BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Posted: 03 Oct 2013, 15:50
Spec på bilen just:
2014: 413whp/522wnm @ 1,2bar
Chassit:
XYZ supersport coilovers
Strongflex bussningar i både fram å bakvagn
Redstuffbromsbelägg bak
Hydraliskhandbroms
E46 bärarmar
Totten adaptrar för mer styrvinkel
Förstärkt upp bakvagnen med svetsade 3mm plattor i karossen
Svetsad original diff som sitter fast med m16 genomgående bult
Motor:
Coopering topppackning
ARP toppbultar
Planad topp
Gjutet grenrör
Kina snurra
38mm wastegate
Driftworks kylare
Elfläkt
Oljekylare 15 rader (?)
Servokylare 13 rader
VEMS styrsystem
Precision 1200cc spridare
DW intankpump
62graders termostat
ZF-låda med shortshift
765 tryckplatta
4-puck sinter
m30 svänghjul
Egengjorda kuddar till motor och växellåda (hårda)
Interiör:
Sparco Sprint stolar
Sportratt
RSS 4-punktsbälten
7" surfplatta blåtand till VEMS
Planer inför 2015:
Helbur godkänd för drifting samt lite extra rör - Beställd
STÖRRE kylare (allstar)
Spal 414mm fläkt
Precision 39mm WG
Alu motor och växelådskuddar
Rensa bort allt onödigt (kablar,fästen osvosv)
Sen får vi se lite hur mycket tid jag kommer ha ett bygga bil men troligtvis blir det ungefär såhär:
Smidda stakar
2,8l vev
Catch tank med två 044 fram till motorn
Ännu mera styrvinkel
Större turbo
Hej.
Tanken med denna bilen jag införskaffade i september i år (2013) är att det ska bli mitt första riktiga bilprojekt. Jag har som plan att turbo-ladda BMW´n och förbättra väghållning med allt vad det innebär. Eftersom att det är mitt första projekt med en bil så får vi se hur det kommer gå och om jag får den rullande, hehe.
Jag har tänkt att göra ett "budget-bygge" men ändå så att det ska hålla. Planen är att inte öppna motor (förutom att byta till ARP bultar till toppen och Copperringpackning) då dessa motorer tydligen ska klara att turboladdas utan att man gör allt för mycket.
Kommer uppdatera så ofta jag hinner när det händer något nytt med bilen. Just nu inväntar jag vinter så att jag kan ställa in bilen i garaget och börja skruva ner den, passar på att köra så mycket som möjligt med den nu så att jag ser att motorn iallafall är okej innan jag börjar göra något så att den inte rasar direkt när jag startar den i vår..
Slänger upp en lista på vad jag kommer att använda mig av för grejer senare när jag har bestämt mig vad jag vill använda mig av, vissa grejer är redan inhandlade, så som intercooler, turbo, dump, WG, tryckrör, grenrör, oljekylare och lite annat.
Här kommer några bilder på hur bilen såg ut när jag köpte den:
Den stora GT-vingen är borta lika så M-emblemet då jag tycker E36orna passar bäst och ser rååare ut utan vinge.
Har även som plan att köpa nya framskärmar utan "gälarna" för jag tycker den ska se ut så original ut som möjligt!
När jag köpte bilen märkte jag att båda styrlederna var glappa så jag beställde nya direkt, damaskerna som ska skydda lederna var även dom dåliga så blev nya såna också!
Passade även på att rensa lite kablar till stereon/ljud/tv-skärm som den förra (eller någon innan) dragit helt fel.. grön/gul kabel gick till plus osv.. Men nu är allt som det ska igen!
Fick hem några paket med posten igår, dels ett par beggade originallycktor sedan nya original dimljus från Schmeidmann som jag ska lägga på gultoningsfilm. Ska beställa nya blinkers också för dom jag fick med lycktorna var till en sedan och åka till skroten och köpa några kontakter till originallycktorna.
Så MYCKET bättre med originallysen!!!!! (Dock är det fel blinkers, ska beställa till coupe!)
Gultonade dimljus blir fint!!
Var till skroten igår och hämtade några motorkåpor till bilen då ägaren innan tyckte det var coolt att lacka alla kåpor i en väldigt ful blå kulör. (kommer bild sen )
Lite godis till bygget, IC, WG, dumt, BTR, oljekylare och en kina-turbo
Monterade dit nya dimljusen igår, dock är dom inte inkopplade med lampor då jag ska börja plocka ner bilen om nån vecka så det är inte värt att dra nya kablar!
Idag fick jag tag på både blinkers (coupe) och en beggad koppling till bilen som jag ska hämta nästa vecka. Är ett lättat m20 svänghjul från PPF, 618 tryckplatta och 6 puckad sinterlamell, har suttit på en m50b25 turbo så blir nog toppen de där!
Kommer att beställa ARP toppbultar, DW300 bränslepump (320lph, behövs då jag ska köra på e85), copperringpackning och eventuellt ett gjutet grenrör inom närmsta dagarna. Är riktigt sugen på att börja plocka ner bilen nu!
Men tills det är dags att ställa in BMW'n för vintern så passar jag på att elda lite gummi.........
Blinkers + styrvinkeladaptrar kom hem för någon dag sedan, så man kanske kan åka lite brett nästa sommar!
Nu var det ett tag sen jag uppdaterade men det har hänt vääääldigt mycket! Bilen har stått i garaget i en vecka nu (15/11-13) och jag har rivit ut nästan ALLT, baksäte, bälten, framsäte, reservhjul osv. Börjat rensa den på asfaltsmatta och diverse onödigt skit! Började med att lossa alla vattenslangar, kontakter, servoslangar samt ta bort kylare OSV. Motorn är nu ur lyft ur bilen och ska ställa upp på motorstativ och börja skruvas isär! Kommer skicka upp massa bilder under helgen på när jag plockade isär bilen invändigt samt vid motorlyftet!
Har också köpt mig e46 bärarmar som jag ska ha tillsammans med adaptrarna så får jag nog rätt schysst styrvinkel!
Har även fått hem ARP bultar, Coopperringpackning och soppa pumpen! Ska beställa gjutetgrenrör, s50 oljefilterhus, större IC och lite annat smått o gott dom närmaste dagarna!
På plats i garaget
Rensat lite asfaltsmatta.. massor kvar dock!
Har tagit bort passagerarstolen också! Allt ska rensas och göras rent sen lacka allt inuti bilen svart!
Började med att montera bort fronten
På pallbockar!
Kylaren och det mesta i fronten borta!
15-18/11-13
Lådan + motor + kardan + avgasrör borta!
Nu återstår bara massor av rengöring samt plocka isär toppen på motorn sedan är det bara att börja bygga tryckrör, oljeretur och allt annat skoj! Blir nog garaget en sväng ikväll (fredag 15/11-13) och montera upp motorn på motorstativet!
Motorn uppsatt på stativ och börjat plocka isär toppen! Ska även bort med vattenpump, oljefilterhus och lite annat!
Har tagit bort kammar, lyftare (tryckare) från toppen och sedan tog jag av hela toppen. Skickade idag (19/11) iväg toppen på planing hos en kille i Sala som nog ska kunna få den riktigt plan
Har rensat bort all asfaltsmatta som ska bort nu och ska senare i veckan köpa färg så att jag kan måla den mattsvart innuti!
Fick hem lite godis till bilen idag, nytt gjutet grenrör och ett S50 oljefilterhus så att jag kan få ut oljan till en oljekylare!
2014: 413whp/522wnm @ 1,2bar
Chassit:
XYZ supersport coilovers
Strongflex bussningar i både fram å bakvagn
Redstuffbromsbelägg bak
Hydraliskhandbroms
E46 bärarmar
Totten adaptrar för mer styrvinkel
Förstärkt upp bakvagnen med svetsade 3mm plattor i karossen
Svetsad original diff som sitter fast med m16 genomgående bult
Motor:
Coopering topppackning
ARP toppbultar
Planad topp
Gjutet grenrör
Kina snurra
38mm wastegate
Driftworks kylare
Elfläkt
Oljekylare 15 rader (?)
Servokylare 13 rader
VEMS styrsystem
Precision 1200cc spridare
DW intankpump
62graders termostat
ZF-låda med shortshift
765 tryckplatta
4-puck sinter
m30 svänghjul
Egengjorda kuddar till motor och växellåda (hårda)
Interiör:
Sparco Sprint stolar
Sportratt
RSS 4-punktsbälten
7" surfplatta blåtand till VEMS
Planer inför 2015:
Helbur godkänd för drifting samt lite extra rör - Beställd
STÖRRE kylare (allstar)
Spal 414mm fläkt
Precision 39mm WG
Alu motor och växelådskuddar
Rensa bort allt onödigt (kablar,fästen osvosv)
Sen får vi se lite hur mycket tid jag kommer ha ett bygga bil men troligtvis blir det ungefär såhär:
Smidda stakar
2,8l vev
Catch tank med två 044 fram till motorn
Ännu mera styrvinkel
Större turbo
Hej.
Tanken med denna bilen jag införskaffade i september i år (2013) är att det ska bli mitt första riktiga bilprojekt. Jag har som plan att turbo-ladda BMW´n och förbättra väghållning med allt vad det innebär. Eftersom att det är mitt första projekt med en bil så får vi se hur det kommer gå och om jag får den rullande, hehe.
Jag har tänkt att göra ett "budget-bygge" men ändå så att det ska hålla. Planen är att inte öppna motor (förutom att byta till ARP bultar till toppen och Copperringpackning) då dessa motorer tydligen ska klara att turboladdas utan att man gör allt för mycket.
Kommer uppdatera så ofta jag hinner när det händer något nytt med bilen. Just nu inväntar jag vinter så att jag kan ställa in bilen i garaget och börja skruva ner den, passar på att köra så mycket som möjligt med den nu så att jag ser att motorn iallafall är okej innan jag börjar göra något så att den inte rasar direkt när jag startar den i vår..
Slänger upp en lista på vad jag kommer att använda mig av för grejer senare när jag har bestämt mig vad jag vill använda mig av, vissa grejer är redan inhandlade, så som intercooler, turbo, dump, WG, tryckrör, grenrör, oljekylare och lite annat.
Här kommer några bilder på hur bilen såg ut när jag köpte den:
Den stora GT-vingen är borta lika så M-emblemet då jag tycker E36orna passar bäst och ser rååare ut utan vinge.
Har även som plan att köpa nya framskärmar utan "gälarna" för jag tycker den ska se ut så original ut som möjligt!
När jag köpte bilen märkte jag att båda styrlederna var glappa så jag beställde nya direkt, damaskerna som ska skydda lederna var även dom dåliga så blev nya såna också!
Passade även på att rensa lite kablar till stereon/ljud/tv-skärm som den förra (eller någon innan) dragit helt fel.. grön/gul kabel gick till plus osv.. Men nu är allt som det ska igen!
Fick hem några paket med posten igår, dels ett par beggade originallycktor sedan nya original dimljus från Schmeidmann som jag ska lägga på gultoningsfilm. Ska beställa nya blinkers också för dom jag fick med lycktorna var till en sedan och åka till skroten och köpa några kontakter till originallycktorna.
Så MYCKET bättre med originallysen!!!!! (Dock är det fel blinkers, ska beställa till coupe!)
Gultonade dimljus blir fint!!
Var till skroten igår och hämtade några motorkåpor till bilen då ägaren innan tyckte det var coolt att lacka alla kåpor i en väldigt ful blå kulör. (kommer bild sen )
Lite godis till bygget, IC, WG, dumt, BTR, oljekylare och en kina-turbo
Monterade dit nya dimljusen igår, dock är dom inte inkopplade med lampor då jag ska börja plocka ner bilen om nån vecka så det är inte värt att dra nya kablar!
Idag fick jag tag på både blinkers (coupe) och en beggad koppling till bilen som jag ska hämta nästa vecka. Är ett lättat m20 svänghjul från PPF, 618 tryckplatta och 6 puckad sinterlamell, har suttit på en m50b25 turbo så blir nog toppen de där!
Kommer att beställa ARP toppbultar, DW300 bränslepump (320lph, behövs då jag ska köra på e85), copperringpackning och eventuellt ett gjutet grenrör inom närmsta dagarna. Är riktigt sugen på att börja plocka ner bilen nu!
Men tills det är dags att ställa in BMW'n för vintern så passar jag på att elda lite gummi.........
Blinkers + styrvinkeladaptrar kom hem för någon dag sedan, så man kanske kan åka lite brett nästa sommar!
Nu var det ett tag sen jag uppdaterade men det har hänt vääääldigt mycket! Bilen har stått i garaget i en vecka nu (15/11-13) och jag har rivit ut nästan ALLT, baksäte, bälten, framsäte, reservhjul osv. Börjat rensa den på asfaltsmatta och diverse onödigt skit! Började med att lossa alla vattenslangar, kontakter, servoslangar samt ta bort kylare OSV. Motorn är nu ur lyft ur bilen och ska ställa upp på motorstativ och börja skruvas isär! Kommer skicka upp massa bilder under helgen på när jag plockade isär bilen invändigt samt vid motorlyftet!
Har också köpt mig e46 bärarmar som jag ska ha tillsammans med adaptrarna så får jag nog rätt schysst styrvinkel!
Har även fått hem ARP bultar, Coopperringpackning och soppa pumpen! Ska beställa gjutetgrenrör, s50 oljefilterhus, större IC och lite annat smått o gott dom närmaste dagarna!
På plats i garaget
Rensat lite asfaltsmatta.. massor kvar dock!
Har tagit bort passagerarstolen också! Allt ska rensas och göras rent sen lacka allt inuti bilen svart!
Började med att montera bort fronten
På pallbockar!
Kylaren och det mesta i fronten borta!
15-18/11-13
Lådan + motor + kardan + avgasrör borta!
Nu återstår bara massor av rengöring samt plocka isär toppen på motorn sedan är det bara att börja bygga tryckrör, oljeretur och allt annat skoj! Blir nog garaget en sväng ikväll (fredag 15/11-13) och montera upp motorn på motorstativet!
Motorn uppsatt på stativ och börjat plocka isär toppen! Ska även bort med vattenpump, oljefilterhus och lite annat!
Har tagit bort kammar, lyftare (tryckare) från toppen och sedan tog jag av hela toppen. Skickade idag (19/11) iväg toppen på planing hos en kille i Sala som nog ska kunna få den riktigt plan
Har rensat bort all asfaltsmatta som ska bort nu och ska senare i veckan köpa färg så att jag kan måla den mattsvart innuti!
Fick hem lite godis till bilen idag, nytt gjutet grenrör och ett S50 oljefilterhus så att jag kan få ut oljan till en oljekylare!