Page 1 of 2
Hur mycket vågar man ladda med det här?
Posted: 02 Jan 2006, 22:51
by 3riksson
Som sagt är lite osäker på hur långt det här konceptet kommer att orka med
M30B35
Svarvade katt kolvar till ~8.2-8.4
ARP Bultar
Pyramidringar
Oljesprut på kolvarna
Kommer kolvarna att ge upp direkt med lite laddtryck 1.3bar+ känns som ett rimligt tryck jag vill ha =)
Eller kommer ändå andra saker att gå först?
Posted: 02 Jan 2006, 22:54
by Bmwandreas
Det är det nog ingen som kan svara på.
Du lär nog se själv om det håller
Posted: 02 Jan 2006, 22:56
by 3riksson
oj här var det snabb service
hur menar du =) att ingen annan har testat eller att det är lite olika för alla
sticker in en annan fråga påengång isf, kan ni fixa pyramidringar och isf pris?
Bara ringarna inte arbetet.
Posted: 02 Jan 2006, 23:10
by Bmwandreas
Är nog ingen som provat gränsen med orig kolvar.
Vi kan säkert fixa ringarna, skulle tippa att dom kostar 2-300kr st.
Posted: 02 Jan 2006, 23:19
by Mattias Sandgren
Det kan säkert hålla länge utan spikningar. Du kanske skulle spara lite slantar och bygga en bottendel med smidda kolvar allt eftersom du har råd så när det smäller i sommar så där lagom en lördagkväll i Juni så kan du byta ut bottendelen på söndagen efter.
Men seriöst så skulle jag köra snik också. Bara att öka laddtrycket allt eftersom så man vet var man borde ha tändning och bränsle när man ökar.
Posted: 02 Jan 2006, 23:39
by 3riksson
okej isf kollar jag vidare =)
Mattias: Jo precis händer det nått så händer det då
isf blir det ju 745 kolvar men tjena att hitta på sånna =/
Posted: 02 Jan 2006, 23:40
by worre
bara köpa en hel bil då
Posted: 03 Jan 2006, 00:19
by peppe
3riksson wrote:okej isf kollar jag vidare =)
Mattias: Jo precis händer det nått så händer det då
isf blir det ju 745 kolvar men tjena att hitta på sånna =/
Polaren hittade inte sådana, han köpte kolvar från Dahlems, Mattias minns du hur det var?
Posted: 03 Jan 2006, 00:21
by 3riksson
aa just de ja, var en som PMade om dom förr, men var dom bra eller hur var det?!
Posted: 03 Jan 2006, 00:50
by Mattias Sandgren
Jo det är smidda kolvar av märket Mahle, och dom används framför allt för VW då, men kolvbulten stämmer. Den är väldigt flitigt använd av M10-trimmarna i Norrland och verkar bevisligen hålla för en cylindereffekt över 100 hp utan problem, och säkert långt mer än det.
Problemet kan bli att kompressionshöjden inte stämmer, så man måste hyvla ner blocket någon millimeter. Det medför justerbart kamdrev, men det kanske man redan har då standardkammen bara är att kasta vid de effektuttag som är tänkt med de här kolvarna - åtminstone på en M10.
Kolvar.
Posted: 03 Jan 2006, 10:05
by Love
Blev det inte väldigt tunnt kolvtak då man svarvade orginalkolvarna på M30?
3riksson:Det var nog jag som pm:ade dig,tror jag!
Mattias Sandgren wrote:Problemet kan bli att kompressionshöjden inte stämmer, så man måste hyvla ner blocket någon millimeter..
Komp.höjden skiljer inte mycket mot orginalkolven,något lägre men inget som man behöver plana blocket för.
Edit:kollade ett gammalt pm jag fick från Jens på Sävarforumet,där han skrev såhär om Dalhemskolvarna:vi har laddat fram ca 500hk på 4 cyl och 2l så de borde då gå bra till 750hk på en 6cyl motor.
problemet med dom är att på kolvar spesiellt de större 90.5mm och uppåt är att det är ganska brätt mellan kolvbults delarna på kolven med risk för kolvbultshaveri som följd vid extrema effekter och spikningar. jag och peter i sävar är båda nöjda iallafall.
Posted: 03 Jan 2006, 11:22
by spretten
Jag körde tidigare med orörd motor och 0.8 i ladd och problem med spikningar. Även på e85.
Nu har jag svarvat av upphöjningen på mina kattkolvar, tagit bort sqichen i toppen, oljepsrut och annan kam. Inga problem eller hörbara spikningar vid 1 bar ladd! Siktar på 1,5 när allt är färdigmappat. Möjligen med hjälp av e85.
Re: Kolvar.
Posted: 03 Jan 2006, 11:43
by Mattias Sandgren
Love wrote:Blev det inte väldigt tunnt kolvtak då man svarvade orginalkolvarna på M30?
Kolvarna i M30B28 utan kat (9.4:1) har ordentligt uppstick i förbränningsrummet som man inte ska ta bort, dom brukar kallas flygelkolvar. Blir mindre än 5 mm kvar eller vad jag nu kom fram till.
På andra modeller vet jag inte alls..
Posted: 03 Jan 2006, 12:09
by 3riksson
Kolvtaket är ju tjockare på katt kolvarna iaf men om jag inte minns fel så är det 7mm kvar, vad tror ni om det?
Nån kanske kan peka lite mera exakt på dalhems kolvarna eller pris iaf =)
Posted: 03 Jan 2006, 12:30
by Love
Sist jag kolla' så kostade Dahlhems kolvarna 650kr/st.
Posted: 03 Jan 2006, 12:31
by 3riksson
med bult? ring? låsning?
eller bara en helt tom kolv?
Posted: 03 Jan 2006, 13:19
by Mattias Sandgren
Mer information här:
http://www.dalhems.com/engine/engine.html
Smidda Mahle kolvar kompletta med ringar och kolvbultar. Säljs i satser med 4st kolvar. Kompressionshöjden är mätt från centrum på kolvbulten till toppen på kolven. Alla kolvarna har flat topp. 22mm kolvbult.