Page 1 of 2
Växellåda V8
Posted: 16 Feb 2014, 11:32
by sk8koffe
Är på jakt efter en låda till v8an, närmre bestämt en 5 växlad zf låda ifrån 530 E34 men efter lite forskande så verkar det som det är samma zf som sitter på så många andra bmw fast med annan sprängkåpa. Kan det stämma? Då bör man kunna ta en vanlig zf låda och svetsa på sprängkåpan ifrån en automatlåda till V8? Då kommer man både billigare undan och det blir enklare att få tag i. Jag antar ingående axel är samma?
Re: Växellåda V8
Posted: 16 Feb 2014, 16:47
by Jens92
I handboken jag har till min e34 så finns lådan till 525 och 530 skrivna med samma namn.
Tror de hette typ gs5 320z
Så det är nog så att det faktiskt är samma låda i sig.
Ska fixa en bild på det senare.
Re: Växellåda V8
Posted: 16 Feb 2014, 17:04
by sk8koffe
Jens92 wrote:I handboken jag har till min e34 så finns lådan till 525 och 530 skrivna med samma namn.
Tror de hette typ gs5 320z
Så det är nog så att det faktiskt är samma låda i sig.
Ska fixa en bild på det senare.
Låter fint

Då ska man bara leta upp någon som kan svetsa gjutalu och få sprängkåpan i rätt vinkel och djup för en rimlig summa i Skåne

Re: Växellåda V8
Posted: 16 Feb 2014, 22:08
by sk8koffe
Kom på att om jag endå ska byta låda så kan jag ju ta vilken låda som helst egentligen? Då kan jag ta lådan jag har hemma från min 318is och svetsa på sprängkåpa? Visst, inte lika hållbart som zf men jag prioriterar att få bilen rullande och den bör hålla original effekten i min m60b40 om jag undviker kopplingsdumpar? Då bör även original kardan, spakställ och fäste passa? Isåfall behöver jag bara ett annat lager mot veven och då en annan sprängkåpa. Vad tror ni om det? Svetsa om lådan fixar jag billigt då min bror är en jävel på att svetsa alu

Re: Växellåda V8
Posted: 24 Feb 2014, 22:36
by Jens92
Sa att jag skulle återkomma och mycket riktigt så verkar vissa 525 och 530 dela låda

Re: Växellåda V8
Posted: 25 Feb 2014, 05:56
by sk8koffe
Jens92 wrote:Sa att jag skulle återkomma och mycket riktigt så verkar vissa 525 och 530 dela låda

Det tackar jag för men frågan är om man verkligen vågar ge sig på att svetsa om hehe
Re: Växellåda V8
Posted: 27 Feb 2014, 15:46
by Spiidfriik
5vxl ZF till M52B28 och S50B30 är iaf så gott som identiska med 5vxl ZF till M60B30. Undantaget sprängkåpan då...
En 318 låda lär man köra skiten ur på en eftermiddag med vridet i en M60B40 är jag rädd. Inte värt jobbet!
Re: Växellåda V8
Posted: 04 Mar 2014, 14:00
by MrKristian
Jag har i närtid skruvat ur lådor ur en e34 525 touring, och en e34 530i limousin
På de båda ZF-lådorna står det olika art.nr, men dessa i sin tur säger "S5D 320z" enligt realoem.
De har samma hardy-skiva, ser identiska ut men jag vågar inte svara på svängkåpan.
Jag kan titta upp det om det är intressant.
Re: Växellåda V8
Posted: 04 Mar 2014, 20:29
by sk8koffe
MrKristian wrote:Jag har i närtid skruvat ur lådor ur en e34 525 touring, och en e34 530i limousin
På de båda ZF-lådorna står det olika art.nr, men dessa i sin tur säger "S5D 320z" enligt realoem.
De har samma hardy-skiva, ser identiska ut men jag vågar inte svara på svängkåpan.
Jag kan titta upp det om det är intressant.
Sprängkåporna skiljer, det vet jag redan men jag undrar ifall ingående axel mot lådorna är olika i diameter

Re: Växellåda V8
Posted: 05 Mar 2014, 13:49
by MrKristian
sk8koffe wrote:MrKristian wrote:Jag har i närtid skruvat ur lådor ur en e34 525 touring, och en e34 530i limousin
På de båda ZF-lådorna står det olika art.nr, men dessa i sin tur säger "S5D 320z" enligt realoem.
De har samma hardy-skiva, ser identiska ut men jag vågar inte svara på svängkåpan.
Jag kan titta upp det om det är intressant.
Sprängkåporna skiljer, det vet jag redan men jag undrar ifall ingående axel mot lådorna är olika i diameter

Jag kan ta och mäta nästa gång jag är i garaget om det är intressant!
Re: Sv: Växellåda V8
Posted: 05 Mar 2014, 15:21
by Niklas Sandström
Det är samma ingående axel på dom. Iaf den 530 lådan jag har haft hade 29mm axel.
Re: Växellåda V8
Posted: 06 Mar 2014, 17:12
by HellMek
Spiidfriik wrote:
En 318 låda lär man köra skiten ur på en eftermiddag med vridet i en M60B40 är jag rädd. Inte värt jobbet!
Jaså? Är det 500Nm i vrid i en M60B40?

Jag hade 327hk/488Nm i min 318 och har inte kört sönder nån låda. Då har jag inte ens varit snäll mot den. Däremot 168-diffar och axlar har jag förbrukat. Jag vill nog påstå att lådan håller sålänge man inte överladdar.
Men jag hade hellre svetsat om en ZF ändå, den är ju bevisligen kraftigare.
Re: Växellåda V8
Posted: 07 Mar 2014, 00:57
by Jens92
Om man dumpar kopplingen på en m60 så är det nog en del mer massa som ska bromsas av drivlinan jämfört med en m42 även om effekten är liknande.
Sen har M60 iaf 400nm original om jag inte minns fel, så med lite trim så börjar det närma sig.
Du kan få handla en 5 växlad 530d låda av mig annars. Då får du 35mm ingående axel, den håller

Re: Växellåda V8
Posted: 07 Mar 2014, 22:15
by sk8koffe
HellMek wrote:Spiidfriik wrote:
En 318 låda lär man köra skiten ur på en eftermiddag med vridet i en M60B40 är jag rädd. Inte värt jobbet!
Jaså? Är det 500Nm i vrid i en M60B40?

Jag hade 327hk/488Nm i min 318 och har inte kört sönder nån låda. Då har jag inte ens varit snäll mot den. Däremot 168-diffar och axlar har jag förbrukat. Jag vill nog påstå att lådan håller sålänge man inte överladdar.
Men jag hade hellre svetsat om en ZF ändå, den är ju bevisligen kraftigare.
Men du körde ju e36 318is. De har 250g lådan dvs samma låda som tex 325orna. E30 har 240 lådan som knappt håller för symaskinseffekt
Men jag tror växellådsfrågan är löst, ska eventuellt byta min koppling mot en låda

Annars blir det att svetsa om en ZF

Re: Växellåda V8
Posted: 08 Mar 2014, 23:03
by HellMek
sk8koffe wrote:
Men du körde ju e36 318is. De har 250g lådan dvs samma låda som tex 325orna. E30 har 240 lådan som knappt håller för symaskinseffekt
Men jag tror växellådsfrågan är löst, ska eventuellt byta min koppling mot en låda

Annars blir det att svetsa om en ZF

Ja det stämmer, samma låda som 325. Dock pensionerades den pga synkringar och en 240 från E30 318 åkte dit, och den har inte smiskats lika mycket sen bytet. Blev dock rätt kul med 0.81 på femman mot tidigare 1.00

Re: Växellåda V8
Posted: 10 Mar 2014, 13:21
by HellMek
Jens92 wrote:Om man dumpar kopplingen på en m60 så är det nog en del mer massa som ska bromsas av drivlinan jämfört med en m42 även om effekten är liknande.
Sen har M60 iaf 400nm original om jag inte minns fel, så med lite trim så börjar det närma sig.
Det är sant, både sexor och åttor slår nog hårdare på drivlinan oavsett effekt när det gäller stillastående start.
Det är väl inte så vanligt däremot att BMW´s lådor viker sig under acc på högre växlar (då bilen greppar) av rent vrid? Det gör ju t.ex saabarna.
Re: Växellåda V8
Posted: 10 Mar 2014, 13:27
by Nisse Järnet
Polarn körde 318is E30 med 240whp M42 och originallåda (240?) och den höll skitbra. Gjorde en hel del varvstoppsstarter med 4 pers i bilen osv
Skulle dock aldrig lagt ner det jobbet på en sån när ZF lådorna är så billiga.