Page 1 of 1

e36 318is dör på tomgång samt går dåligt

Posted: 11 Dec 2013, 23:49
by Bompeman
Tja egentligen fel ställe att skriva men gör ett försök, har problem med en e36 318is, går dåligt och "säger ifrån" när man gasar, högre varv går den bra ibland. blir också slö och när man stannar så fladdrar tomgången men sen efter några sekunder lägger sig på 800, men man hör ändå att den går ojämt, kollat efter vaccum läkage osv, parkera bilen en kvart sen när ja starta var den såhär, några ideer?

Bytt
Lambdasond
LMM
bränslepump
bränslefilter
tändkablar+modul
kamaxelgivare
vattentempgivare
tändstift

UTAN RESULTAT

Några ideer? behöver bilen på måndag till jobbet så är djupt tacksam för svar!

Re: e36 318is dör på tomgång samt går dåligt

Posted: 13 Dec 2013, 23:00
by Bompeman
INGEN SOM HAR SVAR?

Re: e36 318is dör på tomgång samt går dåligt

Posted: 14 Dec 2013, 05:40
by bmw-slangen
Jag ser inga noteringar om vilka steg i en noggrannare typ av felsökning som har gjorts. Vad har gjorts inom detta område och hur mycket har du kunnat ringa in problemet med hjälp av detta?

Re: e36 318is dör på tomgång samt går dåligt

Posted: 14 Dec 2013, 12:55
by Bompeman
bmw-slangen wrote:Jag ser inga noteringar om vilka steg i en noggrannare typ av felsökning som har gjorts. Vad har gjorts inom detta område och hur mycket har du kunnat ringa in problemet med hjälp av detta?
Felsökt efter egen erfarenhet, efter byte av kamaxelgivare och vattentemp givare gick bilen mycket sämre allafall

Re: e36 318is dör på tomgång samt går dåligt

Posted: 14 Dec 2013, 15:05
by bmw-slangen
Ok!

Jag tänkte mer i traditionella felsökningsbanor.

En ganska logiskt start är ju vilken eller vilka felkoder som finns lagrade. Värt att notera dessa och sedan nollställa och se vilka som dyker upp igen (så man inte luras av gamla felkoder). Felet verkar ju vara lättproducerat vilket är en enorm fördel.

Baserat på om det finns någon felkod kan man röra sig i olika riktningar. De två stora områdena är ju tändning och bränslesystem, ofta börjar man fokusera på ett av dessa områden (antingen genom vägledning av felkoderna eller om man kan med någorlunda säkerhet utesluta ett område).

Att felet uppstod plöstligt är en ledtråd i sig. Räcker ju med kabelbrott till en givare, eller att den ligger och stöter emot en jordpunkt och ger väldigt knasiga eller felaktiga uppgifter till styrdatorn.

Om felet finns med kall motor så kan du ju utesluta lambdasonden och detta återkopplingssystem då motorns styrsystem går då i open loop i väntan på att lambdasonden ska värmas upp.

Kylarvattentemperaturen är enkel att läsa av med ett enklare diagnosverktyg. Då kan du se vad styrdatorn verkligen får in för uppgifter och baserat på detta kan du snabbt utesluta denna komponent.

Mycket intressanta värden är ju fuel trim - parametrarna, både short-term och long-term. Där kan man se vad styrdatorn anser hur bränslemängden som sprutas in måste justeras för att motorn ska gå korrekt. Är tex long-term på minimum så tyder det ju på att för mycket bränsle kommer in, tex en spridare som hängt sig eller inte fungerar som den ska. Är tex long-term på maximum så tyder det på att den trycker så mycket extra bränsle den bara kan för att kompensera, tex för tjuvluft eller kanske dåligt bränsletryck.

Re: e36 318is dör på tomgång samt går dåligt

Posted: 25 Feb 2014, 21:37
by bmw-slangen
@Bompeman : Hur har det gått?

Re: e36 318is dör på tomgång samt går dåligt

Posted: 28 Feb 2014, 22:51
by bmw-slangen
@Bompeman : Hur går det? Någon återkoppling som vi kan titta på och försöka ge feedback på?

För som du nämnde så var det ju viktigt för dig att lösa problemet, "behöver bilen på måndag till jobbet" samt "INGEN SOM HAR SVAR?".