Page 1 of 2

210 diff på e30

Posted: 13 Oct 2013, 18:57
by LimeEdition
Någon som har koll ifall det går att köra med 188:ans drivaxlar och 210:ans dricknutar? Tanken är 210 diff och behålla 325 drivaxlar, någon som gjort detta? :D

Re: 210 diff på e30

Posted: 24 Oct 2013, 12:47
by dre racing@
nej, men hur tänker du få fast det mot diffen?
göra en adapterplatta eller nogot?

Re: 210 diff på e30

Posted: 24 Oct 2013, 19:23
by _anders
Du vill jo inte behålla 325 axlarna, är jo de som är svagaste punktet...

Sv: Re: 210 diff på e30

Posted: 24 Oct 2013, 20:17
by Bmw*Alex
_anders wrote:Du vill jo inte behålla 325 axlarna, är jo de som är svagaste punktet...
Knuttarna är svagast. Körde sönder 3 på min e30 inte 1 drivaxel

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2

Re: 210 diff på e30

Posted: 24 Oct 2013, 20:21
by _anders
Kanskje jag misforstod. Tänkte han ville bruke dom ytre medbringarne från 325 och :) de är svaka

Re: 210 diff på e30

Posted: 29 Oct 2013, 22:20
by dre racing@
det fins 2 typer av axlar till e30, stora och små.
dom stora håller knuterna rätt bra, men dom klipper i medbringaren ut mot hjulet, där den går gjenom lagret altså.

dom små så går knuterna, dvs den grei som håller kulerna på plats går i tusen bitars, och kulerna ligger inte på plats = havari

Sv: 210 diff på e30

Posted: 29 Oct 2013, 22:29
by Bmw*Alex
De va stora. Inre som paja...

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2

Re: 210 diff på e30

Posted: 07 Nov 2013, 10:47
by Carlsson
Jag har gjort sönder dom grova 325 axlarna på alla sätt i somras och alla ställen så jag undrar finns det några grövre grejor som går att få dit typ "skottsäkerbakvagn" fast utan sviktståls axlarna jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)

Re: 210 diff på e30

Posted: 10 Nov 2013, 08:16
by johankihl
Carlsson wrote:Jag har gjort sönder dom grova 325 axlarna på alla sätt i somras och alla ställen så jag undrar finns det några grövre grejor som går att få dit typ "skottsäkerbakvagn" fast utan sviktståls axlarna jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Förklara gärna varför det skulle bli knas? Är tämligen övertygad att de är grymma oavsett vad man använder bilen till.

210 diff på e30

Posted: 10 Nov 2013, 09:03
by BmWkrille
Jag har 188 diff och org 325 knutar och sviktstålaxlar från ppf.
Har aldrig kört sönder nåt i bakvagnen :)
Jag har lyckats få bort hjulstuds, är nog därför det håller också


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 210 diff på e30

Posted: 10 Nov 2013, 11:46
by ButterflyRacing
Carlsson wrote:..............jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Dom är ju inte gjorda i gummi precis...

Re: 210 diff på e30

Posted: 14 Nov 2013, 13:49
by Carlsson
ButterflyRacing wrote:
Carlsson wrote:..............jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Dom är ju inte gjorda i gummi precis...
Nej men frågan är märker man av det dom vrider sig extra jämfört med en vanlig drivaxel?

Re: 210 diff på e30

Posted: 14 Nov 2013, 15:18
by Joachim
nei!

Re: 210 diff på e30

Posted: 14 Nov 2013, 22:09
by ButterflyRacing
Carlsson wrote:
ButterflyRacing wrote:
Carlsson wrote:..............jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Dom är ju inte gjorda i gummi precis...
Nej men frågan är märker man av det dom vrider sig extra jämfört med en vanlig drivaxel?

Nej.

Re: 210 diff på e30

Posted: 16 Nov 2013, 09:37
by Carlsson
[quote="ButterflyRacing
Carlsson wrote:
ButterflyRacing wrote:
Carlsson wrote:..............jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Dom är ju inte gjorda i gummi precis...[/quot

Nej men frågan är märker man av det dom vrider sig extra jämfört med en vanlig drivaxel?

Nej.
100% säker ? Jag vill inte få någon fördröjning i drivlinana

Re: 210 diff på e30

Posted: 16 Nov 2013, 11:49
by Joachim
Fördröjning...?? Allvarligt? Tror du verkligen du märker om drivakslarna flexar et halvt varv äller så? Det är ju inte så at dom vrider sej 20-30 varv..
Så om du tar i betraktning hur många varv en drivaksel roterar i sekundet, så är det omöjligt å märka nånting.
Har ppf-akslar på min e30, så jag vet.

Re: 210 diff på e30

Posted: 16 Nov 2013, 17:56
by Carlsson
Joachim wrote:Fördröjning...?? Allvarligt? Tror du verkligen du märker om drivakslarna flexar et halvt varv äller så? Det är ju inte så at dom vrider sej 20-30 varv..
Så om du tar i betraktning hur många varv en drivaksel roterar i sekundet, så är det omöjligt å märka nånting.
Har ppf-akslar på min e30, så jag vet.
Det vet jag ju inte det är därför jag frågar :wink: men jag menar man märker ju skillnad med gummi bussningar och med plast och där rör det ju sig mindre än ett halv varv på hjulen ;)