Turtle - das m5 3.6 TURBO, Någon som är sugen på denna?
Posted: 27 Jan 2014, 18:42
Bilen i fråga bytte jag till mig med PPF hösten 2010, mot min m535 turbo som jag byggde ihop med Erikjakan! tanken var egentligen att lägga en stor bunt pengar på m535an och göra den hårig, köpte in en s38b36 av jorgen här på PPF samt en del bromsargrejer!
M535 turbo: http://www.garaget.org/?car=239327" onclick="window.open(this.href);return false;
Dock stoppades dom tankarna av en finfin säljesannons här på PPF: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=50441" onclick="window.open(this.href);return false; även denna satt lite griller i huvet =) http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=49802" onclick="window.open(this.href);return false;
Sagt och gjort, lämnade en bunt pengar och min m535 hos PPF för att åka hem med deras m5 turbo, skapligt nöjd gosse den kvällen!
Sen jag skaffat bilen har en del fixats och bytts ut, såsom svänghjul-lamell-tryckplatta, bakvagn har plockats ner, större vatten och oljekylare, byggt in WG och pillat dit en ljuddämpare, en hel del olika fälgar har jag även provat på bilen.
2013 gjordes de större uppdateringarna förutom koppling, kördes, kokades och revs!
2014 kommer motorn få:
Arga kammar Y1 284 kammar
HD Kolvbult till CP kolvarna
Och en grundlig genomgång
Kommer fortsätta med bensin, då slipper jag byta turbo spridare och pumpar
borde leverera hyffsad effekt som den är!
För mer bilder: http://www.garaget.org/?car=225575" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor:
s38b36 med turbo, byggd av PPF / FP Engines i Dalarna!
Botten:
Block borrad till 94mm och pyramidringat
ARP Pinnbult
CP smidda kolvar med HD kolvbult
PPF stakar med ARP 2000 bult
Balanserad vevaxel med extra stift i hubben
Toppen:
Mirad och renoverad
PPF ventilfjäderkit med CrMo retainers
PPF Y1 kammar 284 graders omslipade av Enem
Soppasystem:
Precision 895cc spridare
Dubbla 984 pumpar
Nuke Blackline vacuumstation
Nuke Blackline regulator
Nuke Blackline filter
Nuke Blackline Y-kors
Nuke Blackline fulerail
Hela soppasystemet är i stålomspunnen slang med svarta AN kopplingar
Catchtank i resverhjulsbaljan
Trycksidan:
PPF grenrör
Borg Warner S372 turbo med 1.00 avgashus
Dubbla Synapse 40mm wastegates inbyggda i avgassystemet
600x300x75mm intercooler med tube and fin paket
Tryckrör i alu, pulverlackade svart
PPF 50mm dump
BMC dubbelkonat filter
3.5" rostfritt avgassystem med 3 ljuddämpare, inbyggd WG samt original-look på piporna
Sprut och tändning:
Autronic SM4 styrsystem med laddtrycksstyrning
VEMS bredbandslambda + skärm
VAG tändspolar
Bosch xr4cs tändstift med 0.4 i gap
Kylning:
Griffinkylare, 27x19x3"/690x480x76mm (Passar galet bra i e34m5, om man byter oljekylare)
Mesa-Cool Oljekylare, 200x280x40mm med original ompressad oljeslangar.
Drivlina:
Tremec T56 6-växlad låda
Tilton hydraliskt urtrampningslager
2 Skivig Tilton Rally med Cerametallic lameller
DLI-TEKNIK Billet svänghjul i cromolly, anpassat för tilton
Billet yokeadapter mot bakaxel med 1350 knutkors
Aluminiumkardan
Chassi:
XYZ Coilovers
Alla stag och leder i framvagnen är nytt
Powerflex i fram och bakvagn samt aluminiumbussningar till diffen
Bromsar:
Fram: 356mm och 6kolvs ok från XYZ
BAK: 328x20 från m5 e34 1995
Diverse:
Bromsad 723whp och 837wnm/795hk och 920hk i maskinen på BF98 av PPF.
7500rpm och 1.3 bar!
Kopplingsbyte 7700 och låta motorn andas ut vid lite lite mera ladd! hade varit soft med 800whp och 900/950wnm
0-200km/h på 11.7sek
100-150km/h på 2.3sek
100-200km/h på 5.7sek
0-100 på ca5, men totalt hjulspinn 1-2-3
M5 20jahre speglar.
6x vita blinkers.
Hella black framlysen och vita blinkers.
Shadowline från bruks525an monterat.
Mattlackade grillhalvor, gamla var skabbiga.


http://www.garaget.org/?car=225575" onclick="window.open(this.href);return false;
M535 turbo: http://www.garaget.org/?car=239327" onclick="window.open(this.href);return false;
Dock stoppades dom tankarna av en finfin säljesannons här på PPF: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=50441" onclick="window.open(this.href);return false; även denna satt lite griller i huvet =) http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=49802" onclick="window.open(this.href);return false;
Sagt och gjort, lämnade en bunt pengar och min m535 hos PPF för att åka hem med deras m5 turbo, skapligt nöjd gosse den kvällen!

Sen jag skaffat bilen har en del fixats och bytts ut, såsom svänghjul-lamell-tryckplatta, bakvagn har plockats ner, större vatten och oljekylare, byggt in WG och pillat dit en ljuddämpare, en hel del olika fälgar har jag även provat på bilen.
2013 gjordes de större uppdateringarna förutom koppling, kördes, kokades och revs!
2014 kommer motorn få:
Arga kammar Y1 284 kammar
HD Kolvbult till CP kolvarna
Och en grundlig genomgång

Kommer fortsätta med bensin, då slipper jag byta turbo spridare och pumpar

För mer bilder: http://www.garaget.org/?car=225575" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor:
s38b36 med turbo, byggd av PPF / FP Engines i Dalarna!
Botten:
Block borrad till 94mm och pyramidringat
ARP Pinnbult
CP smidda kolvar med HD kolvbult
PPF stakar med ARP 2000 bult
Balanserad vevaxel med extra stift i hubben
Toppen:
Mirad och renoverad
PPF ventilfjäderkit med CrMo retainers
PPF Y1 kammar 284 graders omslipade av Enem
Soppasystem:
Precision 895cc spridare
Dubbla 984 pumpar
Nuke Blackline vacuumstation
Nuke Blackline regulator
Nuke Blackline filter
Nuke Blackline Y-kors
Nuke Blackline fulerail
Hela soppasystemet är i stålomspunnen slang med svarta AN kopplingar
Catchtank i resverhjulsbaljan
Trycksidan:
PPF grenrör
Borg Warner S372 turbo med 1.00 avgashus
Dubbla Synapse 40mm wastegates inbyggda i avgassystemet
600x300x75mm intercooler med tube and fin paket
Tryckrör i alu, pulverlackade svart
PPF 50mm dump
BMC dubbelkonat filter
3.5" rostfritt avgassystem med 3 ljuddämpare, inbyggd WG samt original-look på piporna
Sprut och tändning:
Autronic SM4 styrsystem med laddtrycksstyrning
VEMS bredbandslambda + skärm
VAG tändspolar
Bosch xr4cs tändstift med 0.4 i gap
Kylning:
Griffinkylare, 27x19x3"/690x480x76mm (Passar galet bra i e34m5, om man byter oljekylare)
Mesa-Cool Oljekylare, 200x280x40mm med original ompressad oljeslangar.
Drivlina:
Tremec T56 6-växlad låda
Tilton hydraliskt urtrampningslager
2 Skivig Tilton Rally med Cerametallic lameller
DLI-TEKNIK Billet svänghjul i cromolly, anpassat för tilton
Billet yokeadapter mot bakaxel med 1350 knutkors
Aluminiumkardan
Chassi:
XYZ Coilovers
Alla stag och leder i framvagnen är nytt
Powerflex i fram och bakvagn samt aluminiumbussningar till diffen
Bromsar:
Fram: 356mm och 6kolvs ok från XYZ
BAK: 328x20 från m5 e34 1995
Diverse:
Bromsad 723whp och 837wnm/795hk och 920hk i maskinen på BF98 av PPF.
7500rpm och 1.3 bar!
Kopplingsbyte 7700 och låta motorn andas ut vid lite lite mera ladd! hade varit soft med 800whp och 900/950wnm

0-200km/h på 11.7sek
100-150km/h på 2.3sek
100-200km/h på 5.7sek
0-100 på ca5, men totalt hjulspinn 1-2-3

M5 20jahre speglar.
6x vita blinkers.
Hella black framlysen och vita blinkers.
Shadowline från bruks525an monterat.
Mattlackade grillhalvor, gamla var skabbiga.


http://www.garaget.org/?car=225575" onclick="window.open(this.href);return false;