Page 1 of 1
m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 23 Dec 2013, 23:26
by CederqvistMotorsport
Hej!
Jag håller på med ett turbo bygge som jag har lite problem att lösa.
Jag har köpt en smidd vev från en m57d30 och ska sätta i den i min m50b25 (icke vanus)
Tanken är att jag ska köra med smidda kolvar och stakar med.
har läst runt lite här och fått fram att jag kan använda stakarna från m50 och använda m54 kolvar, stämmer det?
och isf vad för komp får jag ut av det?
och vilken topp packning ska jag då använda?
hur löser jag det med triggerskivan som sitter baktill på den här veven?
Alla svar är välkomna!

Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 23 Dec 2013, 23:43
by Casy
Har aldrig läst om någon som gjort den kombinationen. Själv hade jag tagit veven från M54B30 istället, då det är beprövat. Och för att kunna räkna ut komp lär du veta slaglängd, tjocklek på topplockspackning osv
Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 23 Dec 2013, 23:51
by CederqvistMotorsport
Casy wrote:Har aldrig läst om någon som gjort den kombinationen. Själv hade jag tagit veven från M54B30 istället, då det är beprövat. Och för att kunna räkna ut komp lär du veta slaglängd, tjocklek på topplockspackning osv
Men vad är det då som skiljer dom två vevaxlanra ifrån varandra? Hittar inte så mycket info om just m57 motorn. och så är jag rätt ny på bmw motorer så lite förståelse

Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 24 Dec 2013, 00:32
by Casy
Ingen aning vad som skiljer
Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 24 Dec 2013, 01:02
by bmw_fredde
Dels skiljer slaget plus att den inte ser lika dan ut i framkant där kamdrivningen sitter!
Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 24 Dec 2013, 01:48
by Jens92
Jag har läst nån stans att med slaget från m57d30/m54b30 så går det inte att köra ickevanosstakarna pga att stakarna tar i blocket då.'
Man lär köra smidda eller de klenare stakarna från m52 eller m54.
M54B30 89,6mm slag
M57D30 90mm slag
Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 24 Dec 2013, 11:59
by RoDe
Det måste svarvas en hub som tätar mot packboxen med m57 veven.
Smidda stakar som gäller.
Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 24 Dec 2013, 13:58
by Casy
RoDe wrote:Det måste svarvas en hub som tätar mot packboxen med m57 veven.
Smidda stakar som gäller.
Inte något om att fräsa kilspår?
Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 24 Dec 2013, 14:20
by RoDe
Casy wrote:RoDe wrote:Det måste svarvas en hub som tätar mot packboxen med m57 veven.
Smidda stakar som gäller.
Inte något om att fräsa kilspår?
Ver inte. Har inte forskat i det så mycket.
Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 25 Dec 2013, 16:11
by CederqvistMotorsport
Känns som att det är smartare då och hitta en vev från en m54 och köra på det.
Måste ju svarva hylsa till den veven ni vet ingen som gör sånna ev har sånna liggandes?
Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 25 Dec 2013, 16:21
by xelerator
Den veven är väl 4 bultad i framkant, som s50 o andra dieselvevar?
M54 veven har en stor bult som m50..
Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 25 Dec 2013, 17:41
by CederqvistMotorsport
xelerator wrote:Den veven är väl 4 bultad i framkant, som s50 o andra dieselvevar?
M54 veven har en stor bult som m50..
Just precis men tror jag sadlar om till m54 veven ist. Den är ju iaf beprövad med.
Re: m50b25 med m57d30 vev "problem"
Posted: 18 Jan 2014, 22:48
by Forsberg.E
Finns det någon som har en lösning på hur man får det att funka med m57 veven i m50 block??