powerflex exentriska bärarmsbussning bak e30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
cstrand
Posts: 97
Joined: 20 Apr 2011, 17:13
Location: tibro

powerflex exentriska bärarmsbussning bak e30

Post by cstrand »

Jag passade på att köpa exentriska bärArmsbussningar bak till e30( powerflex). Vad jag fattade för så skulle det ge mer caster.När man ökar caster innebär det att man flyttar fram hjulet enkelt förklarat? Någon som kört med dom här bussningarna och märkt någon skillnad?
Bmw 740. e30 327 turbo
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: powerflex exentriska bärarmsbussning bak e30

Post by bmw-slangen »

Njaaeee... När man säger flyttar fram så måste man ju ha en referenspunkt att jämföra mot - annars så blir det en ganska informationslös uppgift.

Ökad caster betyder att vinkeln mellan en tänkt linje genom hjulet styraxel och en tänkt lodlinje ökar.

Dessa två bilder visar lite bättre vad caster är
Image
Image
E30 323i -85 : 100% track day car
cstrand
Posts: 97
Joined: 20 Apr 2011, 17:13
Location: tibro

Re: powerflex exentriska bärarmsbussning bak e30

Post by cstrand »

Bra bilder dom förklarar väl. Nu tänker jag kanske fel men en kraftig positiv caster på bakvagnen borde ge en oroligare gång. Bilen får kortare cc mellan naven.lite co cart känsla. Är det inte bättre med kraftig positiv caster ifram om man vill ha en lättkörd bil vid drifting.Bilen blir några mm eller cm längre.
Bmw 740. e30 327 turbo
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: powerflex exentriska bärarmsbussning bak e30

Post by bmw-slangen »

Caster per definition är ju förhållandet mot styraxelns vinkel - vilket gör det icke applicerbart på de flesta bakvagnar. Så att prata om caster för bakvagnen är inte så meningsfullt.

Caster har främst inverkan på riktningsstabilitet och att framhjulen blir "självupprättande" vid svängar.

Det du tänker på är hjulbasen - dvs avståndet mellan framdäckets och bakdäckets kontaktpunkt i asfalten. Du kan ändra castervinkeln utan att ändra på hjulbasen - de hänger inte ihop.

EDIT : Vi ska även skilja på castervinkeln och "mechanical trail" - där "mechanical trail" är avståndet mellan däckets vertikala centrumlinje och där en förlängning av styraxeln slår i backen.

Race Car Vehice Dynamics av Milliken&Milliken är en riktigt trevlig bok där många av dessa begrepp tas upp. Kanske dags för en Drift Car Vehicle Dynamics bok :-)
E30 323i -85 : 100% track day car
Post Reply