Page 1 of 1

BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 15 Oct 2013, 18:50
by suprated
Suget efter e30 turbo var för stort så det blev denna.
Lite info om bilen.


Motor, växellåda och avgassystem.

Motor, växellåda och avgassystem M50B25-block toppdeckat och honat.
Dubbla insugskammar.
M51D25-dieselvev.
M52B28 IV-topp.
M52B28-kolvar.
PPF 135mm H-profil vevstakar.
2,75 liters blir det.
Nya lager, ringar och packningar.
Precision SC6262 Billet A/R 0,82.
Precision 46mm WG.
Precision 1260cc spridare.
PPF cooperringpackning.
PPF grenrör.
PPF avgassystem.
PPF 50mm dumpventil.
PPF IC 600x300x75.
PPF 65-graders vattentermostat.
Griffin-kylare.
SPAL 15" tryckande elfläkt.
VAG 115F tändspolar.
Vi-PEC V44 mappat av Motornord.
Innovate LC-1 BB-lambda.
Nuke Performance fuelrail.
Nuke Performance BTR.
Nuke Performance bränslefilter.
Nuke Performance vacuumstation.
Stålomspunna bränsleledningar med AN-kopplingar och 60L fuelcell i plast.
Bosch 044 bränslepump x2.
Drivmedel: E85.
ZF-låda, Sachs 618-tryckplatta med 6-puckad sinterlamell.
3,5" DP, 3" avgas med simons slutdämpare, 2st utblås 45graders böj.

588 rshp / 793 rsnm.


Chassi.

Gula koni-dämpare med GE 60/40-fjädrar.
E36 styrväxel med E36 styrstag.
E36 328 kardan.
E30 325 drivaxlar.
E30 325 45% lamelldiff med 3,15 utväxling (2st upphängningar).
Aluminium silentblock och Millway bakre bärarmsbussningar.
E30 325 45% lamelldiff med 3,15 utväxling (2st upphängningar).
Fälgar, däck och bromsar Fälgar: 17" BBS LM kopior - 7,5" fram och 8" bak.
Däck: 215/40 fram och 245/40 bak.
Mercedes 500E-bromsok med VAG 290mm bromsskivor.

Inredning.

Svart sportskinn, sparco-ratt, el-fönster och el-taklucka. El-hissar, oljetemp- och oljetrycksmätare. STRI electronics X-Line-serien från PPF.
Bilstereo och multimedia JVC med lagom ljud.

Exteriör

M-Tech1 kjolpaket
M3-speglar
Hel- och halvljus - Hella black
Bakljus - Startec
Blinkers - Smoke


Framtidsplaner.

Coilisar.
insugskam. (Monterat)
Ny mappning. (Vänter på ledig tid)
+ en massa annat för att få den som jag vill!!



Image

Image

Image[/quote]

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 15 Oct 2013, 19:14
by Casy
Grymma bilder! Vem är fotografen?

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 15 Oct 2013, 19:25
by suprated
[quote="Casy"]Grymma bilder! Vem är fotografen

Låna de av dig hehe hoppas de va ok :)

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 20 Oct 2013, 15:08
by cerveza
Igensatt soppafilter och en sviktande generator gjorde att vi fick ge oss idag. Gav 625hk i motorn vid 1,85 bar. Ca 545rwhp. Fortsättning följer i dagarna.

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 21 Oct 2013, 15:49
by E30Anders
Bra jobbat, bara ge den va den tål :twisted:
Frågan är ju bara när Ted fegar ur :lol:

Mvh/ Anders

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 21 Oct 2013, 22:35
by suprated
E30Anders wrote:Bra jobbat, bara ge den va den tål :twisted:
Frågan är ju bara när Ted fegar ur :lol:

Mvh/ Anders
Ny generator på plats;) jag fegar aldrig Anders ;)

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 23 Oct 2013, 16:59
by suprated
Vi stannade på 620 rshp och hela 837 rsnm. Går grymt bra!!

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 23 Oct 2013, 18:53
by E30Anders
Vad va de jag sa...... Fegis :wink:
Eller ville den inte mer?

Mvh/ Anders

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 23 Oct 2013, 19:14
by cerveza
Ville inte värst mycket mer.

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 02 Feb 2014, 19:21
by suprated
Nu har jag äntligen monterat ny innermatta och kopplat in baslåda. Är ju en Gatbil:D. Har även dragit ny el till soppasystemet. Så nu väntar man bara på att snön ska smälta.

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 02 Feb 2014, 21:08
by Pimplaren
Tuuff dendär :) kommer de nå nya bilder snart? :)

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 03 Feb 2014, 11:17
by -AL-
suprated wrote:Nu har jag äntligen monterat ny innermatta och kopplat in baslåda. Är ju en Gatbil:D. Har även dragit ny el till soppasystemet. Så nu väntar man bara på att snön ska smälta.
Hittade du varför säkringen smält där bak?

//A

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 03 Feb 2014, 11:54
by suprated
-AL- wrote:
suprated wrote:Nu har jag äntligen monterat ny innermatta och kopplat in baslåda. Är ju en Gatbil:D. Har även dragit ny el till soppasystemet. Så nu väntar man bara på att snön ska smälta.
Hittade du varför säkringen smält där bak?

//A
Var bara 1 st relä och förlitem sladd. Den var styv som en grisapitt. Så den lär ha gått varmt. ;) så nu sitter där 2 relä och feta sladdar.

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 03 Feb 2014, 12:42
by Lofqvist
Fy fan, då kommer den gå fint runt korvkiosken med baslåda och allt ;)

Fått tag i några slicks ? :)

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 03 Feb 2014, 13:05
by Casy
suprated wrote:
-AL- wrote:
suprated wrote:Nu har jag äntligen monterat ny innermatta och kopplat in baslåda. Är ju en Gatbil:D. Har även dragit ny el till soppasystemet. Så nu väntar man bara på att snön ska smälta.
Hittade du varför säkringen smält där bak?

//A
Var bara 1 st relä och förlitem sladd. Den var styv som en grisapitt. Så den lär ha gått varmt. ;) så nu sitter där 2 relä och feta sladdar.
Jaså det har hänt igen.. ja fick oxå byta relä då det gamla smälte sönder. Men ökade aldrig kabelarean. Trodde de va rätt dimensionerat från början då jag köpte bilen ;)

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 03 Feb 2014, 15:18
by suprated
Lofqvist wrote:Fy fan, då kommer den gå fint runt korvkiosken med baslåda och allt ;)

Fått tag i några slicks ? :)
Jo det kommer den göra ! inte än men det kommer, helt plötsligt är det Emmaboda ;)

Re: BMW E30 Turbo (M50)

Posted: 19 Apr 2014, 06:54
by diohrvik
fin bil :)