Page 1 of 1

M50b25 i en bmw e46

Posted: 26 Jan 2014, 13:45
by Jiiimmy
Tja!
Har googlat runt lite men hittar inga vettiga svar.. någon som har testat att dunka i en m50 i en e46 kaross?
Tanken är att bygga en smidd motor med turbo och nu kommer denna fråga igen... med eller utan vanos?
Effekt 600+ whp... :D

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 27 Jan 2014, 09:18
by Forsberg.E
Tja! En på jobbet håller på att bygger en m50b25 som ska i en e46 kaross och det ska inte vara några konstigheter

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 28 Jan 2014, 16:19
by Jiiimmy
Va kul att nån mer har samma idé!
Men hur blir det med drivlinan då?
Kör han med vanos eller iv? :D

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 28 Jan 2014, 20:07
by zalsson
M3 bakvagn med dit moddad 210 diff är att rekommendera enligt det jag läst.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 29 Jan 2014, 06:37
by Jiiimmy
zalsson wrote:M3 bakvagn med dit moddad 210 diff är att rekommendera enligt det jag läst.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Okej! :D
Vilken växellåda är bäst då?

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 29 Jan 2014, 12:08
by zalsson
Zf lådorna är ju poppis, rätt hållbara för pengen. Sitter på e36 m3 och 328?
Annars 330d lådan? Om den passar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 29 Jan 2014, 14:07
by ButterflyRacing
zalsson wrote:Zf lådorna är ju poppis, rätt hållbara för pengen. Sitter på e36 m3 och 328?
Annars 330d lådan? Om den passar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Vad är det för skillnad på en M3/328 zf-låda....och en från en m50b25 ?

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 29 Jan 2014, 19:17
by zalsson
Har rycktas om att den skulle vara kralligare.
Men jag hade tydligen fel bmw har olika nr på lådorna, men zf har samma på alla.
Dock satt det väl inte ZF på alla m50b25, beroende på årsmodell?

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 29 Jan 2014, 19:22
by ButterflyRacing
zalsson wrote:Har rycktas om att den skulle vara kralligare.
Men jag hade tydligen fel bmw har olika nr på lådorna, men zf har samma på alla.
Dock satt det väl inte ZF på alla m50b25, beroende på årsmodell?

Det går mycket ryckten ang. lådor.
Det satt ZF i alla e34 b25

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 29 Jan 2014, 19:24
by zalsson
Hittade dock detta.
Något med nominellt moment på lådorna att göra beroende på beteckning.
http://www.kneb.net/bmw/E36-7/BMW%20TIS ... ations.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 31 Jan 2014, 19:26
by Niklas Sandström
ButterflyRacing wrote:
zalsson wrote:Har rycktas om att den skulle vara kralligare.
Men jag hade tydligen fel bmw har olika nr på lådorna, men zf har samma på alla.
Dock satt det väl inte ZF på alla m50b25, beroende på årsmodell?

Det går mycket ryckten ang. lådor.
Det satt ZF i alla e34 b25
Det är samma ZF (när jag bunkrade lådor till rc bilen för 7-8år sen så gick en 328/m3 låda på 5-8000 men man kunde köpa en 525 låda för 1500) men E36 B25 har en klenare Getrag låda.

Innehållet i 310z och 320z är samma men dom kan ha förstärkt huset på 320z men jag har inte forskat vidare i det.

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 03 Feb 2014, 22:18
by Gustavgatsten
M50B25 funkar bra. Man kan använda höger e46 motorfäste rakt av. På vänster sida passar e46 nästan, typ 2 skruvar passar mot motorn, det skulle gå att borra upp fler hål i motorfästet för att passa m50 men ska man köra 600hk är det seriösare att svetsa eget. Alla e46 slangar har snabbkopplingar, t.ex. slangarna till termostaten måste förlängas med en adapter som förstorar diametern. Tidiga e46 har subframe brace i rörprofil, behöver moddas smått för att göra plats till m50 tråg, senare gjutna aluminium brace kan jag inte svara för. I mitt fall skulle det vara meckigt att koppla in m50 servopump så det enklaste är att inte lossa några slangar utan ta loss pumpen från e46motorn och sätta på m50in med distanser så remskivan passar mot remmen.

Men ja, den motorn passar :)

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 03 Feb 2014, 22:25
by ButterflyRacing
Niklas Sandström wrote: Det är samma ZF (när jag bunkrade lådor till rc bilen för 7-8år sen så gick en 328/m3 låda på 5-8000 men man kunde köpa en 525 låda för 1500) men E36 B25 har en klenare Getrag låda.

Innehållet i 310z och 320z är samma men dom kan ha förstärkt huset på 320z men jag har inte forskat vidare i det.
Ja...det var det jag menade...fast jag var lite uppkäftig... :wink:
Det har varit så många ryckten om ZF på nätet.
Ett tag sas det att den enda bra lådan satt i e34 -91 och -92. Men det är ju inte heller sannt.

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 14 Feb 2014, 22:29
by Pnutte
Har funderingar på att slänga i min M50B28 turbomotor i en E46 kaross med.. hur är det igentligen med el systemet? någon som vet om det är några konstigheter där? :)

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 15 Feb 2014, 20:48
by Gustavgatsten
Vad menar du med problem? I elboxen under huven på e46 finns en kontakt med tändning och startström. Behåller du bilens orginal ECU och kopplar in tempgivare fungerar mätaren i bilen. För att rpm mätaren ska fungera måste du koppla in i alla fall vevgivaren till bilens orginal ECU om jag fattat rätt.

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 16 Feb 2014, 12:42
by Jiiimmy
Hur blire med lut och så då? Tänker på lådan o allt..
Blir det tjat eller blire mer utrymme för toppmonterad turbo? :D

Re: M50b25 i en bmw e46

Posted: 16 Feb 2014, 12:43
by Jiiimmy
Pnutte wrote:Har funderingar på att slänga i min M50B28 turbomotor i en E46 kaross med.. hur är det igentligen med el systemet? någon som vet om det är några konstigheter där? :)
Berätta mer om du lyckas ;)