Page 1 of 1
Nybörjarfrågor ang m60b40 i e36
Posted: 23 Sep 2013, 16:43
by AndroSthlmslow
Hej på er alla proffs härinne, har inte riktigt vågat fråga här tidigare pga min kompetens, men tar mig nu i kragen och frågar för att få lite kunskap!
Har velat fram och tillbaka gällande motorbyte i min e36 touring, och t.om köpt mig en 325i där jag tänkt att föra över motor, drivlina och bakaxel till min touring och överladda. Men min dröm har (efter att ha sett projekt från staterna) alltid varit att kasta in en m60b40 i min kärra, projektet kanske är lite att ta vatten över huvet som första engineswap, men ska sikta på att klara det.
Nu till min fråga, är det någon som gjort denna transplantation till sin e36a, hur svårt var det att få plats med motorn, fästen, vilken manuell låda är optimal att använda, bakaxel osv. Vet att många smalnat av tråget och kört med sump, för att få ner motorn under huv-nivån så att säga, också kört med standalone sprut (varför detta om man kan ta all el från bilen man tar motorn ifrån).
Om det är någon som har lust att besvara på mina frågor så vore jag evigt tacksam, notera också att motorn i första han INTE kommer att överladdas, det är ett projekt jag haft som dröm ett tag, hur lite (för er kanske hehe) effekt den än har
Stort tack på förhand
Mvh Andro Badia
Re: Nybörjarfrågor ang m60b40 i e36
Posted: 23 Sep 2013, 20:25
by Affus
Jag har inte gjort det själv men har läst en hel del och håller på med att stoppa ner m60 i en e30. Det är väl lite små bökigt att få ner den i en e36a. Med tanke på att man måste göra om tråget men det visste du ju.
Angående låda spelar det väl ingen jättestor roll. 6växlade är ju större och tål mycket pisk. 5växlade är mindre men jag vet inte hur mycket den orkar med. Men med tanke på att du tänkte köra sugis spelar det som sagt ingen jättestor roll.
Bakaxel är väl samma där egentligen. Du har ju 3 sorters bakaxlar att välja på 168 som är minsta (Jag är osäker på om e36an har den). 188 som är "mellanstora". Och 210 som är största. Precis som med lådorna är ju storlek=hållbarhet. Men du bör klara dig på en 188. Men om du känner att du har råd bör det gå att plocka en hel bakvagn ifrån en m3a som har 210 bakaxel.
Standalone sprut är väl rätt vanligt att man kör om man använder m62 för att det är lite mer el som kan krångla med den (elektronisk styrt gasspjäll bla). Då kan det bli lite enklare. Sen finns det ju mer effekt att hämta med ett annat sprut. Men elen är inga problem att fixa om man bara är lite noga (iallafall inte i en e30).
Sen är ju ett tips också att det är väldigt sällan som något är bolt on oavsett hur litet eller stort projektet är.
Det kanske blev skitrörigt men jag försökte iallafall
Mvh
Re: Nybörjarfrågor ang m60b40 i e36
Posted: 28 Sep 2013, 21:03
by Spiidfriik
Har inte heller gjort detta, men... =)
Motorn får plats, det är huvudsakligen grenrören som är problemet. Mycket jobb att få ihop vettiga grenrör som får plats. Men det är värt mödan, bor mycket effekt i originalgrenrören som vill ut.
X5 har tråget med bulan bakåt, kan ev gå att använda ett sånt + pump (pickupen är integrerad i pumpen på M60).
V8orna har eget bultmönster mot sprängkåpan. Därför finns det bara 2 lådor att välja på (i lite olika utföranden). 5vxl ZF från E34 530 (V8), E32 730 (V8), E38 730 (V8) och 6vxl Getrag 420 från E34 540, E31 840, E32 740, E38 740, E39 540 och M5 samt säkert nån fler jag glömt. Båda håller bra, men Getragen är känslig för växelmissar. Synkringarna tar lätt skada och det finns inga delar att köpa till 420n.
Sprutet byts nog oftast för att slippa EWS (startspärren). Den dök väl upp -95 om jag minns rätt så tidiga motorer borde gå bra att köra med original sprut. Går även att trolla bort EWS funktionen om man vet vad man gör.
Re: Nybörjarfrågor ang m60b40 i e36
Posted: 29 Sep 2013, 01:34
by BusE
Finns ju e36 Alpina b8 med 4.6l v8 från fabrik, sök om du hittar nån info/bilder på som kan hjälpa dig.
Re: Nybörjarfrågor ang m60b40 i e36
Posted: 03 Oct 2013, 08:43
by AndroSthlmslow
Affus: Orkar inte bakaxeln från min 325a en V8? Fick höra att det räcker med att jag byter diff, ursäkta mina nybörjar-skills men lär mig inte om jag inte frågar
bakvagn från M3a är också ett alternativ jag klurat på ett tag, spelar det någon roll om det är från 3.0 eller 3.2?
Bolt on räknar jag inte med som tur är, och rätt glad jag har vänner som kommer ta på sig eljobbet samt tillverkning av fästen osv
Spiidfriik: Aj då, så grenrören är bara lägga på hyllan alltså? Någon som kan rekomendera någon i Stockholmstrakterna som svetsar vettiga rör, pris är rätt ointressant då det måste göras oavsett
Som ovanstående så finns ju e36 alpinan med v8, borde inte det tråget vara designat efter frambalk och styrning, då borde det "bara" vara att handla ett sådant tråg och trycka på?
letar som en galning efter 5-växlade 530-lådan, så den lär det bli, bilen kommer inte användas till att rödljusracea, utan mer en "ligga i 50 och trycka fullt"-körning, om jag inte får mersmak för det tidigare nämnda
Så det lär hålla som du säger
Har hittat en komplett 540 årsm 1992, så då borde den inte ha immobilizer, alltså spara pengarna på ett standalone-sprut? Kanske man ändå ska kosta på sig för eventuella uppgraderingar, vilket är då det mest vettiga att använda sig utav? VEMS?
STORT tack för att ni har tålamodet att hjälpa mig med mina dumma frågor, projekttråd kommer att startas såfort jag kör in e36an i garaget, och hoppas man inte blir dumförklarad av alla er proffs under byggets gång, men som det ser ut nu så är mitt intryck av PPF-forumet mer än positivt
TACK återigen
Re: Nybörjarfrågor ang m60b40 i e36
Posted: 03 Oct 2013, 19:52
by Affus
Jag skulle gissa på att det är en 188 på 325an och du ska du klara dig. Finns rätt många som kör mycket pulver med sådana bakaxlar. Jag vet faktiskt inte om både 3.0 och 3.2 har 210 klump men om båda har det borde det inte vara någon större skillnad. Utväxling skulle jag kunna tänka mig skiljer.
Personligen skulle jag nog vänta med ett annat sprut tills bilen är körbar. Och slipper du startspärren ska det inte vara några problem med elen. Bara att fixa elscheman för m60 och e36 och vara noga med att man tittar på rätt pin och färg så ska det funka.
Passa också på att byta insugsmembranet när du har motorn ute. De är ofta trasiga och då kan det bli en massa konstiga fel. Bla annat ojämn tomgång sen funkar inte vevhusventilationen som den ska. Kommer förmodligen ligga massa olja i insuget pga av trasigt insugsmembran så torka ur det också. Glöm inte heller att dra åt bultarna till oljepumpen
Re: Nybörjarfrågor ang m60b40 i e36
Posted: 03 Oct 2013, 23:07
by _2499
m3 3.0 har 188 och 3.2 har 210.
Det lättaste du kan göra är att skaffa dig en m3 3.0 diff med drivaxlar och stoppa i din 325 bakvagn.
Re: Nybörjarfrågor ang m60b40 i e36
Posted: 05 Oct 2013, 09:01
by jackdaniels
_2499 wrote:m3 3.0 har 188 och 3.2 har 210.
Det lättaste du kan göra är att skaffa dig en m3 3.0 diff med drivaxlar och stoppa i din 325 bakvagn.
Då lär han antingen byta ingående medbringare på 3,0 diffen, eller skaffa kardan från m3 3,0 så han får cv knuten.
Re: Nybörjarfrågor ang m60b40 i e36
Posted: 05 Oct 2013, 14:30
by Nemesis_turbo
m3 drivaxlar passar inte i 325 naven !!! iaf inte det paret jag sålde från en skrotad m3 till polarns 325
Re: Nybörjarfrågor ang m60b40 i e36
Posted: 13 Oct 2013, 08:57
by Bumpe
Misshandlar dagligen min 530 låda i en annars ganska standard 540 och den tuffar snällt på