problem me volvo v70 03 drivaxel höger

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Hejsan jag har nu fått ett problem på Volvon då högra drivaxeln hoppade ur den inre knuten så kulorna försvann.
Enligt vissa som jag läst o så skulle man ta loss hela axeln i i lådan,.? stämmer det.?

Kommer det o rinna olja ur lådan om jag gör det.?

Finns det någon som har en bra skiss eller vet vart jag kan få tag på en skiss så jag kan skruva ihop det imorrn.?

Skulle vara tacksamnt me hjälp Med vänlig hälsning Leif
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
lelleal

Re: problem me volvo v70 03 drivaxel höger

Post by lelleal »

kommer inte rinna olja men de är ett helvete att få ihop skiten minns inte riktigt hur ja gjorde va några årsen nu men de tog ett par timmar innan ja fixade de:)
Alexander Lennartsson
urq 20 vv
Pimplaren

Post by Pimplaren »

När jag jobbade svart hos "svärfar" o bytte fjäderben på v70n råkade jag dra isär knutarna! lite pill men definitivt inte omöjligt!

Tog bort axlarna o upp i skruvstäd sen pillade vi ihop allt igen :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Okej då får jag ta loss båda axlarna o pilla me det. Synd bara att axeln som sitter i fjäderbenet verkar sitta så ända in i helvetet tyuvär. Vette xan hur man ska få loss den. Tips gårna sitter den nån mer stans förutom fram i bulten som går in i drivaxeln.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
uranium

Post by uranium »

Svintoleffe wrote:Okej då får jag ta loss båda axlarna o pilla me det. Synd bara att axeln som sitter i fjäderbenet verkar sitta så ända in i helvetet tyuvär. Vette xan hur man ska få loss den. Tips gårna sitter den nån mer stans förutom fram i bulten som går in i drivaxeln.?
Ta bort drivaxelmuttern och knacka lite på axeln så ska du se att den börjar glida i splinsen.
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
STRANGLED

Post by STRANGLED »

Kan vara så att yttre knuten är limmad i splinsen, så värm lite på den, kom ihåg att limma den igen bara om det så att den är limmad, kan börja glappa annars!
Ang innre knuten så är det inga problem att få ihop om den har gått isär, spåren i innre knuten är som skruvade där kulorna i knuten ska gå, eller hur man ska förklara,
man få lixom vrida axeln när den ska på plats i knuten igen :)
Ryding

Post by Ryding »

Yttre knuten är nästan alltid limmad för att eliminera oljud. Du löser den rätt lätt med bra krypsmörj.
Passa abs givaren om du värmer
Post Reply