Page 1 of 1

Fråga ang bromsning ?

Posted: 10 Oct 2013, 08:25
by bmwluthman
En fråga ang bromsningar..detta gäller en 4hjuling med variator. Det är så att vi bromsade en can-am 1000 och fick 85hk 89nm på vevaxeln. Och enligt ägaren av bromsbänken och tester han gjort är drivline förlusten ca 30% på en hjuling med variator vilket gör att denna hjuling hamnar på ca 60 hk på hjulen. Nu är det så att en annan person bromsade en lika fyrhjuling fast i en dynapack bänk och fick 74hk 132nm på naven. Nm skillnaden vet jag beror på utväxlingen. Men räknar man om 74hk på hjulen blir det ca 105hk i motor. Det är ju en skillnad på 25hk ? Måste va något som inte stämmer ?

Re: Fråga ang bromsning ?

Posted: 10 Oct 2013, 09:05
by Joachim
Bromsa på hjul blir aldrig det samma som å bromsa på naven... Skiljer en del.

Re: Fråga ang bromsning ?

Posted: 10 Oct 2013, 09:18
by bmwluthman
Om jag fattat det rätt ang dynapack kräver väl den att veta utväxlingen för att kunna få reda på motorns varvtal i förhållande till hubbarna. Och på en fyrhjuling med variator ändras den helatiden från botten till topp så värden man får kan ju inte säga så mycket ?

Re: Fråga ang bromsning ?

Posted: 11 Oct 2013, 21:56
by Bmwandreas
Nej du ka aldrig mäta vad den har för effekt men du kan mäta en skillnad tex avgassystem.

Re: Fråga ang bromsning ?

Posted: 12 Oct 2013, 20:51
by Holm
Hur är det på Can-Am?
Ligger variatorremmen i ingrepp hela tiden, eller släpper den remmen när man går ner på tomgång.
Arctic Cat har en slungkoppling som kopplar i ur driften på tomgång , samtidigt ligger remmen i ingrepp hela tiden i variatorerna.

Om det är så borde man kunna tillverka distanser och spärra variatorerna på en viss utväxling och då kunna bromsa och belasta utan att variatorn växlar hela tiden...

Re: Fråga ang bromsning ?

Posted: 12 Oct 2013, 23:40
by fredrick
I hela tiden