pump på returoljan från turbon
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
pump på returoljan från turbon
Är det någon som fått det här att fungera bra?
vilken pump användes eller vad har jag gjort för fel?
använder biltemas 14 L/m pump
tidrelä med fördröjt frånslag
ny turbo
extra vevhus ventilation
Efter förra pump / turbo haveriet så har jag byggt om sugledningen ( returledningen ) till pumpen i felsöknings syfte med ett t-kors som går upp till en behållare för eventuell olja som pumpen inte hinner suga undan, och vid ett bar och cirka 4500varv börjar det fylla behållaren?
någon som vet mängden olja som kan flöda genom turbon? 1/4" tryckledning 1/8" adapter i turbon invändigt 3,1mm
13mm sug ledning inv till pumpen
någon som har en lösning? turbon sitter monterad precis under oljenivån
vilken pump användes eller vad har jag gjort för fel?
använder biltemas 14 L/m pump
tidrelä med fördröjt frånslag
ny turbo
extra vevhus ventilation
Efter förra pump / turbo haveriet så har jag byggt om sugledningen ( returledningen ) till pumpen i felsöknings syfte med ett t-kors som går upp till en behållare för eventuell olja som pumpen inte hinner suga undan, och vid ett bar och cirka 4500varv börjar det fylla behållaren?
någon som vet mängden olja som kan flöda genom turbon? 1/4" tryckledning 1/8" adapter i turbon invändigt 3,1mm
13mm sug ledning inv till pumpen
någon som har en lösning? turbon sitter monterad precis under oljenivån
073 0824940
e30 m3
e30 m3 turbo
e38 740
e30 m3
e30 m3 turbo
e38 740
Re: pump på returoljan från turbon
Det här låter jättekonstigt tycker jag, eller förstår jag dig fel? Bilder vore bra.wikström wrote:byggt om sugledningen ( returledningen ) till pumpen i felsöknings syfte med ett t-kors som går upp till en behållare för eventuell olja som pumpen inte hinner suga undan, och vid ett bar och cirka 4500varv börjar det fylla behållaren?
En buffertbehållare för pumpen bör sitta rakt under turbon och pumpen på lägre nivå än behållaren.
Behållaren bör även ha en avluftning då pumpen inte bör suga vakuum i turbon när den väl klarar av att hålla oljan borta.
Finns många som har detta koncept fungerande. Själv vågar jag inte använda biltemapump till detta, jag använder Tiltons pump.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Som John skriver ska det vara, Tiltons pump är av helt annat virke än Biltema och fungerar mkt bättre och med mkt högre tillfärlitlighet, men det ska fungera med Biltema också så länge den är hel.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
behållaren jag har idag är i form av felsöknings genomskinlig cocacola som även fungerar som ventilation på sugledning. som sitter på högsta möjliga punkt.
sugslangen till pumpen rymmer cirka 0,5l och slangen upp till flaskan uppskattnings vis detsamma
pumpen är även den ny
kan jag ha för högt oljetryck i motorn? det är nog det enda jag inte kollat än.
eller är turbon redan skrot?
någon som vet hur mycket Tilton pumpen flödar, anslutningar, och storlek?
sugslangen till pumpen rymmer cirka 0,5l och slangen upp till flaskan uppskattnings vis detsamma
pumpen är även den ny
kan jag ha för högt oljetryck i motorn? det är nog det enda jag inte kollat än.
eller är turbon redan skrot?
någon som vet hur mycket Tilton pumpen flödar, anslutningar, och storlek?
073 0824940
e30 m3
e30 m3 turbo
e38 740
e30 m3
e30 m3 turbo
e38 740
Din avluftning går inte ut i de fria? Har man avluftning ska de tillbaka till motorn och helst så nära som möjligt där oljan kommer tillbaka till motor (För minimal tryckskillnad). Annars kan vevhustrycket trycka oljan baklänges om man har otur
Har sett att folk kör utan uppsamlingskärl och avluftning innan pump. Däremot en böj som går över oljenivån, efter pumpen innan de går in i tråget. Så att oljan inte kan rinna bakvägen när man stänger av.
mvh
Har sett att folk kör utan uppsamlingskärl och avluftning innan pump. Däremot en böj som går över oljenivån, efter pumpen innan de går in i tråget. Så att oljan inte kan rinna bakvägen när man stänger av.
mvh
Jag kör med den här pumpen http://www.tiltonracing.com/sites/defau ... 0Pumps.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Använde biltemas tidigare och utan avluftning vilket resulterade i trasig pump+turbo
Nu har jag ett T på slangen innan pumpen som går upp till vevhusvent burken, funkar kanon
Använde biltemas tidigare och utan avluftning vilket resulterade i trasig pump+turbo
Nu har jag ett T på slangen innan pumpen som går upp till vevhusvent burken, funkar kanon
Bus bilar: E46 330/M3 801whp /881nm world record
Oldsmobile cutlass -66 blower 720hp
Oldsmobile cutlass -66 blower 720hp
du kör alltså returoljan raka vägen in i pumpen men med ett t-kors och avluftning så den inte kan suga "vakum" i turbon,erikzzon wrote:Använde biltemas tidigare och utan avluftning vilket resulterade i trasig pump+turbo
samma koncept som jag nu provat. konstaterade dock ganska snabbt att det var olja i filtret därav den provisoriska cola flaskan för att se hur mycket olja pumpen ej hinner svälja.
anledningen till att jag gjorde en avluftning var att jag trodde att orsaken till turbo haveriet var att pumpen sugit för mycket olja.
turbon havererade på grund av dålig smörjning.
Låter som jag lär byta oljepump å än en gång konstatera att biltema i slutändan är dyr skit
073 0824940
e30 m3
e30 m3 turbo
e38 740
e30 m3
e30 m3 turbo
e38 740
Så här kör jag, har en 1liters catchtank under turbon som är avluftad.
Det är viktigt just att den är avluftad. Tanken behöver inte vara stor alls.
Pumpen från biltema pumpar lätt oljan som kommer ur turbon, har du inte avluftad tank så suger den rent i lagerhuset i turbon.
Jag bytte sedan till Tilton pump mest för att den pumpar mindre 7-8liter i minuten och låter mindre samt drar runt 5-6ampere.
Gammal bild på installationen med gamla pumpen och turbon.

Har kört ca. 250-300mil med min bil i sommar utan någe bekymmer
Bild på dagens installation, kör med 16raders oljekyl före pumpen.
Pumpen är gjord i plast så en oljekyl är att föredra.

Det är viktigt just att den är avluftad. Tanken behöver inte vara stor alls.
Pumpen från biltema pumpar lätt oljan som kommer ur turbon, har du inte avluftad tank så suger den rent i lagerhuset i turbon.
Jag bytte sedan till Tilton pump mest för att den pumpar mindre 7-8liter i minuten och låter mindre samt drar runt 5-6ampere.
Gammal bild på installationen med gamla pumpen och turbon.

Har kört ca. 250-300mil med min bil i sommar utan någe bekymmer

Bild på dagens installation, kör med 16raders oljekyl före pumpen.
Pumpen är gjord i plast så en oljekyl är att föredra.

Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- daniel-635
Jag kör med en Biltema pump som suger i en liten uppsamlingstank, i lilla tanken sitter även en nivåvakt.

Tanken är avluftad med en slang till vevhusventilationen. (Isolerad tank som sitter rakt emot kylaren, för värmens skull)
Pumpens kapacitet minskar radikalt om man har långa slangar.
Max 3-4 liter i minuten med 40 cm slang.
När jag mätte med kall 20/50 Mineral olja, då tog även pumpen över 20 A ström.
Nu har jag mycket korta slangar.

Kapaciteten på pumpen räcker mycket väl till för mina båda TD04 Turbos.
Jag har tom. ett förkopplings motstånd till pumpen så den går bara på 8 Volt när motorn är varm.
Har snart kört 400 mil med detta problem fritt.

Tanken är avluftad med en slang till vevhusventilationen. (Isolerad tank som sitter rakt emot kylaren, för värmens skull)
Pumpens kapacitet minskar radikalt om man har långa slangar.
Max 3-4 liter i minuten med 40 cm slang.
När jag mätte med kall 20/50 Mineral olja, då tog även pumpen över 20 A ström.
Nu har jag mycket korta slangar.

Kapaciteten på pumpen räcker mycket väl till för mina båda TD04 Turbos.
Jag har tom. ett förkopplings motstånd till pumpen så den går bara på 8 Volt när motorn är varm.

Har snart kört 400 mil med detta problem fritt.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Jag kör med en biltemapump inne på tredje året 1400mil (mest banåkning)..har ett litet uppsamlingskärl som oljan rinner ner i och slangen monterad längst ner..Har ingen avluftning och turbon pte6262 känns som ny