Page 1 of 1

E30 318i, M50b25 ingen gnista.

Posted: 13 Feb 2014, 19:49
by Wiic
Hej!

Jag hoppas detta är bäst kategori att lägga tråden i, och jag har sökt som en dåre..

Jag har en E30 318i - 88, (Motronic), har lyft ur motorn och stoppat i en M50b25 (Bosch) med tillhörande härva och kringutrustning.
Jag har kopplat allt efter schemat som finns här på ppf, men, har en fråga angående reläna. När jag köpte motorn så fanns inte reläna med på härvan.. Vad jag kan ana så är det bränslepumpsrelä, start och..?
Testade att starta maskinen idag, inget hände. Bränslepumpen var också tyst. Har ström till startmotorn, i säkringsboxen och bra jord. Dock var jag " dum " och använde de gamla reläna från M40 motorn till härvan, jag hoppas att det är fel? Isåfall, hur tusan får man reda på vilka relän jag ska använda? Är en M50b25 med Vanos.
Larm finns eftermonterat på bilen, men den verkar bara nypa tändningen om något strular vilket det inte verkar göra där.

Någon som har några bra idéer?

Väldigt tacksam för hjälp då det kliar i "startamaskinenfingrarna" nu.. :D

Med vänliga hälsningar Victor

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Posted: 13 Feb 2014, 20:19
by ButterflyRacing
Har du gnista ?

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Posted: 13 Feb 2014, 20:42
by Wiic
ButterflyRacing wrote:Har du gnista ?
Just det, glömde nämna, ingen gnista.

Dubbelkollade elen igen efter schemat, allt stod rätt till. Jordpunkter mellan motor/kaross o jordpunkt vid tändspolarna är också korrekta.
Lambdasonden är dock inte ikopplad..
Gulsvartkabel (startmotor) i M50 härvan får också ström.
Har mätt snart all tror jag, haha.. Därav är jag kluven på reläna.

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Posted: 13 Feb 2014, 20:47
by Evinrude
De tre reläerna går till styrbox, bränslepump samt ett huvudrelä för ström till spolar, spridare etc

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Posted: 13 Feb 2014, 20:51
by Wiic
Evinrude wrote:De tre reläerna går till styrbox, bränslepump samt ett huvudrelä för ström till spolar, spridare etc
Grymt!
Om man rycker ut de tre reläna kan då motorn bete sig såhär? Dvs inte ens gå runt på starten?
Antar jag får börja leta efter rätt relän till M50 motorn.
Tusen tack!

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Posted: 13 Feb 2014, 21:10
by ButterflyRacing
Stertmotorn kan inte ha med reläerna att göra.
Den får startsignal direkt från t-låset.

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Posted: 13 Feb 2014, 21:11
by ButterflyRacing
Är det en e34 box så går inte pumpen fören motorn snurrar.

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Posted: 13 Feb 2014, 21:21
by Wiic
ButterflyRacing wrote:Stertmotorn kan inte ha med reläerna att göra.
Den får startsignal direkt från t-låset.
Anade nästan det..
Får mäta tändningsströmmen imorgon och se, kanske är larmet som låser allt ändå..
Motorn kommer från en E36a :).

Edit! Var ute och mätte tändningen, det går ström genom härvan där också när man vrider på nyckeln. Men fortfarande stendöd, ska försöka få tag i relän imorgon, så kan man eventuellt utesluta problemen med det övriga.
Angående starten så skruvar jag nog bort den igen, rengör alla poler och dubbelkollar allt. Väldigt mysko det här..

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Posted: 14 Feb 2014, 07:59
by Fredro
De flesta relän är väldigt lika bara lite olika med fler eller färre utgångar och olika placering på stiften. Beror dock på om det är jordstyrning eller inte.

Direkt plus (30) & plus till det som drivs (87).

85 & 86 är Plus & jordstyrning eller jord och plusstyrning spelar ingen roll vilken som r vilken.

Bara mäta därifrån.

Re: E30 318i, M50b25 relän?

Posted: 14 Feb 2014, 18:31
by Wiic
Fredro wrote:De flesta relän är väldigt lika bara lite olika med fler eller färre utgångar och olika placering på stiften. Beror dock på om det är jordstyrning eller inte.

Direkt plus (30) & plus till det som drivs (87).

85 & 86 är Plus & jordstyrning eller jord och plusstyrning spelar ingen roll vilken som r vilken.

Bara mäta därifrån.

Tusen tack!

Det är mätt, IMD och bränslepumpsrelä har ström i uttagen, den tredje (orange 30ah, Bosch) verkar död..?
Börjar få slut på idéer nu, ska ge mig på att ta bort allt larm också.

Re: E30 318i, M50b25 ingen gnista.

Posted: 20 Feb 2014, 20:17
by Wiic
Efter en helsikes massa krabb så har det gått lite framåt.
Bilen får soppa, har bra tryck i soppasystemet, alla relän är hela. Dock släpper spridarna inte igenom soppa och bilen får ingen gnista. Spolarna får ström, triggergivaren visar 513 ohm.
Jag tror jag blir tokig snart.. Vad kan va fel!? Börjar tappa lusten nu :D