Page 1 of 1

m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 31 Oct 2013, 19:32
by hylleman
hej har kanske fått tag på en 4,4 liters v8 som jag skulle vilja stoppa ner i min 530 som har m60b30 det jag undrar är om jag kan köra med mitt styrsystem? för till den andra motorn så sitter det startspärr i box eller går det ta bort spärren?? mycket tacksam för svar och tips.... eller ska jag försöka få tag på en äldre m60b40 istället?? tanken är att kompressor mata denna motorn så vilken skulle klara av detta bäst?? mvh..

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 01 Nov 2013, 09:55
by alpinabiturbo
Kontakta Fekzen så kan du få förslag på lösningar.

Eftermarknadstyrsystem från PPF är ett alternativ också.

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 01 Nov 2013, 21:26
by Spiidfriik
Jag kan ordna EWS delete för 600kr plus porto. Maila om det är intressant spiidfriik(at)hotmail.com .

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 01 Nov 2013, 21:53
by hylleman
ok. vet ni om boxarna/boxen passar i min 530 eller måste jag byta kabelstammen?? och vilken motor håller bäst för kompressor??

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 02 Nov 2013, 09:44
by FekZen
Hallå hallå,

Jag kan hjälpa dig med programmet när det gäller kompressormatningen. Bara säga till när det börjar bli dags, har gjort program till M60B40 med Kompressor tidigare så det är inga problem. Ska heller inte vara några problem med den nyare varianten men generellt brukar det äldre styrsystemet vara mindre känsligt för förändringar. Ska man bygga på det nyare kan det vara noga med att man bygger på ett visst sätt - tex får inte luften som går genom LMM påverkas av annat i närheten av LMM tex dumpventil, så att det "stannar" blir felkoder då på dem nyare systemen.

Vilket som , kan jag tipsa vad du kan tänka på när det är aktuellt sen, så bara skicka mig PM då.

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 02 Nov 2013, 09:49
by FekZen
hylleman wrote:ok. vet ni om boxarna/boxen passar i min 530 eller måste jag byta kabelstammen?? och vilken motor håller bäst för kompressor??
Vilken årsmodell har du på den nyare motorn? Jag kan tänka mig att det enklaste kommer bli att spara hela det gamla styrsystemet inkl alla givare och allting och bara stoppa i nyare motorn. Sedan så skaffar du det du behöver för Kompressoröverladdningen tex spridare, ställbar BTR osv.

Sedan utgår man från gamla M60B40 / 540i programmet när man gör det slutgiltiga programmet. Du kan då ha kvar din gamla styrbox från 530i men att jag ordnar ett program baserat på 540i mjukvaran.

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 03 Nov 2013, 19:55
by hylleman
ok detta låter ju kanon bra.. verkar vara enkelt om det är som du säger fekzen . vet du ni när det kom lucas system på bmw vilket år? för jag har väll bosh om jag inte mins helt fel.. det är ju det enklaste då kan jag ju använda allt från min motor och så programerar du om min box för 540 låter ju kanon... prio ett för mig är att byta motor till en större och sen när allt lirar så kommer jag peta dit en kompressor.. vad rekomenderar ni för spridare? är det hög eller låg ohm på spridarna?

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 03 Nov 2013, 20:58
by hylleman
jo årsmodell på den nyare motorn är 98 .. när kom vanos på dessa motorer??

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 04 Nov 2013, 10:11
by alpinabiturbo
Vanos kom till -99. M62B44TU heter den motorn.

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 04 Nov 2013, 20:32
by hylleman
har sökt på google och tittat när vanos kom och det verkar som det kom 98.. hur ser man att det är vanos på är det någon som har en bild med vanos och en utan vore detta bra..mvh

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 04 Nov 2013, 22:55
by FekZen
Det ska vara bosch system på både gamla 530 v8 och 540 v8 , sedan kom ett nyare bosch system som man använde på de nyare 8orna.

När det gäller spridare så får man fundera på vilket effektuttag du ska ha samt vilket bränsle du ska köra på. Laddar du tex 0,6 bar med kompressor så har du 450 hk ungefär. Skulle vara lagom med tex Volvos 315 cc spridare på bensin.
Ska vara Högohm på dessa motorer om jag inte minns fel men säkrast är att mäta.

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 05 Nov 2013, 09:26
by BmWkrille
Helt rätt, jag har volvos röda bosch spridare på min m60 kompressor. Flödar som sagt 315cc. Har även ett motstånd på signalkabeln till lmm och ess tuning mjukvara.

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 05 Nov 2013, 20:29
by hylleman
ok. men när kom den nya v8an vilket år??? gäller samma år på bmw 740?? jag vill ha en motor utan vanos .. jag vet en som har en m62b44-98år/e38 som är helt komplett med boxar och allt.. det jag undrar 1 är det vanos på denna motor 2 kan jag använda el-systemet från min motor om jag programerar om min box? 3 eller ska jag leta vidare efter en äldre motor m60b40 vad skulle ni gjort vilken är mest drift säker?? jag vet att b40in har vassare kammar

Re: m60b44 eller m60b40 ska ner i 530 hjälp

Posted: 06 Nov 2013, 14:05
by alpinabiturbo
Gå in på bmwvin.com och knappa in chassinumret från 740in så står det vilken motor som satt i den från fabrik.

Finns en del info om detta på nätet om du anstränger dig å googla lite också :)