Page 1 of 11

Ännu en Audi S2... 9.4 243 km/h Bottendel tillsalu!

Posted: 06 Nov 2013, 17:38
by Ronnie AVR
Bottendel 2,2 liter 3B
JE kolvar ÖD med HD bultar.
Verdi stakar.
Gördel med 12.9
Skvalpplåt i tråget.
Ombyggd vevhusvent.
Toppdeckat allt balanserats viktat och kollade lagerspel.
Annat grenrör samt insug.
Dump 50 mm
Tial WG.
Stumt svänghjul 707 tryckplatta och 240 mm 4 puck.
Audi spolar.
V.E.M.S Motorstyrning.
Val av turbo är under utredning.
S4 låda.



Toppen.
Portat och renoverad av Uppsala Motorslip.
Värre ventilfjädrar samt crmo reteiners.
Lättare lyftare.


Bränsle.
E85.
1 DW301 som matar catchtanken.
2 044 pumpar fram.
2400 cc spridare.
Aeromotive regulator samt soppafilter.
Nuke blackline fuelrail.
AN 8 ledningar.

Chassie.
Bilstein dämpare samt fjädrar och det mesta är nytt och fint.
Förövrigt helt original.


Köpte bilen i somras och ganska omgående insåg man de var för lite laddtryck och lite saker behövs förfinas.
Körde en 6266 på 3,4 bar så gick 1700 cc spridarna i botten med ett grundtryck på 4,5 så antingen räckte dem inte längre eller så var de nått annat strul med soppasystemet men nu kommer de mesta byggas om ändå.

Lite bilder från dom sista racena man hann köra.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 06 Nov 2013, 17:48
by Pimplaren
Mer mos :D 2200 spridare o en 76a i botten?

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 06 Nov 2013, 18:02
by Ronnie AVR
Pimplaren wrote:Mer mos :D 2200 spridare o en 76a i botten?
Haha med 76a så lär man nog ha ett lagg på ca 20 minuter mellan växlingarna så nått lite mindre måste de nog tyvärr bli. Vi får se vad vi kommer fram till vid val av turbina :)

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 06 Nov 2013, 18:06
by Pimplaren
Hahaha =) Antilag får du börja med :)

Finns nog mer lämpade turdinas, såg att Generalen petat dit 76(?) istället för s372 i sin :mrgreen:

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 06 Nov 2013, 18:26
by Ronnie AVR
Nu är de kullager melodin :)

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 06 Nov 2013, 19:50
by Fernis1
Jasså en projekttråd nu också, får väl se vem som är snabbast i sommar ;) 4wd bmw eller 4wd audi

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 06 Nov 2013, 20:11
by Ronnie AVR
Fernis1 wrote:Jasså en projekttråd nu också, får väl se vem som är snabbast i sommar ;) 4wd bmw eller 4wd audi
Ni kommer faila grovt om ni inte kommer vara snabbare ;)

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 06 Nov 2013, 20:41
by cerveza
4,5kg i grundtryck och 3,4kg i ladd är 7,9kg i bränsletryck, finns ingen chans i världen att två 044 klarar av det :D

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 06 Nov 2013, 20:55
by Ronnie AVR
cerveza wrote:4,5kg i grundtryck och 3,4kg i ladd är 7,9kg i bränsletryck, finns ingen chans i världen att två 044 klarar av det :D
Då satt de inte 2 044 utan 2 st DW301 i tanken men de är nog lika illa :)

Dom får för sig suga luft när man svänger så vill ha lite säkrare och köra catchtank istället därav de blir 2 044.

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 06 Nov 2013, 21:24
by Nisse Järnet
Finns det filmer? :)

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 06 Nov 2013, 21:29
by Ronnie AVR
Nisse Järnet wrote:Finns det filmer? :)
Tror inte de :) är ingen ordning på Fernis längre heller!

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 07 Nov 2013, 02:08
by Nisse Järnet
Ronnie AVR wrote:
Nisse Järnet wrote:Finns det filmer? :)
Tror inte de :) är ingen ordning på Fernis längre heller!
Haha ok :) Får kolla irl i sommar ist 8)

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 07 Nov 2013, 08:39
by Fernis1
imgen ordning på mig, kan ju va bra att höra av sig när det ska ut och gasas eller iaf svara var 3e gång man ringer dig haha

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 07 Nov 2013, 21:47
by Ronnie AVR
Nån som vet hur man får till vevhusventen bra på dessa maskiner???

Som det är nu funkar det sådär bra, röret i ventilkåpan är hålborrad samt bakre anslutningen pluggad så den i framkant av ventilkåpan går till en liten Catch.
Stora luftningen på blocket går också upp till samma Catch samt en slang i botten går ned till oljepluggen för leda tillbaka olja som samlats i tanken.

Blev massa äcklig olja i botten av tråget och när man körde massa bonsajstarter så skicka den upp olja genom stora slangen upp i catchen samt stänkte ut lite genom filtret.

Kan man plugga den stora luftningen i blocket och bara köra på den som är i ventilkåpan? Eller om man gör en ny luftning i framkant av tråg eller block?

Har kollat lite på NA men där känns de inte som nån har koll alls...

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 07 Nov 2013, 22:42
by Staffe
Ronnie AVR wrote:Nån som vet hur man får till vevhusventen bra på dessa maskiner???

Som det är nu funkar det sådär bra, röret i ventilkåpan är hålborrad samt bakre anslutningen pluggad så den i framkant av ventilkåpan går till en liten Catch.
Stora luftningen på blocket går också upp till samma Catch samt en slang i botten går ned till oljepluggen för leda tillbaka olja som samlats i tanken.

Blev massa äcklig olja i botten av tråget och när man körde massa bonsajstarter så skicka den upp olja genom stora slangen upp i catchen samt stänkte ut lite genom filtret.

Kan man plugga den stora luftningen i blocket och bara köra på den som är i ventilkåpan? Eller om man gör en ny luftning i framkant av tråg eller block?

Har kollat lite på NA men där känns de inte som nån har koll alls...


Gör lite extra skvalp plåtar i tråget
Samt plugga blocket och kör ett par stora slangar
från mitt uppe på ventilkåpan
till catch som har återrinning till pluggen. Kan maila
bild på mitt tråg om du vill?

Re: Ännu en Audi S2...

Posted: 08 Nov 2013, 06:54
by Ronnie AVR
Ja jag håller på fixa till nån plåt i tråget nu som skvalpskydd.


Tror du man måste köra med avrinningen till pluggen eller? Tänkte om de bara samlas lite i burken kan man ju tömma den istället för få tillbaka massa grådassig olja :)

Posted: 08 Nov 2013, 07:09
by johankihl
Vi satte en luftning i framkant av tråget och löste resten ungefär som det är på din. Det funkade perfekt.

Sent from my HTC One using Tapatalk