Lofqvists E30 S50B33 Turbo - update 20/9
Posted: 23 Jan 2014, 11:56
Då var det dags att starta en projekttråd även på PPF.
Max heter jag, bor nere i söder och är en bmw entusiast enda ut i fingertopparna ...är verkligen ingen mästare när det gäller att göra forumtrådar så det får ni ha överseende med
Tanken är att kunna få lite tips och feedback under resans gång
Bilen är en Bmw 320 e30 från -89,som jag var iväg och hämtade den på Gotland för ca 3 år sedan då alla kom till insikt vilket skräp japanska bilar är.... Vid köpet satt där en snikad m20 spis i som höll ca 30 mil sen vart det skrot med den.. Då byggdes där en 2,8 liters helsmidd m20, med fina komponenter så som cp kolvar, eagle stakar, större ventiler, z58 kam m.m ... När den var färdigbyggd och mappad hann jag köra runt 100 mil sedan skickade en norrman och gav mig ett bud, sen stog man utan motor igen
Så nu var tanken att bygga en så pass fin spis att jag inte ska vilja göra av med den, och helst inte skotta den heller... så var iväg och hämtade en s50 som stod och såg ledsen ut i ett garage uppe i norr.
Det där med att inte skotta motorn höll inte så värst länge, motorn hann precis i bilen och bli körd 30-40 mil sen vart det lagerbank... Så nu ligger allt i delar och en värstingspis är på väg ihop där det inte ska snålas på något ! 2014 ska jag få gasa det är en sak som är säker !!
En liten motorspec på vad som finns/ är inhandlat
motor s50b30
s50b32 vev Helt ny oslipad från JMB OPTIMERING i Halmstad
Borrat, linehonat och deckat block.
Coatade CP kolvar , 8:5.1
PPF H-profilstakar med arp 2000 bult
Nya vev- och ramlager
Stödgördel med ARP
Ny oljepump med svetsat drev.
Race kedjor
Oljeretur gängad i bröstkåpan.
PPF oljefilterlock med 2 uttag för olja till tex turbo.
Nya packningar och vattenpump.
M20 motorfästen
M20 motorkuddar i delrin.
E34 tråg.
m3 3,2 kedjespännare
Topp:
Portad/tillfinad
Mirafräst
Supertech oversize raceventiler
Supertech ventilfjäderkit (inner och ytterfjäder)
Dubbla avgaskamdrev, omfrästa till ställbara
Cooperring packning
Arp
specialslipade kammar från PPF (samma som i bäckis e21)
PPF vanos blockoff
Avgas:
Egenbyggt grenrör med uttag för mottryck och egt
Precision 7675 (såld, ny turbo är på ingång)
Precision 66mm wg
4* downpipe
3,5 tums avgas börjar bakom passagerarstolen, 1 dämpare
Soppasystem
60l fuelcell med en 044 som matarpump
2L catchtank med 2x044
An8 ledning fram , an6 bak stålomspunnen teflonslang
Nuke filter
Aeromotive btr
Nuke fuelrail
Vipec V44 med VAG spolar och 7bars mapsensor
RC (bosch) 1700cc spridare
Övrigt
Hemmabyggt plenum
PPF 75mm blackline dump
Stor intercooler
3 tums tryckrör på turbosidan, 3,5 efter intercoolern
m10 svänghjul
Tilton 3 skivig koppling
m3 3,0 växellåda
shimsad 188mm diff
m3 3,0 kardan
Även drivlina och chassi håller på att byggas om... återkommer till det
Lite bilder på hur den ser ut då
När bilen var på väg hem från Gotland
Så här står den mestadels av tiden....
m20 spisen, wgn värmde fint mot rutan
Sen fick den sig en s50 =)
lagerbank... vilket jävla skit
Gick lös med vinkelslipen en fredagskväll då jag ville få upp avgassystemet en bit ifrån marken =)
strippad invändigt för bygge av avgastunnel och bur
Det var lite grund för hur det ser ut... Nu kör vi, ska stå färdig till säsongen börjar !!!
Max heter jag, bor nere i söder och är en bmw entusiast enda ut i fingertopparna ...är verkligen ingen mästare när det gäller att göra forumtrådar så det får ni ha överseende med
Tanken är att kunna få lite tips och feedback under resans gång
Bilen är en Bmw 320 e30 från -89,som jag var iväg och hämtade den på Gotland för ca 3 år sedan då alla kom till insikt vilket skräp japanska bilar är.... Vid köpet satt där en snikad m20 spis i som höll ca 30 mil sen vart det skrot med den.. Då byggdes där en 2,8 liters helsmidd m20, med fina komponenter så som cp kolvar, eagle stakar, större ventiler, z58 kam m.m ... När den var färdigbyggd och mappad hann jag köra runt 100 mil sedan skickade en norrman och gav mig ett bud, sen stog man utan motor igen
Så nu var tanken att bygga en så pass fin spis att jag inte ska vilja göra av med den, och helst inte skotta den heller... så var iväg och hämtade en s50 som stod och såg ledsen ut i ett garage uppe i norr.
Det där med att inte skotta motorn höll inte så värst länge, motorn hann precis i bilen och bli körd 30-40 mil sen vart det lagerbank... Så nu ligger allt i delar och en värstingspis är på väg ihop där det inte ska snålas på något ! 2014 ska jag få gasa det är en sak som är säker !!
En liten motorspec på vad som finns/ är inhandlat
motor s50b30
s50b32 vev Helt ny oslipad från JMB OPTIMERING i Halmstad
Borrat, linehonat och deckat block.
Coatade CP kolvar , 8:5.1
PPF H-profilstakar med arp 2000 bult
Nya vev- och ramlager
Stödgördel med ARP
Ny oljepump med svetsat drev.
Race kedjor
Oljeretur gängad i bröstkåpan.
PPF oljefilterlock med 2 uttag för olja till tex turbo.
Nya packningar och vattenpump.
M20 motorfästen
M20 motorkuddar i delrin.
E34 tråg.
m3 3,2 kedjespännare
Topp:
Portad/tillfinad
Mirafräst
Supertech oversize raceventiler
Supertech ventilfjäderkit (inner och ytterfjäder)
Dubbla avgaskamdrev, omfrästa till ställbara
Cooperring packning
Arp
specialslipade kammar från PPF (samma som i bäckis e21)
PPF vanos blockoff
Avgas:
Egenbyggt grenrör med uttag för mottryck och egt
Precision 7675 (såld, ny turbo är på ingång)
Precision 66mm wg
4* downpipe
3,5 tums avgas börjar bakom passagerarstolen, 1 dämpare
Soppasystem
60l fuelcell med en 044 som matarpump
2L catchtank med 2x044
An8 ledning fram , an6 bak stålomspunnen teflonslang
Nuke filter
Aeromotive btr
Nuke fuelrail
Vipec V44 med VAG spolar och 7bars mapsensor
RC (bosch) 1700cc spridare
Övrigt
Hemmabyggt plenum
PPF 75mm blackline dump
Stor intercooler
3 tums tryckrör på turbosidan, 3,5 efter intercoolern
m10 svänghjul
Tilton 3 skivig koppling
m3 3,0 växellåda
shimsad 188mm diff
m3 3,0 kardan
Även drivlina och chassi håller på att byggas om... återkommer till det
Lite bilder på hur den ser ut då
När bilen var på väg hem från Gotland
Så här står den mestadels av tiden....
m20 spisen, wgn värmde fint mot rutan
Sen fick den sig en s50 =)
lagerbank... vilket jävla skit
Gick lös med vinkelslipen en fredagskväll då jag ville få upp avgassystemet en bit ifrån marken =)
strippad invändigt för bygge av avgastunnel och bur
Det var lite grund för hur det ser ut... Nu kör vi, ska stå färdig till säsongen börjar !!!