Page 1 of 42

AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Posted: 18 Jan 2007, 00:04
by AndreasT
Dags för att min e36 328 skall få turbo igen. Hann inte köra mycket sommaren p.g.a krysskilen till kamdrivningen gick av.
Bilen är en e36 328 coupe från -96. Orientblå metallic, 18" breyton imagine replikor, h&r sänkningssats etc.

Målet är att få en rolig busbil som duger vid rödljus race.

Motor:
M50b25 vanos
Blocket borrat till 84.5mm borr samt toppdeckat.
Helrenoverad topp med dubbla insugskamaxlar.
JE kolvar, ~ 8.0:1 i kompressionsförhållande .
Smidda 140mm h-profilsstakar.
1.8mm MLS packning.
Arp till bottendel, topplock samt vevstakar

Turbo:
Precision Turbo SC61 0.82 a/r med TO4s kompressorkåpa.
Tial 44mm wastegate.
600x300x100 Intercooler.
PPF 50mm dumpventil.
Grenrör i svartstål 42.4mm.
Insug i 3mm alu.
3" downpipe i rostfritt.
Tryckrör i 3" alu.
3" avgassystem, som övergår till dubbla 2.5".

Bränsle:
Dubbla wallbro 255l/h.
880cc@3bar spridare.
Aeromotive AN10 regulator.
AN8 Matning, AN6 retur.
Earls kopplingar, samt slang.

Drivlina:
M30 svänghjul.
Sachs 765 tryckplatta.
4-pucks sinterlamell.
ZF-tds låda.
M3 diff
328 kardan.

Styrsystem:
VEMS v3.3 motorstyrning
MSD DIS-4 tändsystem.
M52 tändspolar.

En bild på bilen:
Image

Motordelar:
Image

Vevstakar:
Image

Motordelar:
Image

Koppling:
Image

Började med att bygga nya motorfästen för min ZF tds växellåda som lutar mindre, så jag får mera plats för att montera turbo. Tog mått med vevaxeln som referens från när org motorn satt i, monterade växellådsbalken på tds lådan och efter justeringar med lyften svetsade jag dit nya motorfästen.

Motorfästen:
Image
Image

Knåpade därefter ihop en kollektor för min turbo med t3 fläns.

Kollektor:
Image
Image

Började därefter måtta in turbon och började bygga grenröret.

Grenrör
Image

Fortsättning föjer...

Posted: 18 Jan 2007, 00:10
by SoreuQ
Riktigt porrig bild med alla prylarna :)

Ser ju riktigt bra ut, kommer nog bli bra :)

Posted: 18 Jan 2007, 09:18
by AndersJ
Snygga svetsar :)

Vi får testa bilarna mot varandra på gibraltargatan sen i sommar ;)

Posted: 18 Jan 2007, 15:09
by birro
riktigt fin bil, clean! lycka till med bygget

Posted: 18 Jan 2007, 15:59
by Phobban
Skojj att du börjat bygga på den igen. Mycket godis som ska ner där :)
Jag har några frågor. Vad behövs för att köra med M30 svänghjulet?

Modifierar du tråg och oljepickup när du ställer upp motorn?

Posted: 18 Jan 2007, 19:20
by xarg
Fan va gött att se att du fått prylarna och kommit gång!! :D

Så det vart alu insug/tryckrör iaf? 8)


Phobie:

Ja, när du kör med m20 lutning i m50 måste du modifiera tråget för att det inte skall "ligga" mot styrväxeln.

Posted: 18 Jan 2007, 19:29
by peppe
Alltså jag har alltid tyckt att det är gay att lägga upp alla fräcka motor prylar på soffan eller valfri möbel, men tanken slog mig att det är nog därför att jag är lite avis kankse?

Jag är för snabb, moterar allt eller lägger det på vinden om det ska förvaras en stund. Kanske borde ta omvägen förbi soffan så jag också kan glänsa lite :)

Nog om min avundsjuka nu, ser ut att kunna bli en rolig maskin, Kollektorn såg rätt smutt ut den också.

Mvh

Posted: 18 Jan 2007, 20:13
by Peter_1982
Du har inga fler bilder på grenrörsbygget?

Ska knåpa ihop ett själv nu till helgen blir det nog o behöver all inspiration jag kan få...

Gärna fler bilder på kollektorn då det verkar vara det som är knepigast att få bra...

Lycka till med bygget!

Posted: 18 Jan 2007, 22:18
by AndreasT
Tackar!

AndersJ - Jodå fast gibraltargatan är kanske inte rätt gata att testa på :P

Phobie - Kommer svetsa om oljetråget samt, vinkla om pickupen, annars tar styrväxeln i. M30 hjul passar på m50 behöver bara e30 startmoter, vad jag har förstått.

Xarg - Jupp, Rostfritt väger ju en hel del, samt jag blivit bättre på svetsa alu :P

Peppe - Hehe gay vette fan, men måste ju kotrollera att beställningen stämmer så passar ju bra med att ta en bild samtidigt :D

Peter_1982 - Det kommer så småning om.. har tyvärr inge fler bilder på enbart kollektorn.

Idag byggde jag klart grenröret till 99%, självklart tog gasen slut vid sista svetsen. Skall köpa ny imorgon så då slänger jag upp bilder på det.
Här kommer bilder på ihoppunktningen av det iallafall.
Observera att masserandet av skärmen inte behövs för SC61, utan kommer från förra året då jag föröskte få ner en gt37 dum som jag var :P

Image
Image

Posted: 19 Jan 2007, 09:56
by Bonje
Snitsigt värre! :D
Kommer bli bra fart på den där när allt är klart..

Posted: 19 Jan 2007, 22:50
by AndreasT
Tackar Bonje. Jo får hoppas det kommer skjuta på fint, det som oroar mig är väl hur "när" drivlina går sönder, har ingen ekonomi för kraftigare doningar.

Forsatte bygga idag. Köpte ny gas till svetsen och helsvetsade klart det.
Självklart brände jag mig ett x antar ggr, pga hål i handskarna :(
Lyckligtvis hade det inte slått sig någon nämnvärt, byggde även dit uttag för min 44mm Tial wastegate.
Återstår slipa kollektor, samt vid avgasportarna

Färdigt
Image
Image

Gjorde även downpipen idag. Byggde den av 3" rostfritt, som jag tänkt polera sedan. Skall montera värmeplåtar i tunn rostfri plåt som skydd mot strålningsvärmen. Återstår dock göra klart wastegate returen.
Blev följande:

Image
Image
Image

Nu har jag jobbat på redigt så några pilsner är jag allt värd :P

Posted: 19 Jan 2007, 23:22
by bmw_fredde
blir riktigt bra det här!

Posted: 20 Jan 2007, 00:48
by Overcharged
grenröret såg mysigt ut 8) får man fråga hur du har gjort med rören som går in mot toppflänsen? har du kapat ett rör på mitten och pressat det och svetsat ihop lr har du gjort på annat sätt?

Posted: 20 Jan 2007, 11:07
by AndreasT
Tackar!

Rören som är svetsade mot topplocksflänsen har jag pressat ihop i skruvstädet. Krävs lite kraft men med förlängare går det fint.

Posted: 20 Jan 2007, 11:47
by bubbel
jävligt fin bil!
bättre lycka denna gång!

vad är det för fälgar du har??

Posted: 20 Jan 2007, 14:02
by Overcharged
härligt då får jag testa att pressa dem då!

Posted: 20 Jan 2007, 15:39
by AndreasT
Bubbel - tackar. Det är 18" Breyton Imagine replikor.

Seg dag idag, men gjorde klart wastegate returen.

Image
Image