger vid rödljus race.
Motor:
M50b25 vanos
Blocket borrat till 84.5mm borr samt toppdeckat.
Helrenoverad topp med dubbla insugskamaxlar.
JE kolvar, ~ 8.0:1 i kompressionsförhållande .
Smidda 140mm h-profilsstakar.
1.8mm MLS packning.
Arp till bottendel, topplock samt vevstakar
Turbo:
Precision Turbo SC61 0.82 a/r med TO4s kompressorkåpa.
Tial 44mm wastegate.
600x300x100 Intercooler.
PPF 50mm dumpventil.
Grenrör i svartstål 42.4mm.
Insug i 3mm alu.
3" downpipe i rostfritt.
Tryckrör i 3" alu.
3" avgassystem, som övergår till dubbla 2.5".
Bränsle:
Dubbla wallbro 255l/h.
880cc@3bar spridare.
Aeromotive AN10 regulator.
AN8 Matning, AN6 retur.
Earls kopplingar, samt slang.
Drivlina:
M30 svänghjul.
Sachs 765 tryckplatta.
4-pucks sinterlamell.
ZF-tds låda.
M3 diff
328 kardan.
Styrsystem:
VEMS v3.3 motorstyrning
MSD DIS-4 tändsystem.
M52 tändspolar.
En bild på bilen:
Motordelar:
Vevstakar:
Motordelar:
Koppling:
Började med att bygga nya motorfästen för min ZF tds växellåda som lutar mindre, så jag får mera plats för att montera turbo. Tog mått med vevaxeln som referens från när org motorn satt i, monterade växellådsbalken på tds lådan och efter justeringar med lyften svetsade jag dit nya motorfästen.
Motorfästen:
Knåpade därefter ihop en kollektor för min turbo med t3 fläns.
Kollektor:
Började därefter måtta in turbon och började bygga grenröret.
Grenrör
Fortsättning föjer...
Bilen är en e36 328 coupe från -96. Orientblå metallic, 18" breyton imagine replikor, h&r sänkningssats etc.
Målet är att få en rolig busbil som duger vid rödljus race.
Motor:
M50b25 vanos
Blocket borrat till 84.5mm borr samt toppdeckat.
Helrenoverad topp med dubbla insugskamaxlar.
JE kolvar, ~ 8.0:1 i kompressionsförhållande .
Smidda 140mm h-profilsstakar.
1.8mm MLS packning.
Arp till bottendel, topplock samt vevstakar
Turbo:
Precision Turbo SC61 0.82 a/r med TO4s kompressorkåpa.
Tial 44mm wastegate.
600x300x100 Intercooler.
PPF 50mm dumpventil.
Grenrör i svartstål 42.4mm.
Insug i 3mm alu.
3" downpipe i rostfritt.
Tryckrör i 3" alu.
3" avgassystem, som övergår till dubbla 2.5".
Bränsle:
Dubbla wallbro 255l/h.
880cc@3bar spridare.
Aeromotive AN10 regulator.
AN8 Matning, AN6 retur.
Earls kopplingar, samt slang.
Drivlina:
M30 svänghjul.
Sachs 765 tryckplatta.
4-pucks sinterlamell.
ZF-tds låda.
M3 diff
328 kardan.
Styrsystem:
VEMS v3.3 motorstyrning
MSD DIS-4 tändsystem.
M52 tändspolar.
En bild på bilen:
Motordelar:
Vevstakar:
Motordelar:
Koppling:
Började med att bygga nya motorfästen för min ZF tds växellåda som lutar mindre, så jag får mera plats för att montera turbo. Tog mått med vevaxeln som referens från när org motorn satt i, monterade växellådsbalken på tds lådan och efter justeringar med lyften svetsade jag dit nya motorfästen.
Motorfästen:
Knåpade därefter ihop en kollektor för min turbo med t3 fläns.
Kollektor:
Började därefter måtta in turbon och började bygga grenröret.
Grenrör
Fortsättning föjer...