Page 1 of 2
nybörjar projekt.
Posted: 09 Jan 2007, 02:09
by Duke
Jag har absolut ingen koll på vad som finns under huven på en bil, har däremot fastnat för bmw!
köpte en 520i -93 för några månader sen och den klara besiktning prickfritt och allt funkar som de ska förutom att ja nu inte har några bromsbelägg kvar där fram, va å köpte nya plus en skiva till v.fram då den är halvt förstörd.. tänkte ha bilen ett tag som bruksbil om inte annat,
iallafall så har ja fått upp ett intresse för just bmw och lite allmänt pulande med motorer och bilar, fick tips om vad som vore ett roligt projekt för en nybörjare, en e30 320 el 325 -88 tror ja de va pga lätt och hitta delar till dem,
sen undrar jag bara vad man kan göra för att öka prestandan lite fast hålla den laglig och klara besiktning???,,
ingen busbil men bara kul att få pilla lite och kanske se resultat.
mvh / Duke
Re: nybörjar projekt.
Posted: 09 Jan 2007, 08:36
by e30 344i
Duke wrote:Jag har absolut ingen koll på vad som finns under huven på en bil,mvh / Duke
Inte för o vara taskig men de krävs i alla fall lite kunskap
om du ska lösa ett turbo bygge, eller stor plånbok
Jag hadde aldrig byggt turbo innan de jag håller på me
nu. Men jag hadde koll på vilken ände man håller i en
skruvmejsel
Lycka till..
Mvh Macke...
Posted: 09 Jan 2007, 09:11
by Alfred
Till att börja med byter man bromsskivor parvis, alltid!
Re: nybörjar projekt.
Posted: 09 Jan 2007, 15:20
by Duke
e30 344i wrote:Duke wrote:Jag har absolut ingen koll på vad som finns under huven på en bil,mvh / Duke
Inte för o vara taskig men de krävs i alla fall lite kunskap
om du ska lösa ett turbo bygge, eller stor plånbok
Jag hadde aldrig byggt turbo innan de jag håller på me
nu. Men jag hadde koll på vilken ände man håller i en
skruvmejsel
Lycka till..
Mvh Macke...
är verkstadsarbetare,, verktyg blir de inga problem med.. frågan va inte om turbo< det var om de fanns ngt annat man kunde göra.. vet att de e "turbo forum" men tänkte kanske de finns nåt annat å göra bara för att få pilla lite å kanske lära sig!!!!!!!!!
Posted: 09 Jan 2007, 15:22
by Duke
bromsskrivor..
nu har typ 14 pers sagt olika angående om de måste bytas parvis el ej....
byter 1 skiva idag så¨får vi se vem av er som hade rätt!
Posted: 09 Jan 2007, 16:06
by wuffee
Du får ju ojämn bromsverkar..
Thats it.. men givetvis så funkar de att byta 1 också
Mvh
Uffe
Posted: 09 Jan 2007, 21:59
by bmw.nisse
jag har pillat på e30 sedan nalle puh uppstod och har renoverat en hel
drös med bromsar o så länge skivorna är släta så brukar de funka utmärkt!!!
/bmw.nisse!
Posted: 09 Jan 2007, 22:21
by e30 344i
Då är de ju bara o öppna huven o pilla lite då..
Svårt o förklara om du inte vet hur en motor är
uppbyggd.. Så du ska kanske ta o plugga på
lite..
Det finns hur mycket som helst o läsa om motor
trimning..
Sök så får du se..
Mvh..
Posted: 11 Jan 2007, 18:02
by Duke
hehe jo de är de där med läsningen,, förstår knappt en tredjedel av det ja läser ..
men får väl köra pröva metoden.. - pilla lite å se vad som händer
bytte iallafall bromsbeläggen å en skiva.. funkar perfekt! På ena sidan
på den gamla skivan så har oket nog vart för skitigt, gjorde inte rent de ordentligt innan ja tryckte tillbaka det så den glider inte tillbaka riktigt som den ska, å verkan av det är en bromsskiva man kan steka en gris på.. fuckin knallröd!!!!!!
ska in å plocka isär å göra rent å lufta bromsarna lite också,,, sen får man se vad mer man kan hitta på..
Posted: 11 Jan 2007, 21:29
by Pitbull
Lika bra att du lägger ner dina drömmar!!!
Lycka till!!!
Posted: 13 Jan 2007, 11:48
by Alfred
anlednigen att man byter parvis är för att få ett jämnt slitage. Allt går ju att diskutera, man kan byta vippor styckvis också.
Byter du en bromsskiva åt gången kommer du aldrig att ha två likvärdiga skivor.
Posted: 13 Jan 2007, 11:50
by Zwofurti
Snålheten bedrar visheten
Posted: 13 Jan 2007, 13:51
by Masen
Pitbull wrote:Lika bra att du lägger ner dina drömmar!!!
Lycka till!!!
Vad hjälper det att hacka på folk som är nybörjare? Hjälp till istället för att klaga.
Du kanske visste från födseln hur man skruvar men det kanske inte alla kan...de flesta måste ju börja nånstans.
Posted: 13 Jan 2007, 19:22
by Duke
xtiz wrote:Håller med dig att de funkar.. Men om man gör en kraftig inbromsning i tex 180 km\h så kommer de garanterat att dra åt antingen höger eller vänster.. Men vet ju inte hur du\ni kör med era bilar men ja vill inte råka ut för de.
hehe har inte planerat några kraftiga inbromsningar i 180 km/h men man vet ju aldrig.. nu funkar de iallafall bra och tänkte ge mej ut å testa i lite högre hastigheter senare,, vill helst göra de på så torr asfalt som möjligt å vill ha utrymme,, har några sträckor som passar men 180 km gränsen får ja testa senare... just nu så är det bara på bruksbilen som ska ta mig till jobbet å tillbaka 520i-93, har inte hittat ett riktigt projektbil ännu men letar för fullt.. är inne på å hitta en 325i -88 el nåt å bara sätta nytt filter byta katalysator och lite sånt innan ja testar å bygga turbo... lite strul med jobb nu så lite penga problem också..:/ men skam den som ger sig!
Posted: 13 Jan 2007, 20:37
by fredrik_325
tycker du gör helt rätt... har man inga pengar och en bil som 0-100 på 15sek så kan man lika väl byta en skiva om det är den som skrapar.. .
bättre än inget. lycka till.
Posted: 17 Dec 2010, 00:15
by Jonis