Page 1 of 4

Ytterligare en Audi s2!

Posted: 19 Jan 2014, 21:17
by motec
Eftersom alla skall åka snabba audisar på gatan nu, så kunde jag inte hålla mig heller.
Köpte på mig ett projekt som var lagom mycket gjort med.
Så i år får bmwn stå i garaget så jag kan testa på 4wd ordentligt :)

Här är lite som är gjort med den.

Motor:

- Eget grenrör
- Bullseye s366 Billet
- Bullseye Wastegate 60mm
- H-profil stakar
- Orginal kolvar
- Nya lager
- ARP Toppbultar
- 7A kammar
- 50 mm dumpventil
- urputsad topp
- Supertech ventiler
- Supertech ventilfjädrar
- Omvänt insug "SPARKY"
- Moddat orginal spjällhus
- 3" Tryckrör
- setrab Oljekylare 13 rader.
- Ny vattenkylare i plåt, lilla kylaren är borttagen.
- Egensvetsad Catchtank till vevhusventilation

Bränsle(E85):

- Orginalpump i tank
- 4 Liters catchtank
- 3 st Bosch 044
- Nuke svart trippelkors
- Nuke Filter
- 1680cc spridare
- Nuke - Cp-Service Fuelrail
- Aeromotive (kopia) Bränsletrycksregulator

- Alla ledningar i halvtum (Teflon) förutom mellan stora tanken och catchtanken, där det är 10mm Teflon. Alla ledningar är från Hydroscand.

Drivlina:

- stel 6 puck med sachs 707 tryckplatta

- Fixit-axlar bak med stora splines
- Ytterknutar bak med stora splines
- Större nav
- Urfrästa spindelhus

Växellåda:

- S4 5 växlad
- Special Växellänkage
- Shortshift

Avgas:

- 2 tum Wastegate rör
- 3 tum Downpipe
- 3 tum med 1 ljuddämpare
- 4,5" dieselkrök längst bak

Styrsystem:
- Nira i3+
- Motstånd till spridarna
- EGT
- 5 Bars Map-sensor

Tändning:

- Separata VAG spolar


- Powerflexbussningar i länkarmar och krängningshämmare
- Polyuretan motorfästen och bakdiff
- stumma växellådsfästen (special)
- Aluminiumbussningar till bryggorna
- Allt blästrat och målat i GULD.
- BBS Challange 18" (kopior) fälgar med 225/40/18 däck
- 4st 15" M/T ET Drag 8" breda
- Orginal bromsar, med Tar-ox belägg

Image

Just nu står den såhär då förra ägaren skulle börja bygga bur.
Image

Har börjat dra om lite kablar och plocka bort det som inte skall användas.
Fick även hem ett par stolar och bälten så man sitter klokt.
Image

Nu är det bara buren som saknas för att börja bygga.
Och så står den för stunden.
Finns massa småsaker som även skall fixas till under tiden.

Re: Sv: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 20 Jan 2014, 09:33
by CarpeDiem
Detta ska följas ;)

Angående buren, ska du ha halv eller fullbur?

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 20 Jan 2014, 12:16
by motec
Har kollat på finess dragracing bur.
Det lutar åt en sån! Orkar inte ha rör precis överallt :)

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 20 Jan 2014, 18:37
by Roobin
Åker du original bromsar fram?

Mvh Robin

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 20 Jan 2014, 21:53
by motec
Har inte ens provkört bilen :)
Men det är orginal bromsar! Är dom bara att kasta eller?

Mvh

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 20 Jan 2014, 22:08
by Wiell
Ja, är typ ingen ide att försöka köra med dom tyvärr.

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 21 Jan 2014, 07:14
by Roobin
motec wrote:Har inte ens provkört bilen :)
Men det är orginal bromsar! Är dom bara att kasta eller?

Mvh
De är nog som Wiell säger, men jag var mer nyfiken på om du hade större bromsar o vad för storlek isf.
Jag har problemet att jag vete fan vad jag ska köpa för storlek på slicks. Tror inte jag får på mindre än 16" fälg. Men finns typ inga slicks o köpa i 16"..

Mvh Robin

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 21 Jan 2014, 09:19
by Wiell
Beror ju på lite vad du tänkt. Bara rakt fram kan det funka.
Men få inte för dig att börja svänga. Eller ja bromsar du inte innan du ska svänga så funkar det ju. ;-)

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 21 Jan 2014, 15:03
by motec
Nej precis. Är slicks som blir problemet. Får testa som det är i sommar :)

Annars finns det ju hoosier dragradial i 16"
Men rena slicks vet jag inte?

Hehe ja tanken är väl att bara åka lite gata och mestadels rakt fram.
Så det får duga i sommar :)

Mvh Joel

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 21 Jan 2014, 16:42
by motec
Lyfte ur motorn igår kväll för kontroll av lager osv då den är helt nyrenoverad utav tidigare ägare, men inte uppstartad.
Allt såg bra ut.
Vad är det för moment på arp vevbultar samt arp till svänghjul?

Image

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 21 Jan 2014, 17:18
by Roobin
motec wrote:Nej precis. Är slicks som blir problemet. Får testa som det är i sommar :)

Annars finns det ju hoosier dragradial i 16"
Men rena slicks vet jag inte?

Hehe ja tanken är väl att bara åka lite gata och mestadels rakt fram.
Så det får duga i sommar :)

Mvh Joel
Hur är dragradial i jämförelse mot ex MT ET DRAG alt ET STREET? Nåt du känner till Joel?

Mvh Robin

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 21 Jan 2014, 17:26
by Pimplaren
Ni audikillar får väl in max 24.5 höga slick? :mrgreen:

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 21 Jan 2014, 17:35
by motec
Jag testade med m/t ET street radial på e30in förra sommaren.
Och det var faktiskt förvånansvärt bra grepp i dom.
Sprängde en m5 knut när jag fick i 3an ;) så ett par nya hoosier radial i varje hörn greppar nog fint! :)

Mvh

Re: Sv: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 22 Jan 2014, 08:06
by CarpeDiem
Hur går det, motec? :)

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 22 Jan 2014, 20:48
by Roobin
Pimplaren wrote:Ni audikillar får väl in max 24.5 höga slick? :mrgreen:

4 st ja ;)

/Robin

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 22 Jan 2014, 21:44
by motec
Precis. Och det blir 49" på varje sida! :D

Har skruvat ihop maskinen igen efter en liten kontroll av lager osv.
Allt var nytt, precis som det skulle vara.

Någon som har en bra idé på hur man kan köra upp oljetryck innan man lyfter i maskinen? :)

Mvh Joel

Re: Ytterligare en Audi s2!

Posted: 23 Jan 2014, 08:09
by Snofi
Ibland kan du få Oljetryck om du bara kör på starten.
Jag satte i startmotorn och kopplade in den och körde ;)