Page 1 of 2

Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 10 Sep 2013, 12:23
by Nisse977
Fick till en körning på Anderstorp nu den 5e september. Tyvärr sprack toppen under vipparmsbryggan efter en liten stund. Men fick till några varv innan det :D
Körde 1:51,28 som bäst, det är jag nöjd med då jag körde försiktigt :arrow: :mrgreen:


Satte micen inlindad i en bit tyg för att dämpa vindljud, blev väl så där bra, men goare ljud än att höra coupéljudet :D

GPSen hänger inte med ibland, visar tex att jag går ner till 60km/t i vissa kurvor fast jag håller konstant 90 eller annan hastighet..
Får köpa en GPS-puck med högre frekvens än 1Hz tror jag :)
Hade 262km/t på GPS som snabbast innan det var dags att bromsa inför 90-graders böjen i slutet av långa rakan. Då går det fort!
Bromsar och annat funkade prima :D

Här i fullversion. Som vanligt välj 1080p för bästa kvalité
http://www.youtube.com/watch?v=b-L16pv3Ch8" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen har vi kortversion med bara bästa varvet 1:51,28
http://www.youtube.com/watch?v=r2x_elRt27Y" onclick="window.open(this.href);return false;


Skruva upp ljudet och njut av M20 vrål! :twisted:

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 10 Sep 2013, 17:15
by HellMek
Alldeles underbart ljud!

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 10 Sep 2013, 21:23
by Ripper
Mysigt ljud, jag är inte alls avis på att du fått gasa några varv på bana :mrgreen:

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 10 Sep 2013, 22:56
by Nisse977
Gick gött som HELVETE på bana!!! Skönt med bra kräm, bra väghållning och bra bromsar, fin kombination :twisted:

Har 0,9 i grundladd, det tillåter jag upp till 50% spjällöppning, sen stegrar jag upp till 1,8 bar på 100% spjällöppning.
Tror jag ska justera targetmappen för laddtrycket så jag får lite mindre ladd på lägre varvtal, spinner lite för lätt annars.

Men först behöver jag en ny topp :)

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 10 Sep 2013, 22:58
by HellMek
Nisse977 wrote:
Har 0,9 i grundladd, det tillåter jag upp till 50% spjällöppning, sen stegrar jag upp till 1,8 bar på 100% spjällöppning.
Har också mappat laddet på motsvarande vis, blev avsevärt mycket lättare att dosera effekten efter det :) De som kör utan laddtrycksstyrning måste tänka om!

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 11 Sep 2013, 08:37
by Silverboy
Undrade en bra stund om du var ensam på banan... :shock:
gillar ljudet!

Vilken mic?

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 11 Sep 2013, 09:01
by Nisse977
Laddtrycksstyrning kan man inte vara utan på bana, måste kunna begränsa laddet när man är på gränsen vad gäller väggrepp :)
Ska eventuellt stoppa i ännu mjukare fjäder senare, så jag kan få lägre grundladd än jag har idag. Vi får se.

Micen är den Olympus ME51s som det tipsats om här i nån tråd.
http://www.proshop.se/Mikrofon/Olympus- ... =pricesite" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Kolla min tråd på rejsa för bilder på mic-placering eller bilder på den spruckna toppen mm.....
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26422&start=2814" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 11 Sep 2013, 09:11
by stensheim
frisk m20 :wink: god lyd :D

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 11 Sep 2013, 20:38
by Dajb
Fan vad fint den går :)

kul att se :D mycket kul att se :)

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 12 Sep 2013, 16:57
by Nisse977
Tycker som andra att det är kul när det spinner, men vill för egen del köra så det flyttar på sig så fort som möjligt istället :twisted:
Blir ju inga bra varvtider om det spinner och sladdar liksom :)

Körde mjukt och klarade köra alla varv med bara 2 ofrivilliga driftningar/hjulspinn.
Man kan ju ha hur mycket effekt som helst, bara den är kontrollerad :mrgreen:

Blir mer filmer när jag fått ihop en ny topp ;)

Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 12 Sep 2013, 19:48
by wuffee
Riktigt gött ljud i den :).. Sjukt vad sugen man blir :)

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 09 Oct 2013, 19:43
by blåsfisken
inte för att kritisera men varför åker du igenom vissa kurvor med för hög växel? åka på varvtal där det inte finns effekt är ju inge bra. fint ljud i motor förresten

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 09 Oct 2013, 22:07
by markus
Skulle tippa på att det skulle spinna galet med lägre växel. Sen är ju laddet stegrande vilket gör att det låter som det inte finns något ladd ut ur böj men det laddar på redan där och sen mosar på mer längre upp i varv.

Bara en gissning =)

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 10 Oct 2013, 10:25
by Nisse977
blåsfisken wrote:inte för att kritisera men varför åker du igenom vissa kurvor med för hög växel? åka på varvtal där det inte finns effekt är ju inge bra. fint ljud i motor förresten
Ja det stämmer, jag kör på hög växel genom de flesta kurvor. Det är min mening. Känner inte att jag vill ödsla tid på att växla ner en kugg då jag har moment så det räcker och blir över. I fullängdsfilmen ser man att jag får ett par spinn/drift och båda dessa är på samma höga växlar, så det går fint att spinna lossa på lågvarv (3-4000) men jag tycker som de flesta andra att det är lättare att undvika spinn på högre växlar :)

Får jag bara ihop en ny topp i vinter så ska det plågas bana nästa år igen :) Ska skärpa mig och köra lite aggressivare :) Eller i alla fall öva in senare inbromsningar och högre kurvhastigheter. Idag fuskar jag ju bara genom att hämta in det mesta på rakorna :D Nä riktigt så enkelt är det väl inte. Men som exempel så körde en Volvo 240 med trimmad sugmotor (och banrace chassi + slicks) ungefär samma tider som mig. Tänk om man kunde ta kurvorna som han och sen ha blixtrande acceleration däremellan, det blir ett recept på fina varvtider det :mrgreen:

I vilket fall som helst, tycker jag att det är jävligt kul att visa alla turbo-hatare att man faktiskt kan bygga en turbomotor med hanterbar hög effekt som går att använda på bana :D Har fått en hel del glirningar genom byggåren om hur omöjligt det ska bli att framföra denna på bana. Men jag har hela tiden hävdat att det MÅSTE kunna gå bra, och det är precis vad det gör, bortsett från en sprucken topp då.... Visst är det mer kontrollerbart med en sugmotor, och jag hade inte tackat nej till en Judd V8 under huven, men nu är det turbo M20 som gäller :D


Ang laddet, så är det inte mappat på ett stegrande sätt (om det var det du menade :) ) Det är mappat på fullt tryck hela vägen. Sen har jag själv justerat in laddtrycksbegränsning att vara TPS beroende. Har grundladd 0,9 bar upp till 50% spjällöppning, sen stegrar jag upp det till 1,8 bar på 100% gas. Det innebär att laddtrycket begränsas till 0,9 bar genom hela registret om jag bara har halvgas. Men kan lika gärna vara 1,8 bar vid 3000rpm om jag stämplar. I filmen hörs det tydligt när jag stämplar på, det blir ett vassare vrål då :twisted:

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 10 Oct 2013, 16:26
by blåsfisken
jag tänket bara eftersom du har laddtrycksstyrning via tps som även jag åker med så spelar det ju ingen roll om du växlar ner en till, du har ju en fot o reglera med så det inte spinner "hejdlöst". själv åker jag med 859whp o tps styrning o vill jag köra på 6000rpm i en kurva utan hjulspinn så går det. helt rätt att visa att turbomaskiner går att åka bana med :)

Posted: 10 Oct 2013, 22:40
by Nisse977
Ja det har du rätt i :)
Jag tog det dock extra lugnt vid denna körningen. Kändes som det ändå funkade bra att gå på hög växel genom kurvorna, man tappar en del på att behöva växla ned och sen upp också. Får testa mer nästa säsong :)

Re: Banpreppad E30 turbo 600hk+ på Anderstorp 5 september :D

Posted: 10 Oct 2013, 23:11
by blåsfisken
:D