Page 1 of 2
Bästa setupen för M50?
Posted: 11 Feb 2014, 09:25
by Jiiimmy
Nu kommer det en jobbig fråga om m50 igen...
Om man ska bygga en bil för drifting och är sugen på en e36a med m50IV..
Vilket är bäst (med smidd botten och turbo):
-M50 med b28 vev och borrat till 86-87mm? (Har inte hittat så mycket information om denna)
-M50 med b30 vev och 84 mm borr? (har läst att veven kan spricka och att den inte kan varva så mycket)
-M50 med b28 vev och 84 mm borr? (Den mest beprövade setupen?)
Vilket ger bäst vrid och vilken är mest varv villig?
Vilken kombination håller bäst för cirka 600 whp?
Vilken topp är starkast på m50Iv eller m50 vanos ? Vet att ventilerna är klena på vanos topparna..
Vilken motor är bäst att turbokonvertera m50 vanos eller m50IV??
Folk kanske kan skriva om sina setuper och hur dom håller osv.
Tack på förhand!
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 11 Feb 2014, 09:33
by Marbu
inte överdrivet insatt i m50 men för 600 whp och smidd håller de nog bra vad du än kör, ju längre slag du har desto mindre kan du varva men mer vrid får du ist.
men även med 3.0 veven kan du nog varva tillräckligt (Y)
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 11 Feb 2014, 09:37
by Jiiimmy
Marbu wrote:inte överdrivet insatt i m50 men för 600 whp och smidd håller de nog bra vad du än kör, ju längre slag du har desto mindre kan du varva men mer vrid får du ist.
men även med 3.0 veven kan du nog varva tillräckligt (Y)
Så för drifting bör det vara en bra balans mellan vrid o varv känns det som
man behöver ju båda!
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 11 Feb 2014, 14:37
by Marbu
ingen ide att varva mycket mer än original om du inte byter kammar och fjädrar, billigare att bygga vridstark maskin med lagom varv
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 11 Feb 2014, 14:52
by erikjakan
Bygg m54b30 istället, lättare och mer grundeffekt
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 12 Feb 2014, 03:56
by Jiiimmy
erikjakan wrote:Bygg m54b30 istället, lättare och mer grundeffekt
Men nu är det så att ja har en m50b25iv
Men köra med b28 vev och borra upp till 86-87?
Eller b30vev och borra upp till 87 kanske? Då blir väl motorn på 3.19 l va?
Skulle det funka?
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 12 Feb 2014, 08:36
by ippe
I med 3 liters veven och smidda stakar kolvar. Borra det som är nödvändigt för kolvarna.
Du kommer få en så otroligt vridstark maskin att jag kan säga med säkerhet att du blir nöjd.
Jag tycker det känns onödigt att borra 87mm eller tom 86mm mao tumma på hållbarheten iochmed tunnar cylväggar.
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 12 Feb 2014, 12:16
by Jiiimmy
ippe wrote:I med 3 liters veven och smidda stakar kolvar. Borra det som är nödvändigt för kolvarna.
Du kommer få en så otroligt vridstark maskin att jag kan säga med säkerhet att du blir nöjd.
Jag tycker det känns onödigt att borra 87mm eller tom 86mm mao tumma på hållbarheten iochmed tunnar cylväggar.
Är det tunna cylinderväggar på m50?
har för mig att ja har läst att dom tål att borra upp till 87mm
men som sagt kanske inte ska chansa..
Men hur är iv toppen? Räcker det att trycka i lite hårdare fjädrar? Och kolla över ventilerna o så
??? Siktar runt 600 whp ungefär
Skulle en 6567 snurra funka bra ihop med denna motor? den ska användas till drifting..
Tack så länge
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 12 Feb 2014, 13:44
by dre racing@
när org borr är 84 så lär man borrat bort bra mycket.
men 86 ska visst hålla bra
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 12 Feb 2014, 23:41
by Casy
Man borrar första ÖD. Finns ingen mening att jaga 1dl extra och riskera sprickor.
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 13 Feb 2014, 14:57
by Jiiimmy
Ingen som har lust att slänga upp ett bänkningspapper på m50b30?
Skulle vara völdigt kul o se
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 13 Feb 2014, 15:49
by Sten
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 15 Feb 2014, 15:24
by Jiiimmy
Tack!
Hur svårt är det att ändra lut på motorn egentligen?
Vill ha lite mer utrymme mellan karossen och motorn, för ja vill ha toppmonterad turbo
Eller hur får ni plats med en toppmonterad turbo? Ja tänker på att det är ju väldigt tajt
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 15 Feb 2014, 17:13
by Daniel86
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 15 Feb 2014, 17:57
by ToTTeN
Inga problem. Jag gjorde ett par förstärkningsbucklor bara (får en skära i tornen pga drifting regler
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 16 Feb 2014, 07:56
by Jiiimmy
Daniel86 wrote:
Tack, men bilderns gjorde mig inte mycket klokare
så mörkt ju
Vilka grenrör kör ni med?
Re: Bästa setupen för M50?
Posted: 21 Feb 2014, 15:21
by freestyle66
Ja åker med ganska enkel setup:
m50
b30 vev
insugskammar
pt 6766
bromsar vid 1.5 bar
735 hk
885nm
2bar
850 hk
1019 nm
Men effekten på två bar stämmer inte helt för kopplingen klarade inte riktigt vridet så fick skjuta på vridet lite...
fruktansvärt trevlig maskin att åka drifting me. Lämnar vid
4000 rpm 400 whp
5000 rpm 600 whp
varvar 7500 rpm men åker oftast drifting mellan 4000-6000. varvstopp åker ja bara för de låter gött
hade en hx 55a innan och det går inte jämföra körbarheten.
tror de va 200 whp vid 4000 rpm och 300 whp vid 5000 rpm sen kom effekten.. med andra ord svårkört!