nybörjar frågor e36 turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
e36_robin
Posts: 6
Joined: 05 Sep 2013, 06:42

nybörjar frågor e36 turbo

Post by e36_robin »

hejsan.
byte till mig en bmw 320 E36 turbo här om dagen

den är lite byggd på så som
Ställbart bränsletryck
turbo T04
grenrör svartstål
alu intercooler
extern westgate 35mm med screampipe
400cc spridare
6 pukad fjuädrad sinter
2,5" avgasystem
E85 går bilen på
mm

nu till mina frågor,1. kör med ett grundladd på 0,6 och bilen tycker jag går mycket bra.
men ägaren innan pratade om att större spridare så kan du sänka bränsletrycket och höja laddet istället så går det enu bättre för nu är spridarna maxade sa han?

då började han vissa mig hur man kan fila på spridarna så man får bort den lilla lilla brickan så det blir större hål, enligt han kallas det att man trimmar spridarna,??? stämmer detta tycker det låter lite sådär??? för det skulle nästan bli dubbelt så stora som dom va innan???

fråga 2.
knutkorset bak är glapt det hörs när man ska köra iväg eller hyvlar. hittar inte någonstands där man kan köpa detta kollat mekonomen,bildelsbasen,skruvat mm?
är det simpelt att byta eller lättare o byta hela kardan?

fråga 3.
den rycket lite vitt om man drar på mycket, o luktar e85, enligt förra ägaren så är det för att spridarna är maxade o kör med ett bränsletryck på 3 bar tror ja han sa.
stämmer detta, kan iaf inte va topp packning för den går rent blir inte varm, (kan ja garantera körde den hem 55 mil i förrgår) .


tacksam för svar, och jag är nybörjare inom detta så ni behöver inte dumförklara mig.
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: nybörjar frågor e36 turbo

Post by Daniel86 »

Jag har med läst om några spridare man kan trimma på det viset, men inget jag skulle våga ge mig in på.

Har du 3bars bränsletryck så är allt som det ska vara., inte speciellt maxat.
Skaffa en bredbandslambda så vet du hur mkt soppa motorn får. Svårt att gissa sig till annat.
Är det originalsprut med original lmm så brukar den bli maxad rätt fort, så det är nog helt möjligt att du inte kan få mer effekt än du har.

2, vet inte riktigt vad du menar, menar du kardan mot bakaxeln?

3, kör man på sprit (e85) så är det helt normalt att den vitryker när den är kall.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
e36_robin
Posts: 6
Joined: 05 Sep 2013, 06:42

Re: nybörjar frågor e36 turbo

Post by e36_robin »

Okey ja orginalsprut 3bar
Har bredbandslamda har jag och det är grönt direkt när man har lite gas.

Okey vitryskes gör den även när den är varm lite..

Orginalsprut är det och orginal lmm
Fast lmm är urkopplad enligt förra ägaren få den går bättre säger han.
Post Reply