Page 1 of 1

Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 11 Feb 2014, 00:18
by filippersson
Tjena, håller på med ett bil bygge på en e36 coupe för drifting.

Till frågan; kommer köra Porsche 997 turbo S bromsar fram, 6-kolvs ok ifrån brembo på 350mm skiva.
Bak; brembo 4 kolvs ok på 300mm skiva.

Dessa bromsar är duktigt mycket större än original, kommer original huvudbromscylinder klara av dessa, eller måste jag uppdatera denna också, och då till vad för cylinder?

Mvh!

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 11 Feb 2014, 17:02
by Fredro
Vet inte om det räcker men jag har en fin M3E36 HB cylinder för en 500ing+frakt om det är intressant

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 11 Feb 2014, 19:30
by filippersson
Fredro wrote:Vet inte om det räcker men jag har en fin M3E36 HB cylinder för en 500ing+frakt om det är intressant

Ja det kanske skulle varit något, med servo också? eller den är samma som 325?

Tycker det är konstigt, man ser aldrig att folk uppdaterar sina HB cylindrar, men vissa man pratar med säger att man måste.

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 11 Feb 2014, 23:27
by Fredro
inget servo...
var dock nyss hos "tre lingon" och snackade lite skit.
han kör 8-kolvsok fram och 4 bak tillsammans med m3 hb cylinder och den passa på 320 broms servo. och han hade inga problem att få stopp på bilen.

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 12 Feb 2014, 06:01
by bmw-slangen
Det första man gör är att räkna på det, för att få en uppfattning om hur stort problemet är.

Nu är det i princip omöjligt att beräkna slaget då det är på tok för många faktorer som påverkar detta.

Men om man utgår ifrån att det enda man ändrar är kolvarean i andra änden (någorlunda korrekt antagande i detta fall) så kan du iallafall räkna fram problemets omfattning. Ökar du kolvaren i andra änden (bromsoket) måste mer vätska förflyttas och således blir slaget längre (priset man betalar för kraftmultipliceringen). Så titta på dina nuvarande kolvareor i BMC och oken fram/bak och jämför sedan med dina nya bromsar.

Tex en E30 323i original har BMC på 20.64 mm och fram/bak på 48/33 mm.
Arean på BMC blir då A_BMC = 334.6 mm^2 och arean för alla kolvar i systemet blir A_BRAKE = 5329.7 mm^2
Så 335 mm^2 ska flytta på 5330 mm^2.
Ska alla kolvar röra sig 1 mm (i ett perfekt hydrauliskt system) måste BMC röra sig 5330/335=15.9 mm (dvs ett utväxlingsförhållande på runt 16:1)

Med E36 M3 bromsok fram och E32 735i bak får jag 60 mm respektive 38 mm. Vad händer nu?
A_BMC är densamma på 334.6 mm^2. Kolvarean blir A_BRAKE = 7923.1 mm^2
För att flytta dessa kolvar 1 mm måste BMC röra sig 7923/335=23.7 mm (dvs ett utväxlingsförhållande på runt 24:1)

Mmmm, det bör fungera men eftersom jag har en större BMC på 25.4 mm så låt oss se vad som händer med en sådan.
A_BMC blir då 506.7 mm^2 och kolvarean A_BRAKE är fortfarande på 7923.1 mm^2
För att flytta dessa kolvar 1 mm måste BMC numera bara röra sig 7923/507=15.6 mm (dvs tillbaka till samma utväxlingsförhållande på runt 16:1 som vi hade innan).

Hepp...

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 25 Feb 2014, 01:19
by bmw-slangen
@filippersson : Har du hunnit kolla upp och räkna på hur stor förändring det blir med dina nya bromsok (dvs storleken på alla kolvar i systemet idag jämfört med när du monterar de nya bromsoken - se mina beräkningar)? Vad var slutsatsen?

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 25 Feb 2014, 20:40
by TreLingon
Fredro wrote:inget servo...
var dock nyss hos "tre lingon" och snackade lite skit.
han kör 8-kolvsok fram och 4 bak tillsammans med m3 hb cylinder och den passa på 320 broms servo. och han hade inga problem att få stopp på bilen.
Dock funkade det att köra med 320 HB cylindern men bytte bara för att !!
Så tror det inte är nått problem att köra med den du har till Porsche bromsarna !
Är du osäker. Byt.

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 27 Feb 2014, 21:56
by filippersson
bmw-slangen wrote:@filippersson : Har du hunnit kolla upp och räkna på hur stor förändring det blir med dina nya bromsok (dvs storleken på alla kolvar i systemet idag jämfört med när du monterar de nya bromsoken - se mina beräkningar)? Vad var slutsatsen?
Ska jag vara ärlig så har jag inte börjat räkna, då bromsarna ligger några månader framöver, håller fortfarande på med karossen :) men tack för ditt svar, ska räkna längre fram! Har också tänkt på att hydraliska handbromsen bör ha två stycken bromscylindrar, alltså en till varje broms ok bak, för bästa möjliga handbroms verkan.

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 28 Feb 2014, 23:23
by bmw-slangen
Slaget på bromspedalen kan ju bli lite långt om man inte har en matchande BMC, vilket kan ibland upplevas som negativt vid bromsmodulering. Kanske inte är lika kritiskt i drifting som tex vid banracing. Viktigaste är ju ändåså att inte BMC eller bromspedalen slår i botten innan man uppnått högsta arbetstryck - då försvinner liksom lite meningen med bromsuppgraderingen :-)

Men används bromsarna verkligen såpass hårt i drifting att 6-kolvs och 8-kolvsok med tillhörande storlek på bromsskivor behövs?

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 04 May 2014, 12:54
by proppen1
nån som har en aning om vilken huvudbromscylinder ja ska köra med om ja har brembo 4kolvs ok fram från en 750? å sen 325 orginal ok bak, va blir lämpligast?

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 25 May 2014, 20:08
by Tobb
Fredro wrote:Vet inte om det räcker men jag har en fin M3E36 HB cylinder för en 500ing+frakt om det är intressant
Tjena!
Har du den huvudbromscylindern kvar? :D

Re: Nödvändigt att uppdatera huvudbromscylinder?

Posted: 26 May 2014, 07:33
by Fredro
Tobb wrote:
Fredro wrote:Vet inte om det räcker men jag har en fin M3E36 HB cylinder för en 500ing+frakt om det är intressant
Tjena!
Har du den huvudbromscylindern kvar? :D
Tyvärr inte