Page 1 of 3

Jackdaniels BMW e36 Turbo TEAM ARG

Posted: 10 Sep 2013, 02:11
by jackdaniels
Jaha, tänkte ge mig på det här med byggtråd tillslut. Har vart på väg i ett års tid nu, men inte blitt av :mrgreen:

Målet med bilen är att förbättra så mycket som möjligt, prestanda, väghållning osv. Att ha en kul bil för bankörning och lek, samt nån liten sväng på gatan ibland. Ev. kanske det blir lite tävling med bilen i framtiden, den som lever får se :mrgreen:

Köpte bilen för ca: 2 år sen, och mycket har hänt sen dess, så det blir väl mest att försöka minnas allt, hitta lite gamla bilder och göra nån sorts tillbakablick på vad som gjorts hittils. Därefter kommer jag uppdatera vartefter nya saker tillkommer.

Spec. vid köpet, i korta drag: Det är en 320 i grunden, med m50b25 samt zf låda och 328 diff. Sitter autronic sm4 i den, precision 990cc spridare, spa grenrör och t04e turbo. HKS kopia wg och greddy dump. 3" RF avgassystem, 3" ic och tryckrör i alu osv. Kopplingen är ett m20 hjul med 618 platta och sinterlamell. Bromsad till 468whp hos PPF.

Dynopapper:
Image

Film från bromsningen:
http://www.youtube.com/watch?v=sQL8lzdU ... _6bFtZpWlM" onclick="window.open(this.href);return false;


Bilen köptes körbar, men allmänt överjävligt risig :shock:

Klarlacken hade släppt på halva bilen, rosthål i skärmar och bakre domkraftsfäste, slut bussningar i framvagn, inredningen va skit, stod på 17" plåtfälgar m.m. Men det var ett utgångsobjekt iaf, med autronic sm4 som var mappat av PPF, och den gick bra.

Sopar upp några bilder från när bilen köptes :oops:
Image
Image
Image

Bytte direkt bakre bussningarna i bärarmarna fram då det inte gick att hålla bilen på vägen knappt. Vart nya Powerflex som gjorde stor skillnad.

Lessnade snabbt på bilens skick, så blev lite slipning å en ny lack, i nån matt vitbeige-ish kulör som jag tyckte var schysst.

Image
Image

Körde lite med bilen men upptäckte snabbt att den tröck komp ut i vattnet, inte så konstigt kanske då det satt original toppackning och bultar, helt oöppnat på ~20k mil orginalmotor. Röck av toppen, rensade den och lämnade in på planing, sleevade styrningar, nya tätningar och inslipade ventiler m.m. Slog ihop det med ny cooperring och ARP bultar. Hängde även på ett spritt nytt S50 oljefilterhus med pressade hydraulslangar och en oljekylare i fronten. I samma veva åkte en 65 graders racetermostat på.

Image
Image
Image
Image

Därefter funkade maskinen bättre, desvärre kan man inte säga samma om främre diffbulten, som gillade att gå av lite nu och då :evil:

Åkte till Gröndal motorstadion och testade bilen lite, tookmjuk med sina gula koni och hr-fjädrar, samt orginalbussningar.

Image
Image

Andra gången diffbulten pangade av visade det sig att även bakvagnsbryggan släppt på typ 2 av 4 infästningspunkter i golvet :cry:

Image

Bara att tigga hjälp av en duktig polare med svets och lyft, så rev vi ner bakvagnen och stekte dit m3:ans förstärkningsplattor. I samma veva åkte gula strongflexbussningar på under hela bilen (utom diffklump/motor/låda). Bytte även kardanen (som va org. 320) till en från 328 för mer hållbarhet och för att få stora hardyn. Lilla hardyn flög ju i bitar nästan omgående fast dom va nybytta :twisted:

Image
Svetsat å målat
Image
Elda lite bussning
Image
Nya Strongflex på plats
Image

Monterade även camberstag i bak och köpte ett par lite roligare fälgar av Tiimey som monterades på.

Image
Image

En bild bredvid kawwan jag hade 2012

Image

Sen vart det en sväng ner till Gatebil Mantorp 2012 för att testa lite.

Image

Lessnade på dom fula org. stolarna, så in åkte ett par nya sparco sprint V.

Image

Var å körde med slicks på Sala racing park.
Image

Resultatet av det:
Image

Men det löstes enkelt med en ny m3 hardy (tjockare än 328) som har hållt riktigt bra sen dess:
Image

Lite Team ARG dekaler åkte på bilen.

Image

Vart även körning på Gatebil Rudskogen samma år, bilen funkade helt okej bortsett från svampiga hjulupphängningar och skjutna tryckslangar :x .

Image
Image
Image

Vintern 12/13 hände det lite mer med bilen. Inredningen rensades helt, halvbur kom i, helt nytt soppasystem byggdes, nya KW V3 coils samt millway topplager fram och AKG topplager bak åkte på, ihop med renoverade e46 330 bromsar fram med gula pagidbelägg, och renoverade 328 bromsar bak, med slitsade skivor och röda EBC belägg, kolfiber motorhuv samt bagage monterades. Tog även bort takluckan samt slet ner diffen och bytta alla bussningar till poly/delrin, samt poly/delrin motorfästen och växellådskuddar. En hydraulisk handbroms monterades, samt hela växellänkaget byttes ut/renoverades med stummare leder osv. Ett m3 paket lackades och hängdes på, samt lite nya fälgar införskaffades. Moddade även avgassystemet med ett flexrör samt en V-bandsskarv för lite bättre hållbarhet och enklare service :D

Halvbur
Image
Igenlagd taklucka
Image
Justerar in KW V3 coilovers
Image
Nya bussningar i diff, samt m16 genomgående bult
Image
Soppasystem
Image
Skyddsplåtar över kablar på golvet
Image
Delar av nytt växellänkage
Image
Inredning
Image
Nya glasfiber dörrsidor
Image

Pga. olika anledningar var bilen ståendes mest hela sommaren -13, men fick ihop den nån gång i juli och va ute och provade lite, va inte fel att få köra bilen efter att den stått nästan ett år :D

Vingen satt på när jag köpte bakluckan, den är borta nu :mrgreen:
Image

Var på en liten spontan bilträff i stan och eldade lite bakdäck, och nån som kan fota tog denna bilden:
Image

Hittade även en till bild på nätet som nån tagit på en annan träff i stan.
Image

Det är väl ungefär vad som hänt fram tills idag, numera ser bilen ut ungefär såhär och jag har en del grejer till på att göralistan närmsta tiden. Bla. lite små förändringar på utseende, samt montera en PPF 50mm dump istf. den som sitter nu, m.m.

Image
Image
Image
Image

En sak som är på gång, men inte stressas med, är bygget av en ny smidd motor med lite mer slagvolym. Den skall såklart även få finare grenrör och turbo, nytt avgas och tryckrör osv. Tillkommer gör även en helalu vattenkyl samt evt. ett nytt insug.

Image

Skickar även upp en liten film från en bilträff i Västerås som va nu i augusti.

FILM: http://youtu.be/tWtFh-WQ5X0" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 10 Sep 2013, 09:02
by r.ivars
fan va kul! =) satan vad den har tagit form föresten!

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 10 Sep 2013, 10:07
by Sten
Vilken "förvandling",riktigt frän!

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 10 Sep 2013, 11:21
by ippe
Riktigt bra jobbat! Vet hur mycket jobb det är när man valt "fel" utgångsprojekt för urspårning :)

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 11 Sep 2013, 08:43
by jackdaniels
Fan va kul med lite kommentarer! Det uppskattas! :)

r.ivars wrote:fan va kul! =) satan vad den har tagit form föresten!
Tackar :) Nu börjar bilen kännas hyffsat rätt, men finns ju som alltid 1000 saker till man vill göra :p

Går de bra med 200:an då? Hoppas du fortsätter uppdatera byggtråden på PPF, en av dom mest läsvärda trådarna ju :)

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 11 Sep 2013, 08:44
by jackdaniels
Sten wrote:Vilken "förvandling",riktigt frän!

Tack :) Ja visst har de hänt en del från dom första bilderna till nu :)

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 11 Sep 2013, 08:48
by jackdaniels
ippe wrote:Riktigt bra jobbat! Vet hur mycket jobb det är när man valt "fel" utgångsprojekt för urspårning :)

Thx! :) Ja ibland får man ångra valet av objekt hehe. Hade jag fått börja om nu hade jag startat med en fräsh orginalbil, och byggt allt själv under ~1-2 års tid, och fått det som man vill direkt ist. :mrgreen:

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 12 Sep 2013, 02:58
by TreLingon
Ser fint ut !!!

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 12 Sep 2013, 07:12
by ippe
jackdaniels wrote:
ippe wrote:Riktigt bra jobbat! Vet hur mycket jobb det är när man valt "fel" utgångsprojekt för urspårning :)

Thx! :) Ja ibland får man ångra valet av objekt hehe. Hade jag fått börja om nu hade jag startat med en fräsh orginalbil, och byggt allt själv under ~1-2 års tid, och fått det som man vill direkt ist. :mrgreen:
Det gjorde jag! Köpte en skuren m3 för småpengar i stan och sålde iväg allt påkostat på 325 karossen och vipps hade man en toppenfin bara sommarkörd kaross!

Bra jobbat btw!!

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 12 Sep 2013, 07:51
by alpinabiturbo
Ser bra ut. Schysst regnummer!

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 13 Sep 2013, 10:35
by jackdaniels
TreLingon wrote:Ser fint ut !!!
Tack :D

Men mitt lilla projekt bleknar ju när man kikat i din projekttråd :shock: Satan vilken välbyggd E36:a du har! Måste vara Sveriges mest påkostade och genomarbetade BMW typ :D Riktigt fin är den :wink:

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 13 Sep 2013, 10:37
by jackdaniels
ippe wrote:
jackdaniels wrote:
ippe wrote:Riktigt bra jobbat! Vet hur mycket jobb det är när man valt "fel" utgångsprojekt för urspårning :)

Thx! :) Ja ibland får man ångra valet av objekt hehe. Hade jag fått börja om nu hade jag startat med en fräsh orginalbil, och byggt allt själv under ~1-2 års tid, och fått det som man vill direkt ist. :mrgreen:
Det gjorde jag! Köpte en skuren m3 för småpengar i stan och sålde iväg allt påkostat på 325 karossen och vipps hade man en toppenfin bara sommarkörd kaross!

Bra jobbat btw!!
Helt rätt! Lär ha sparat dig mycket onödigt jobb och strul :D Gött å utgå från en m3 också.. Har kikat din tråd, ser riktigt fin ut bilen din!

Tack för de! :D

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 13 Sep 2013, 10:39
by jackdaniels
alpinabiturbo wrote:Ser bra ut. Schysst regnummer!
Tack för de, sjukt kul med lite kommentarer i tråden :D

Haha eller hur, regnummret är rätt kul :mrgreen: Vore ju episkt om jag skulle lyckas kräma ur exakt 919whp ur nya motorn :twisted: Liiiite sugen på det är man ju :mrgreen:

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 17 Sep 2013, 04:32
by TreLingon
jackdaniels wrote:
TreLingon wrote:Ser fint ut !!!
Tack :D

Men mitt lilla projekt bleknar ju när man kikat i din projekttråd :shock: Satan vilken välbyggd E36:a du har! Måste vara Sveriges mest påkostade och genomarbetade BMW typ :D Riktigt fin är den :wink:
Nja inte mest påkostad men bra skick är det iaf !
Blir väl lite mera mysigare i vinter hoppas jag !

Blir du klar med nya motorn i vinter ?

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 17 Sep 2013, 18:32
by ricco
goooood work robban! skitsnygg!! :D kör du på gröndal nu på lördag då?

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 27 Sep 2013, 20:49
by jackdaniels
TreLingon wrote:
jackdaniels wrote:
TreLingon wrote:Ser fint ut !!!
Tack :D

Men mitt lilla projekt bleknar ju när man kikat i din projekttråd :shock: Satan vilken välbyggd E36:a du har! Måste vara Sveriges mest påkostade och genomarbetade BMW typ :D Riktigt fin är den :wink:
Nja inte mest påkostad men bra skick är det iaf !
Blir väl lite mera mysigare i vinter hoppas jag !

Blir du klar med nya motorn i vinter ?
Nä menade inte mest påkostad som i mest pengar utlagt :D Menade mer att din bil verkar otroligt välbyggd med öga för detaljer och att den som du sa, är i ovanligt bra skick för en e36:a! Jasså det finns planer för vintern? Vad är på gång då? :D

Inte helt säker att jag blir klar, men hoppas ju på det :mrgreen: Men allt måste klaffa ekonomiskt för att kunna köpa in delar som fattas, sen är det ju en del bearbetning osv, som också kostar pengar :evil: Plus all ny kringutrustning, typ turbo, grenrör, insug, större spridare, bättre IC, tryckrör, ny WG + mappning osv. osv. haha! Nu när jag räknade upp allt känns det osäkert om det blir ny motor till i vår :shock: Får hoppas tomten kommer med en jävla massa paket från PPF hehe :mrgreen:

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Posted: 27 Sep 2013, 20:52
by jackdaniels
ricco wrote:goooood work robban! skitsnygg!! :D kör du på gröndal nu på lördag då?
Tja Rickard! Allt väl?

Tackar :D Blev inget Gröndal, va sugen men upptagen den dagen. Men blir nog att åka till sista Barkarby imorgon (lördag) med lite andra från Team ARG, kolla lite roliga bilar och evt. svarva av bakdäcken lite :twisted:

Hur går det med nya bilen då? Finns det nån byggtråd man kan kolla i?