Page 1 of 1

E34 535t "Colombia släden"

Posted: 03 Jan 2014, 18:07
by 7aan
Hej.

ja vissa känner igen mig och vissa inte, har vart lite undercover här och mestadels bara läs runt lite.
Efter mycket tjatande av min gamla arbetskolega M3JONAS på forumet så va det dags att prova nått annat en Volvo och b230.

Efter drömmar och tankar över att skaffa en stortysk så kom jag äntligen över en E34 med m30b35 som ska vara ganska lätta att plocka effekt ur.
rak 6a på 3.5 liter "big block?" hehe

lyckades hitta ett fint exemplar av en gubbe som ville göra sig av med bilen då han skulle sluta köra bil så jag lovade så klart att jag skulle ta väl hand om den. Bmwn har gått 16700mil när jag tog över den och den har fullstämplad bok från bmw i solna.

Gubben som hade bilen innan mig körde bara 3 månader om året och det va på sommaren juni-augusti.

såhär ser den ut i solen när jag köpte den.
Image

Det första som hände va ju såklart att den började bygga tryck i kylsystemet och man fick aldrig värme i bilen.
tänkte att det kanske var termostaten då den va mindre bra.
Image

men så klart så va det inte termostaten utan det vart lite mer och fixa....
Image
börja riva loss..
Image

nuså äre borta efter 10timars jobb typ:
Image

börja montera bort grejer:
Image
Image

naken topp som fick åka på riktplaning:
Image

hemma igen och ihopmonterad med alla nya packningar och även lyxigare topplocks bultar.
Image

tänkte att denna turbo kanske kan passa dock äre lite litet avgashus kanske...
Image

Recept på motorn är tänkt följade:
std m30b35 bottendel alltså oöppnad.
Renoverad topp som är något portad och fixade förbränningsutrymmen med en enem z55 turbo kam.
Egetbyggt grenrör med helt ny hoolset hx52a med 16avgashus (65in-70ut).
spridare lucas 1260cc på bf98 och senare skede e85
kopplingen blir en 765a med 4puck-sinter
styrysystem Vems
växellåda är inte bestämt riktigt.
bakvagnen är tydligen en öppen variant så måste hitta nån lamelldiff.


kom gärna med tips ni som pysslat mycket med m30 och e34or på vad man måste göra osv.
målet är runt 600whp och ska gå att åka lite sladd med och om man vill ska det in ett par hoosier 10,5-26-15 :)

Re: E34 535t "Colombia släden"

Posted: 05 Jan 2014, 16:29
by laurin
Tjena, jag hade nog satsat på HD-vippor och ett ventilfjäderkit när du ändå renoverar toppen...

Original vipporna brukar inte hålla många mil när man överladdar, och som du säkert vet vid detta laget så är dok riktigt dryga att byta, iom. att du måste lyfta toppen eller plocka ur motorn för att få ur vipparms-stängerna....

Mvh Robin


Med vänlig hälsning, Laurin

Re: E34 535t "Colombia släden"

Posted: 05 Jan 2014, 19:32
by TheMan
Ett annat måste är att sätta i några extra stift i vevaxel hubben då kilen som sitter där org inte är gjord för överladd och mer varv :P

Re: E34 535t

Posted: 08 Jan 2014, 21:09
by 7aan
jo hd vippor är väl nått man drömmer om.
min teori varför vipporna går av är att man har lite väl brutalt fjädertryck på dom?
ska bygga en rökartopp portad och med hd-vippor tänkte jag hehe :)

är ju tänkt som gatbil som man kan åka och smyga med och snyta iväg och köpa lite glass om man känner för det :D
laurin wrote:Tjena, jag hade nog satsat på HD-vippor och ett ventilfjäderkit när du ändå renoverar toppen...

Original vipporna brukar inte hålla många mil när man överladdar, och som du säkert vet vid detta laget så är dok riktigt dryga att byta, iom. att du måste lyfta toppen eller plocka ur motorn för att få ur vipparms-stängerna....

Mvh Robin


Med vänlig hälsning, Laurin

Re: E34 535t "Colombia släden"

Posted: 08 Jan 2014, 21:12
by 7aan
jag lovade gubben jag ska ta väl han om den. Han fick inte vete nått om att den ska förädlas med "lite" överladd :D
Image

Som ny ut även under, passa på under besiktningen och kolla lite. :D
Image

splitt ny hx52 ser ut att passa bra där ;D
Image