Page 1 of 1
Posted: 04 Jan 2007, 14:29
by fisherman
det går att få ut den själv ja... använd en lång kniv (rakblad). sen så skär du från insidan samtidigt som du trycker den lite utåt hela tiden. annars så finns det ju riktiga verktyg för sånt. åk till en riktig verkstad (glasverkstad) så kan du kolla hur dom ser ut =)
Posted: 04 Jan 2007, 17:27
by Overcharged
gjorde så på en volvo 740, var riktigt jobbigt men det gick! obs använd inte brännare för att ta ut rutan!
Posted: 04 Jan 2007, 19:43
by fisherman
klart att det är jobbigt om man inte har gjort det nån gång =)
men det funkar iallafall.. lycka till
Posted: 05 Jan 2007, 00:27
by Burn0ut
Hjälpte till vid byte på en folkrace Volvo 242 satte mig i sättet och sparkade loss rutan
Posted: 05 Jan 2007, 09:58
by Fanzy
bara få bort så mycket av det gammla limmet som möjligt.
sen till limmet man ska andvända så brukar det finnas nån slags primer man ska lägga på först. vet ej om du andvänder sånt. kanske är på alla lim
vem vet. men sen äre ju ba å limma dit den å sen så tejpar du bara från rutan och upp på taket så att den inte rör sig medans limmet torkar.
Sen så måste bilen stå helt orörd i några timmar.
och sen äre väl nån timma till innna du kan ut å köra.
ja var väl i stora drag
nån kan ju fylla på
Posted: 05 Jan 2007, 10:47
by stecka
Ta fram nya rutan tvätta den ordentligt med med nå fettlösande lägg på primer där limsträngen ska ligga, medans det torkar skär du ut den gammla rutan skär ner limsträngen så den blir ungefär 3mm, på med limmet dit med rutan sätt dit lister torkararmar mm låt stå en par timmar beroende på vad du använder för lim.
Obs har du skurit ut gammla rutan å inte limmat dit den nya inom 5-6 timmar måste du på med actuator på gammla limsträngen som ligger på bilen.
Posted: 05 Jan 2007, 17:20
by skogsmulle
jag rekomenderar att använda activator på den gammla limbädden i vickefall somhälst annars fäster det nya dåligt av mina erfarenheter(jobbar som glasmästare)
Posted: 05 Jan 2007, 18:34
by stecka
Så kan det vara inget jag har varit med om men men.