Page 1 of 8

Turtle - das m5 3.6 TURBO, Någon som är sugen på denna?

Posted: 27 Jan 2014, 18:42
by Pimplaren
Bilen i fråga bytte jag till mig med PPF hösten 2010, mot min m535 turbo som jag byggde ihop med Erikjakan! tanken var egentligen att lägga en stor bunt pengar på m535an och göra den hårig, köpte in en s38b36 av jorgen här på PPF samt en del bromsargrejer!
M535 turbo: http://www.garaget.org/?car=239327" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock stoppades dom tankarna av en finfin säljesannons här på PPF: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=50441" onclick="window.open(this.href);return false; även denna satt lite griller i huvet =) http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=49802" onclick="window.open(this.href);return false;

Sagt och gjort, lämnade en bunt pengar och min m535 hos PPF för att åka hem med deras m5 turbo, skapligt nöjd gosse den kvällen! :mrgreen:

Sen jag skaffat bilen har en del fixats och bytts ut, såsom svänghjul-lamell-tryckplatta, bakvagn har plockats ner, större vatten och oljekylare, byggt in WG och pillat dit en ljuddämpare, en hel del olika fälgar har jag även provat på bilen.

2013 gjordes de större uppdateringarna förutom koppling, kördes, kokades och revs!
2014 kommer motorn få:
Arga kammar Y1 284 kammar
HD Kolvbult till CP kolvarna
Och en grundlig genomgång :)


Kommer fortsätta med bensin, då slipper jag byta turbo spridare och pumpar :) borde leverera hyffsad effekt som den är!

För mer bilder: http://www.garaget.org/?car=225575" onclick="window.open(this.href);return false;



Motor:

s38b36 med turbo, byggd av PPF / FP Engines i Dalarna!


Botten:

Block borrad till 94mm och pyramidringat
ARP Pinnbult
CP smidda kolvar med HD kolvbult
PPF stakar med ARP 2000 bult
Balanserad vevaxel med extra stift i hubben


Toppen:

Mirad och renoverad
PPF ventilfjäderkit med CrMo retainers
PPF Y1 kammar 284 graders omslipade av Enem


Soppasystem:

Precision 895cc spridare
Dubbla 984 pumpar
Nuke Blackline vacuumstation
Nuke Blackline regulator
Nuke Blackline filter
Nuke Blackline Y-kors
Nuke Blackline fulerail
Hela soppasystemet är i stålomspunnen slang med svarta AN kopplingar
Catchtank i resverhjulsbaljan


Trycksidan:

PPF grenrör
Borg Warner S372 turbo med 1.00 avgashus
Dubbla Synapse 40mm wastegates inbyggda i avgassystemet
600x300x75mm intercooler med tube and fin paket
Tryckrör i alu, pulverlackade svart
PPF 50mm dump
BMC dubbelkonat filter
3.5" rostfritt avgassystem med 3 ljuddämpare, inbyggd WG samt original-look på piporna


Sprut och tändning:

Autronic SM4 styrsystem med laddtrycksstyrning
VEMS bredbandslambda + skärm
VAG tändspolar
Bosch xr4cs tändstift med 0.4 i gap


Kylning:

Griffinkylare, 27x19x3"/690x480x76mm (Passar galet bra i e34m5, om man byter oljekylare)
Mesa-Cool Oljekylare, 200x280x40mm med original ompressad oljeslangar.



Drivlina:

Tremec T56 6-växlad låda
Tilton hydraliskt urtrampningslager
2 Skivig Tilton Rally med Cerametallic lameller
DLI-TEKNIK Billet svänghjul i cromolly, anpassat för tilton
Billet yokeadapter mot bakaxel med 1350 knutkors
Aluminiumkardan


Chassi:

XYZ Coilovers
Alla stag och leder i framvagnen är nytt
Powerflex i fram och bakvagn samt aluminiumbussningar till diffen



Bromsar:

Fram: 356mm och 6kolvs ok från XYZ
BAK: 328x20 från m5 e34 1995


Diverse:

Bromsad 723whp och 837wnm/795hk och 920hk i maskinen på BF98 av PPF.
7500rpm och 1.3 bar!

Kopplingsbyte 7700 och låta motorn andas ut vid lite lite mera ladd! hade varit soft med 800whp och 900/950wnm :)

0-200km/h på 11.7sek
100-150km/h på 2.3sek
100-200km/h på 5.7sek

0-100 på ca5, men totalt hjulspinn 1-2-3 :)

M5 20jahre speglar.
6x vita blinkers.
Hella black framlysen och vita blinkers.
Shadowline från bruks525an monterat.
Mattlackade grillhalvor, gamla var skabbiga.


Image

Image

http://www.garaget.org/?car=225575" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 27 Jan 2014, 18:43
by Pimplaren
Då måste jag skaffa Cutout :D

Var just i dina (TÄBY) trakter o hämtade dessa skönheter;

RH XD-RAD, 8 och 10 x 18" 3 delad splitt! killen visste ej vad han sålde... hihi =)
Image

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 27 Jan 2014, 18:43
by Pimplaren
Image

Så blev den, lär bli bättre med en tung s38 i fronten igen :)

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 27 Jan 2014, 18:43
by Pimplaren
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =4&t=80075" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingen som är lite sugen på hjul? är du en snåljåp behöver du inte besvära mig, vettiga normala bud är välkommet ;)

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 27 Jan 2014, 18:46
by Pimplaren
Så fort den är ihop ska den få bekänna färg i bänken med Ärtan bakom spakarna, satsar ej på något effektrekord då jag tänker fortsätta med Bensin :)

Words written by Bäckis:
Bäckis wrote:Det är Y1:or, 284 duration. Man kan inte köra värre på gata tycker jag, den går inte bra då. Kommer bli en mkt elak maskin.
:mrgreen: :roll: :lol:

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 27 Jan 2014, 22:02
by Pnutte
Hmm sexyyy pimpen!! villha begär lite här och där här! du hängde med nu va? :lol: :lol: :lol:

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 27 Jan 2014, 22:18
by Pimplaren
Jääämään ! nej nu hänger jag inte med! ;)

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 27 Jan 2014, 23:03
by Nisse Järnet
Pimplaren wrote: Så fort den är ihop ska den få bekänna färg i bänken med Ärtan bakom spakarna, satsar ej på något effektrekord då jag tänker fortsätta med Bensin :)

Words written by Bäckis:
Bäckis wrote:Det är Y1:or, 284 duration. Man kan inte köra värre på gata tycker jag, den går inte bra då. Kommer bli en mkt elak maskin.
:mrgreen: :roll: :lol:
Jääääääääää! 8)

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 27 Jan 2014, 23:05
by Nitro
Jaså köpt en m5a till :p

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 28 Jan 2014, 17:19
by Tysken
Lika kammar som jag har i min garagebil :wink:

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 28 Jan 2014, 17:26
by Pimplaren
Tysken wrote:Lika kammar som jag har i min garagebil :wink:

Trevligt! :) dom borde lira fint på gatan! händer de ngt med din holk? funderat på m5 touring ett tag igen..verkar tufft :mrgreen:

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppdaterad motor 2014

Posted: 12 Feb 2014, 22:54
by Pimplaren
Nu är motorn hämtad, lillebror o jag drog en sväng till PPF efter jobbet :) så nu ligger den o väntar på lite packningar o motorkuddar! :mrgreen:

Måste tacka alla inblandade än så länge :) speciellt A&A + FP Engines :)

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppfriskad och förargad s38!

Posted: 12 Feb 2014, 23:27
by Nisse Järnet
Jewlafton!

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppfriskad och förargad s38!

Posted: 13 Feb 2014, 11:18
by erikjakan
Nice med fräsch maskin :)

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppfriskad och förargad s38!

Posted: 13 Feb 2014, 15:02
by Pimplaren
Ah de känns finemang! :)

Ända jag inte hittar på Bmw än nya insugspackningar, någon som har nya liggandes? :)

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppfriskad och förargad s38!

Posted: 13 Feb 2014, 15:13
by Bmwandreas
oringar menar du?

Re: Pimplarens m5 TURBO, uppfriskad och förargad s38!

Posted: 13 Feb 2014, 15:45
by moggemx
Är det inte bara b38:an som har o-ringar som insugstätningar?