E34 535t "Colombia släden"
Posted: 03 Jan 2014, 18:07
Hej.
ja vissa känner igen mig och vissa inte, har vart lite undercover här och mestadels bara läs runt lite.
Efter mycket tjatande av min gamla arbetskolega M3JONAS på forumet så va det dags att prova nått annat en Volvo och b230.
Efter drömmar och tankar över att skaffa en stortysk så kom jag äntligen över en E34 med m30b35 som ska vara ganska lätta att plocka effekt ur.
rak 6a på 3.5 liter "big block?" hehe
lyckades hitta ett fint exemplar av en gubbe som ville göra sig av med bilen då han skulle sluta köra bil så jag lovade så klart att jag skulle ta väl hand om den. Bmwn har gått 16700mil när jag tog över den och den har fullstämplad bok från bmw i solna.
Gubben som hade bilen innan mig körde bara 3 månader om året och det va på sommaren juni-augusti.
såhär ser den ut i solen när jag köpte den.
Det första som hände va ju såklart att den började bygga tryck i kylsystemet och man fick aldrig värme i bilen.
tänkte att det kanske var termostaten då den va mindre bra.
men så klart så va det inte termostaten utan det vart lite mer och fixa....
börja riva loss..
nuså äre borta efter 10timars jobb typ:
börja montera bort grejer:
naken topp som fick åka på riktplaning:
hemma igen och ihopmonterad med alla nya packningar och även lyxigare topplocks bultar.
tänkte att denna turbo kanske kan passa dock äre lite litet avgashus kanske...
Recept på motorn är tänkt följade:
std m30b35 bottendel alltså oöppnad.
Renoverad topp som är något portad och fixade förbränningsutrymmen med en enem z55 turbo kam.
Egetbyggt grenrör med helt ny hoolset hx52a med 16avgashus (65in-70ut).
spridare lucas 1260cc på bf98 och senare skede e85
kopplingen blir en 765a med 4puck-sinter
styrysystem Vems
växellåda är inte bestämt riktigt.
bakvagnen är tydligen en öppen variant så måste hitta nån lamelldiff.
kom gärna med tips ni som pysslat mycket med m30 och e34or på vad man måste göra osv.
målet är runt 600whp och ska gå att åka lite sladd med och om man vill ska det in ett par hoosier 10,5-26-15
ja vissa känner igen mig och vissa inte, har vart lite undercover här och mestadels bara läs runt lite.
Efter mycket tjatande av min gamla arbetskolega M3JONAS på forumet så va det dags att prova nått annat en Volvo och b230.
Efter drömmar och tankar över att skaffa en stortysk så kom jag äntligen över en E34 med m30b35 som ska vara ganska lätta att plocka effekt ur.
rak 6a på 3.5 liter "big block?" hehe
lyckades hitta ett fint exemplar av en gubbe som ville göra sig av med bilen då han skulle sluta köra bil så jag lovade så klart att jag skulle ta väl hand om den. Bmwn har gått 16700mil när jag tog över den och den har fullstämplad bok från bmw i solna.
Gubben som hade bilen innan mig körde bara 3 månader om året och det va på sommaren juni-augusti.
såhär ser den ut i solen när jag köpte den.
Det första som hände va ju såklart att den började bygga tryck i kylsystemet och man fick aldrig värme i bilen.
tänkte att det kanske var termostaten då den va mindre bra.
men så klart så va det inte termostaten utan det vart lite mer och fixa....
börja riva loss..
nuså äre borta efter 10timars jobb typ:
börja montera bort grejer:
naken topp som fick åka på riktplaning:
hemma igen och ihopmonterad med alla nya packningar och även lyxigare topplocks bultar.
tänkte att denna turbo kanske kan passa dock äre lite litet avgashus kanske...
Recept på motorn är tänkt följade:
std m30b35 bottendel alltså oöppnad.
Renoverad topp som är något portad och fixade förbränningsutrymmen med en enem z55 turbo kam.
Egetbyggt grenrör med helt ny hoolset hx52a med 16avgashus (65in-70ut).
spridare lucas 1260cc på bf98 och senare skede e85
kopplingen blir en 765a med 4puck-sinter
styrysystem Vems
växellåda är inte bestämt riktigt.
bakvagnen är tydligen en öppen variant så måste hitta nån lamelldiff.
kom gärna med tips ni som pysslat mycket med m30 och e34or på vad man måste göra osv.
målet är runt 600whp och ska gå att åka lite sladd med och om man vill ska det in ett par hoosier 10,5-26-15