jag vill att bilen ska styra upp snabbare när jag driftar
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
jag vill att bilen ska styra upp snabbare när jag driftar
Vet att det står en hel del om det här redan men hittar inte svaret. Spelar camber någon större roll att inte bilen inte rätar upp sig som den ska när man släpper sladden? Toe in eller toe out vad är att föredra. Förstår att hjulinställning givetvis är det bästa men tänkte fulmeka ihop det lite snabbt inför 5100 på fredag.
Bmw 740. e30 327 turbo
Re: jag vill att bilen ska styra upp snabbare när jag drifta
Mera caster gör att den styr upp snabbare så att säga, sen skulle du nog föra en hjulinställning för att få de rätt:)
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
Okej. Ber dom fixa hjulinstälningen samtidigt som jag kränger nya däck i veckan. Jag har insett att om det ska bli bra, så får nog någon som förstår sig på sig det bättre än jag göra det. Ibland blir man dumsnål:-P vad menar du med caster? Toe in och out har jag koll på. Samt camber.
Bmw 740. e30 327 turbo
Caster är spindeln lutning,typ "rake" om vi pratar mc språk.
Alltså en chopper (långgaffel) har mycket "rake" och har man det på en bil så blir återstyrningen snabbare eller kraftigare kanske man ska säga.
Alltså en chopper (långgaffel) har mycket "rake" och har man det på en bil så blir återstyrningen snabbare eller kraftigare kanske man ska säga.
jag har gjort 3 hjulinställningar på min e36a iår endast för att få det till att lira fint jag hör att jättemånga kör sina bilar utan att pillat in hjulvinklarna och det är ju där man får körkänslan. Med nån mm fel toe så tappar du återstyrningen direkt. org caster vinkel vilket är runt 5 grader och det räcker ju även för drifting så jag tror dina toe vinklar räcker att justera på då caster inte går o justera org. isåfall är länkarmen skev.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Länkarmarna är nya och styrväxel och styrleder(e36) på min e30. Jag har kört lite på mantorp i sommar och märkt att den är riktigt jobbig att köra. Slänger jag ut bakändan så får jag jävulska kast tillbaka . Det slutar oftast med att man sitter och rattar som f*n för att inte snurra. Min bror har en e30 med m60 och vi har jämfört bilarna imellan och det är som trabant vs ferrari. Dock har jag inte mekat så mycket med styrningen då jag har haft mycket annat att göra på bilen som jag prioriterat.
Bmw 740. e30 327 turbo
- ButterflyRacing
Med exentriska bussningar till bärarmarna får du mer caster.
Jag har aldrig upplevt att våra e30 styr tillbaka sakta.
Åker du med fungerande servo eller pluggade ledningar ?
Har du e30 fjäderben ?
Jag har aldrig upplevt att våra e30 styr tillbaka sakta.
Åker du med fungerande servo eller pluggade ledningar ?
Har du e30 fjäderben ?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Man ska kanske uppgradera till exentriska bussningar. Jag kör med powerflex nu. Xyz med 51 mm ben har jag. Kör med servo
Bmw 740. e30 327 turbo
just att bakänden lever sitt liv är väll lite e30 standard. kolla upp vad du har för camber och toe vinkel i bakänden med. 

E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
Gör först en hjulinställning helt original, det är aldrig fel att ha som utgångsläge innan man börjar experimentera mot mer personliga inställningar. Du märker ju direkt sen om det blir bättre eller sämre.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;