Page 1 of 9
M5 s38b36 turbo
Posted: 30 Dec 2013, 20:44
by Fredzze
Tjena!
Ska börja bygga på en gammal m5a efter att ha lämnat supraträsket
Planerna i dagsläget är att bygga den som gata/trackday bil.
Spec:
Cp kolvar 8:5,1
ppf stakar
Arp hela motorn
cooperring
nya lager, packningar mm
ppf ventilfjädrar och CrMo retainers
Precision 7675
MaxxECU
e85
Drivlina inte bestämt än..
väghållning och bromsar från D2
Mycket kortfattat men kommer säkert ändrar hundra gånger
när jag hämtade bilen
började med lite väghållning
nya lager blev det också
kommer snart ett par 330mm skivor med 8-kolvs ok från D2 här
fälgarna och listerna become svarta!
ganska nöjd med höjden nu
motor redo att lyfta ur
och så 76an som kommer användas
fick hem ett mycket trevligt paket också
invägning
inte riktigt nöjd med 3 grams skillnad mellan tyngsta o lättaste.. blir nog till att slipa lite
Blocket är iväg hos motormekano för borrning, honing o deckning. de var allt för denna gången
mvh
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 31 Dec 2013, 00:57
by Doktorn
Varje S38 turbo är en bra S38
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 31 Dec 2013, 10:54
by Fredzze
Doktorn wrote:Varje S38 turbo är en bra S38
De kan jag verkligen hålla med dig om
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 31 Dec 2013, 14:05
by Reaper
Håller med tidigare talare
Kör hårt. Ska bli kula att följa:)
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 31 Dec 2013, 23:13
by Fredzze
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 03 Jan 2014, 11:01
by Sarja88
vilket mysigt projekt
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 03 Jan 2014, 17:47
by Fredzze
Sarja88 wrote:vilket mysigt projekt
haha ja de e ju ganske mysigt
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 03 Jan 2014, 18:55
by ippe
Håller med, kul! Var håller du till?
Motormecano har ju gjor endel jobb åt ensjälv genom åren
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 04 Jan 2014, 18:18
by Fredzze
ippe wrote:Håller med, kul! Var håller du till?
Motormecano har ju gjor endel jobb åt ensjälv genom åren
Yes! Nere i skåne men lämnade blocket i Halmstad.. Lämnar grejer från jobbet där så blev lättast så
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 12 Jan 2014, 20:23
by Fredzze
Tja! Gjort lite mysmek med motordelar senaste tiden
Har även fått tillbaka mitt block o toppen!
Ja bilder säger mer än ord..
rensa toppen o iväg på planing
blocket borrat, honat o deckat
lackat lite delar o bytat packboxar.
ordning o reda på grejerna tycker jag e jävligt viktigt.. annars blir jag knäpp
Borde jag byta dom?? jag vet inte riktigt hur slitna dom får vara..
Någon som vet hur man lättast får väck skiten från avgasventilerna?
Mvh
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 12 Jan 2014, 21:45
by Goffy
Glasblästra ventilerna så blir det kalas......
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 12 Jan 2014, 22:04
by Doktorn
Jag brukar sätta dem i borrmaskinen sen klr man med smärgelduk på.
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 12 Jan 2014, 23:01
by Fredzze
Tack!
Jo har hört innan att glasblästring ska vara bra.. Men köra med smärgelduk kan jag göra själv så de blir nog de
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 14 Jan 2014, 00:32
by Dajb
Byt för tusan alla glidskenor, kedjor, spännare etc! stort aj aj och montera tillbaka den skiten
Kul bygge! hoppas på gott om effekt och en trivsam bil
sådär såg alla mina ventiler ut också, vissa värre än andra, folk rekomenderade mig att sätta upp dom i borren och smärgelduk precis som doktorn sa
men att smälla dit 20år gamla ventiler igen, njää då valde jag att köpa nya istället
men smärgla dom blir säkert alla tiders
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 14 Jan 2014, 11:10
by Fredzze
Dajb wrote:Byt för tusan alla glidskenor, kedjor, spännare etc! stort aj aj och montera tillbaka den skiten
Kul bygge! hoppas på gott om effekt och en trivsam bil
sådär såg alla mina ventiler ut också, vissa värre än andra, folk rekomenderade mig att sätta upp dom i borren och smärgelduk precis som doktorn sa
men att smälla dit 20år gamla ventiler igen, njää då valde jag att köpa nya istället
men smärgla dom blir säkert alla tiders
Jo känns ju bäst att byta dom.. Men vissa av dom är knappt slitna nått bara lite torra tycker de känns onödigt att byta dom men får se hur jag gör..
Jag körde med smärgelduk o tyckte de funkade ganska fint
Jo hoppas de blir en rolig bil
sattsar på 700hk till att börja med
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 14 Jan 2014, 11:46
by Dajb
Fredzze wrote:Dajb wrote:Byt för tusan alla glidskenor, kedjor, spännare etc! stort aj aj och montera tillbaka den skiten
Kul bygge! hoppas på gott om effekt och en trivsam bil
sådär såg alla mina ventiler ut också, vissa värre än andra, folk rekomenderade mig att sätta upp dom i borren och smärgelduk precis som doktorn sa
men att smälla dit 20år gamla ventiler igen, njää då valde jag att köpa nya istället
men smärgla dom blir säkert alla tiders
Jo känns ju bäst att byta dom.. Men vissa av dom är knappt slitna nått bara lite torra tycker de känns onödigt att byta dom men får se hur jag gör..
Jag körde med smärgelduk o tyckte de funkade ganska fint
Jo hoppas de blir en rolig bil
sattsar på 700hk till att börja med
ja nä det e bara att köra på dom om dom blev fina
lär bli en trevlig maskin att slira runder i, kul med s38 turbos!
Re: M5 s38b36 turbo
Posted: 14 Jan 2014, 14:07
by Fredzze
Dajb wrote:Fredzze wrote:Dajb wrote:Byt för tusan alla glidskenor, kedjor, spännare etc! stort aj aj och montera tillbaka den skiten
Kul bygge! hoppas på gott om effekt och en trivsam bil
sådär såg alla mina ventiler ut också, vissa värre än andra, folk rekomenderade mig att sätta upp dom i borren och smärgelduk precis som doktorn sa
men att smälla dit 20år gamla ventiler igen, njää då valde jag att köpa nya istället
men smärgla dom blir säkert alla tiders
Jo känns ju bäst att byta dom.. Men vissa av dom är knappt slitna nått bara lite torra tycker de känns onödigt att byta dom men får se hur jag gör..
Jag körde med smärgelduk o tyckte de funkade ganska fint
Jo hoppas de blir en rolig bil
sattsar på 700hk till att börja med
ja nä det e bara att köra på dom om dom blev fina
lär bli en trevlig maskin att slira runder i, kul med s38 turbos!
Jo kommer säkert bli en trevlig maskin
har kollat in ditt bygge också, kommer nog bli en sjuk bil!