Page 1 of 2

Motorbyte e34. Från M20 till M50 ( Någon elkunnig? )

Posted: 03 Jan 2014, 04:10
by larssonsimonn
Tjena. Vet att det finns mycket trådar om detta men hittar inte just det jag undrar över så därför startrar jag en ny tråd.

Köpte en 525 e34 90a med M20 motor i häromdagen och det sket sig med några saker så jag tänkte att jag skulle sätta i en M50b25 ist.
Fick tag i en M50 men ifrån en e36a och vände på tråget och böt ut oljepickuppen. Motorfästena håller jag på att bygga egna för att jag inte fick tag på några. Lådan jag kommer använda är den samma då jag hört att den passar rakt av. Det jag undrar över är om jag bör tänka på något annat eftersom motorn har suttit i en e36 och inte e34. Som om det är samma insug, luftmassemätare eller några andra småsaker som är bra att veta. Det är en icke vanos och har fixat kabelhärva.

tacksam för svar.

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 03 Jan 2014, 22:25
by Loordan
insugstempen sitter på annat ställe på e36 insug . men det gör nog inget. oljestickan blir flyttad med olika tråg. så en e34 sticka skulle du ha med. sen vet jag nog inte mer .. :P

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 04 Jan 2014, 02:24
by larssonsimonn
Har vänt på tråget och bytt oljepickup. Insuget tar i abs enheten och bromsservobehållaren. Är lite felvinklat. Tror 5 seriens insug är vinklat annorlunda. Lådan vart också lite sne för jag använde mig av m50 motorfäste. Kom på efteråt att m20 motorn har en vinkel på 20 grader och m50n 30. Vilket ledde till att lådan blev lite sne för jag har samma låda kvar som m20n satt i. Är det en annan bultdelning på zf lådorna ?

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 04 Jan 2014, 10:01
by Andy_b
vänt på tråget?

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 04 Jan 2014, 13:23
by larssonsimonn
Ja, eftersom motorn var från en 3 serie så är tråget vänt åt andra hållet för att komma in mellan framvagn. Själva koppen på tråget är bakåt på dom och framåt på e34.

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 05 Jan 2014, 04:51
by timpa83
Tja.. Du kan ju inte vända på tråget väl.. Måste ju bli fel fel sida på oljestickan, fel vinkel på bottendelen på tråget..
Du ska ha ett tråg från en m50 som suttit i e34..

//

Tim

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 05 Jan 2014, 04:54
by timpa83
Och zf lådan har samma bult delning..

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 05 Jan 2014, 08:03
by Andy_b
Ja allt lär ju bli fel om man vänder på tråget

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 05 Jan 2014, 15:15
by larssonsimonn
Ja då blir det fel. Fick tag i ett m50 tråg från en e34 och satt dit med den med tillhörande oljepickup :)

Ja, får leta på en zf låda så det blir rakt och fint :)

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 11 Jan 2014, 20:44
by larssonsimonn
Har nu fått dit det mesta och provade att vrida på nyckeln men då klickar bara startmotorn, tog då en kabel från batteriplus till startmotorns största anslutning och då gick den runt, dock så gick inte pumpen. Öppnade genast den stora motorkontakten och började titta och enligt det elschema som finns här på ppf klistrade tråd så finns det 2 st pin som är relaterat till startmotorn.

Startmotor (unloader relä) pin 15 till 15.
Startmotor pin 18 till 15.

Då blir dom ju ihopkopplad och det känns ju lite konstigt.

Just nu är det kopplat så pin 15 på m20n går in pin 15 på m50n
Och pin 18 m20 går in i 18 i m50. Då klickar bara startmotorn.


Nån som har nån koll ?

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 11 Jan 2014, 20:54
by Melin
har du rejält med kräm?

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 11 Jan 2014, 21:02
by larssonsimonn
Melin wrote:har du rejält med kräm?

Japp , provat 2 olika batterier samt startbooster. Fick dock bara fram en pluskabel ur härvan som skulle gå till batteriets direktplus. Den är inte alls så tjock.

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 11 Jan 2014, 21:06
by Melin
Det låter ju helfel, man lär ju ha en ganska tjock kabel till startmotorn för få tillräckligt med Ampere.

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 11 Jan 2014, 21:11
by larssonsimonn
Ja, man tycker ju det. Den röda kabeln går in vid stationen där styrboxarna sitter. Ihopkopplad med dom där 3 reläna.sen går det bara en svart lite större kabel ut ifrån den svarta lådan som sitter på torpeden. Den är det 2 mindre bruna kablar i så jag antar att det är jorden.

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 11 Jan 2014, 22:14
by larssonsimonn
Kom på nu att bilen jag tog elsystemet ifrån så sitter batteriet under baksätet och jag har mitt i motorutrymmet. Kan det vara så att det har gått en direktplussare från batteriet på den bilen till startmotorn eller in i elhörvan nånstans ?

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 12 Jan 2014, 00:32
by Melin
Jag är ingen expert men det låter sannolikt att det gick direktplus till startmotorn. Men kolla om du hittar nått kopplingsschema eller nått. Bruna kablar brukar vara jord.

Re: Motorbyte e34. Från M20 till M50

Posted: 13 Jan 2014, 00:20
by larssonsimonn
Kopplade en till pluskabel från batteriet till både boxarna och startmotorn och nu går startmotorn och pumpen!

Ska in på järnhandeln imon och köpa m7 muttrar till insuget. Fick aldrig med sånna till nya motorn. Lite trökigt att de ska vara udda m7 liksom. Inte så lätt att få tag på.