Page 1 of 1
Problem vid inpassning motor/låda m20
Posted: 03 Oct 2013, 21:22
by oGy
Har problem när jag ska ner med motorn i bilen.
Kan man vända något fel?
Svänghjulet går väl bara montera på ett vis och åt ett håll?
Hur långt går "tappen" in som är längst fram på axeln? Funderar på om jag har misslyckats med centreringen av lamellen?
Fattas styvt 2 cm mellan block och låda. Där är det fan tvärstopp....
Ska den glida in med lätthet?
Eller ska man behöva jävlas som med allt annat när det gäller att skruva med dessa satans j*vla fi*t motorer.
Vad gör ni för att inte tappa orken med era byggen?
Själv inser jag att man inte ska röra en motor när man inte har någe begrepp. Å inte fan lär man sig när man inte provar....
För att det ska vara kul så måste man få köra lite också, men svårt att köra när man inte är kapabel till att sänka ner motorn ens....
Så, nu har jag gnällt färdigt lite och hoppas på att någon kan säga vad fan jag gjort fel. Annars måste jag ta till snöret!
Re: Problem vid inpassning motor/låda m20
Posted: 03 Oct 2013, 22:58
by Nisse Järnet
Säker på att lamellen är centrerad?
Sv: Problem vid inpassning motor/låda m20
Posted: 03 Oct 2013, 23:20
by Bmw*Alex
Vad är det för låda?
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
Re: Problem vid inpassning motor/låda m20
Posted: 04 Oct 2013, 08:02
by ToTTeN
oGy wrote:Har problem när jag ska ner med motorn i bilen.
Kan man vända något fel?
Svänghjulet går väl bara montera på ett vis och åt ett håll?
Hur långt går "tappen" in som är längst fram på axeln? Funderar på om jag har misslyckats med centreringen av lamellen?
Fattas styvt 2 cm mellan block och låda. Där är det fan tvärstopp....
Ska den glida in med lätthet?
Eller ska man behöva jävlas som med allt annat när det gäller att skruva med dessa satans j*vla fi*t motorer.
Vad gör ni för att inte tappa orken med era byggen?
Själv inser jag att man inte ska röra en motor när man inte har någe begrepp. Å inte fan lär man sig när man inte provar....
För att det ska vara kul så måste man få köra lite också, men svårt att köra när man inte är kapabel till att sänka ner motorn ens....
Så, nu har jag gnällt färdigt lite och hoppas på att någon kan säga vad fan jag gjort fel. Annars måste jag ta till snöret!
Kolla om den är rätt centrerad. Gör jag oftast med skruvmejsel och ögonmått men brukar testa med mitt centreringsdon efter.
Jag brukar "rucka) in lådan de sista. typ ta tag i bakkant å skaka lite så glider den in fint.
Lite fett på axeln skadar inte (LITE)
Re: Problem vid inpassning motor/låda m20
Posted: 04 Oct 2013, 08:21
by RoDe
Ta ner lådan och montera ihop med motorn och hinka i komplett istället.
Re: Problem vid inpassning motor/låda m20
Posted: 04 Oct 2013, 11:26
by Jens92
Jag har haft växel i på lådan och vridit lite på utgående på lådan för att få splinsen att linjera när det har jävlats på det viset.
Sista biten är jävligast, men det bör gå att rucka på den tills den glider in på plats.
Re: Problem vid inpassning motor/låda m20
Posted: 04 Oct 2013, 13:53
by oGy
Original låda och det lär väl va en getrag av ngt slag? Bmw 320 -89
Det är just det där med lamellen som jag är fundersam över:s
Får riva lös å kolla igen...
Ska få lite hjälp ikväll så kanske det går lättare. Men när ni har lådan på plats redan, har ni den lös eller ska den vara fastskruvad i fästet?
Re: Problem vid inpassning motor/låda m20
Posted: 04 Oct 2013, 20:03
by anderssonjacob
Har du bytt låda eller motor? Jag skulle montera en annan växellåda en gång och då satt det ett styrstift i lådan på samma ställe där jag redan hade ett stift i motorn.
Re: Problem vid inpassning motor/låda m20
Posted: 04 Oct 2013, 22:06
by oGy
Nu sitter den på plats!
Tog ut den igen och centrerade om lamellen.
Fick även lite hjälp och då ville den glida in lite lättare!