Page 1 of 1
regga 4 till 2 dörrars
Posted: 20 Jan 2014, 15:11
by sk8koffe
Någon som gjort det? Jag tänkte mig svetsa igen bakdörrarna och regga om som 2 dörrars. Är där 15 andra punkter man också måste ändra på då eller det går att bara köra in och regga om?
Bilen i fråga är en e30 318. Tänkte ha den som besiktningsbil men där är lite för många dörrar
Re: regga 4 till 2 dörrars
Posted: 21 Jan 2014, 22:51
by bmw-slangen
Nu spånar jag bara men jag skulle misstänka att du även behöver registrera om den till endast 1 passagerare också.
Om du svetsar igen bakdörrarna och har kvar originalstolar (även med fällbara stolar kan det nog bli problematiskt) så kommer de nog ha synpunkter på hur enkelt passagerare bak kan ta sig ut i händelse av en olycka.
Naturligtvis måste du ju i slutänden ändåså få bekräftat från tex SFRO/besiktningsmyndigheten hur det verkligen ligger till, innan du sätter igång med svetsen
Med endast de korta sedan-dörrarna synliga så kommer bilen se lite "underlig" ut - men det är väl inte en perfektionism i design du jagar antar jag
Re: regga 4 till 2 dörrars
Posted: 03 Feb 2014, 20:38
by smiley
Re: regga 4 till 2 dörrars
Posted: 04 Feb 2014, 07:58
by bmw-slangen
Re: regga 4 till 2 dörrars
Posted: 04 Feb 2014, 09:15
by ButterflyRacing
Antalet dörrar har väl inte bilprovningen med att göra. Det står inte i pappret hur många dörrar det är.
Men...som sagt. Det ska gå att ta sig i och ur, om man ska ha baksäte.
Vänd på problemet istället.
Besikta 4-dörraren som den är och använd plåtarna till den bil du ska köra.
Det ska mycket till om du blir avslöjad i en flygande.
Måste du ha en besiktningsbil....så har du nog andra problem, vid en flygande...
Re: regga 4 till 2 dörrars
Posted: 04 Feb 2014, 21:19
by smiley
intressant,, hur mycket skiljer det i karossen i övrigt på e30in? är den längre, smalare osv?
Re: regga 4 till 2 dörrars
Posted: 04 Feb 2014, 22:02
by bmw-slangen
smiley wrote:intressant,, hur mycket skiljer det i karossen i övrigt på e30in? är den längre, smalare osv?
Nil.
Allt är samma (källa : instruktionsboken) förutom att 4-dörrars är 25 kg tyngre. Samt har 10 kg högre tillåtet axeltryck fram och 15 kg högre tillåtet axeltryck bak (förutom 323i där det är 15 kg fram och 10 kg bak istället).
Re: regga 4 till 2 dörrars
Posted: 04 Feb 2014, 22:42
by St3v3
ButterflyRacing wrote:Antalet dörrar har väl inte bilprovningen med att göra. Det står inte i pappret hur många dörrar det är.
Men...som sagt. Det ska gå att ta sig i och ur, om man ska ha baksäte.
Vänd på problemet istället.
Besikta 4-dörraren som den är och använd plåtarna till den bil du ska köra.
Det ska mycket till om du blir avslöjad i en flygande.
Måste du ha en besiktningsbil....så har du nog andra problem, vid en flygande...
Jag tycker det är bättre att göra nya plåtar med med samma chassinr som busbilen och sätta på besiktningsbilen. Först och främst så kommer ingen på besiktningen att kolla jättenoga på en originalbil om det är bytt chassinummer och sen om man åker dit på en storkontroll med busbilen så har ingen varit och fipplat med chassinummer på den
Re: regga 4 till 2 dörrars
Posted: 06 Feb 2014, 12:41
by sk8koffe
Ja, jag ska ha bilen som besiktningsbil. Ni tror inte det blir problem att där är 2 dörrar för mycket då? Står inte det på pappret ifall polisen slår regnumret?
För övrigt angående skillnad mellan sedan och coupe, jag köpte ett fjäderbensstag till e30 men det passade inte på min cabbe, eller på min polares coupe, eller på min coupe. Tog förgivet det var tillverkningsfel. Köpte denna sedanen och då passa det. Verkar som det skiljer 25mm i bredden mellan fjäderbernstornen. Märkligt
Re: regga 4 till 2 dörrars
Posted: 06 Feb 2014, 21:13
by bmw-slangen
Angående måtten mellan fjäderbenstornen har jag sett liknande uppgifter också att det diffar, men ingen har (mig veterligen) lyckats förklara vilka som har det "smala" och det "breda" måttet.
Tex så uppger Ireland Engineering följande på sin sida angående fjäderbensstag:
The BMW factory published body specification shows the distance between the strut towers should be 1002.2mm +/-2mm, measured from center to center at the strut bearing opening in the inner fenders. The bar we manufacture is 1002.2mm, the published spec. However; we have found many cars (ranged across all years and models) can vary, depending on wear to the shock towers over time and imprecise manufacturing tolerances during the car's production. There is no published factory documentation of any difference in the body dimensions. We suggest you measure to ensure our brace will work without modification.