Sarja88 wrote:men varför ens sätta iv kammar i vanos? är en mer portad? gör det nån nytta om jag slår dit ett m50 insug med?
Om du har lilla insuget från b20 och b28 ökar du fyllnads graden på lågt varvtal
Om du hänger på ett b25 insug ökar du fyllnads graden på högre varvtal.
iv m50 kammar har 240 grader duration samt att dom är ganska snälla med mjukare radie och har för mig att dom lyfter
9, 7mm.
Ju mera duration du har på en vanos maskin desto längre ner hinner kolven ner i cylinder loppet och bygger under tryck. När insugs ventilen öppnar så kommer under trycket att hjälpa till med att få fart på gas hastigeten in som man vill ha.
Vanosen öppnar orginal vid 2500 rpm och puttar fram kamaxeln så den står i presic öppnings läge av insugs ventilen när motorn är i TDC.
Vilket ökar fyllnads graden mera i mellan register. Offta slås vanosen ifrån runt 4500 varv på alla m50 singel vanos då man hittat en hyfsad GO!!! i maskinen.
Vanosen slår av vid 4500rpm och backar kammen för ökat undertryck och öka gas hastighet i insuget igen
M50B28 insugs kam "228 grader" står 90grader vid TDC.. och med vanosen aktiv flyttar kammen sig till 115grader.
Dra du isär kammaxlarna på insug och avgas ökar du botten och något i mellan registret.
Flyttar du ihop kammaxlarna i TDC dör låg och mitten registret men sjunger ut på höga varvtal då den kan bygga mycket undertryck. DDock sjunger en orginal kam på kort högt register då öppnings tiden för ventilen är kort slipad för ekonomiskt bruk. Tar du en kamm som tex PPF:s så får du ett bredare register över allt i registret då öppnings tiden är länger slipad men ändå har stor duration