Page 1 of 1

Mercedes Cl 500 ok bilar?

Posted: 07 Aug 2013, 14:50
by fredde85
http://www.blocket.se/stockholm/MB_CL_5 ... ?ca=19&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

är detta sjysta bilar

de ja kan komma på är väl rost känsliga som de flesta mercedes av detta år antar jag?

delar relativt dyra

inte de billigaste att äga/köra?

vad kan ni bidra med?

Re: Mercedes Cl 500 ok bilar?

Posted: 07 Aug 2013, 18:15
by ramberg
Litet input på kända fel:

Dörrkablage
"Snabeln" till dörren är en riktigt usel konstruktion av Benz. Det värsta är att man inte använt något kontaktdon som i de flesta andra moderna bilar utan kablaget går från chassiets innandöme rätt ut till dörrens olika moduler

Det är någon av de grövre kablarna som brukar gå av.

För den late och rike finns kablage som reservdel. Den fattige/händige fixar dock detta enkelt själv med hjälp av lämpligt förlängningsvirke (rekommederar 2-3 kvadrats högtalarkabel pga fintrådighet/mjukhet)

Notera att det finns en AirBag i dörren så det rekommenderas VARMT att se till att batteriet är frånkopplat och att man väntar en ~30 minuter innan ingrepp göres.

Råkar man bryta upp en SRS-anslutning med tändningen i läge 2 får man omedelbart en felindikering i instrumentklustret. Den måste nollas mha StarDiagnos.

ABC
Är inga större problem med. Den dyraste komponenten är själva pumpen som innan valutaraset kostade 15.000 kronor + verkstadskostnad (och den sitter j-gt dumt till).
Pumpras är inte så vanliga. Vanligaste felet är rörbrott pga rost och Benz har kört en kampanj på ett av dom känsliga rören (gratis byte).

Har en C215 rullat 10.000 mil eller däröver är det däremot ganska vanligt att en tryckutjämningsbehållare lägger av.
När det sker (gradvis) börjar man få ett morrande ljud inne i bilen mellan 1200-1800 RPM. Bytet är relativt billigt.
Några lusentappar och detaljen sitter bra till (lyft krävs) varför man nog kan göra jobbet själv.

Kolla att ABC trycker upp och ner bilen som den skall.
Prova ett flertal gånger och kolla noga om någon dämpare inte verkar hänga med.
En bil med ABC får sjunka ner en aning vid stillastående (typ en vecka eller så), men den får inte sjunka ner för djupt då det då kan finnas risk att den inte häver sig igen vid motorstart.

Det händer att någon ventil i någon av stötdämparna fastnar. Bilen blir helt stum. Benz har en stresstest "Rodeo" som man kan köra för att utsätta systemet för maximal påfrestning.

Benz påstår att oljan aldrig behöver bytas vilket är nonsens. Den härsknar som alla oljor och går från klargrön till grådask och börjar lukta skunk.
Således bör den bytas på en bil som är några år.

Remspännare/rullar (AC/Generator/ABC)
Är slitdetaljer som kan behöva bytas om man börjar höra lagerljud. På en 500 byter man själv på en halvtimme.
600 har en större motor och där är det bökigt.

Rost
Underredet är skyddat med armerade plastpaneler utom vid garagedomkraftskuddarna.
Har stenskottsprutet skapat rost där måste man ta ner trösklarna och ge bilen en ordentlig omgång.
Det finns även en "ficka" precis bakom bottensektionen där själva plastsjoken tar slut där bilens botten övergår i bakvagn. DÄR! bildas turbulenta virvlar som drar upp skit och både ABC-hydraulikens rör samt bränsleledningarna är delvis blottade, delvis skymda. Dom är av rostande stål. VIKTIGT att inspektera detta område.

Det kan vara en god idé att ta ner samtliga plastsjok då vägdamm/sand samlas i högar där de kan ligga och "gotta till sig" tillsammans med vintervägsalt om du kör på vintern.
En källa där rost börjar är annars alla "grantoppar" som används för plastmuttrarna för att hålla fast panelerna. Dessa vibrerar och då Benz har rostskydd = noll, gnager rörelsen snabbt ner lacken.
Bitumenbaserad rostskyddsspray + tunna hemmagjorda brickor av bitumenmatta ser till att angreppen slutar.

Hjulhusen är lätta att plocka ner då de är av relativt mjuk plast.
Fram finns inga problem då skärmarna även de är av plast. Bak bör man kolla noggrannare då avgasrörens värme skapar sprickbildning i lacken vid de främre hjulhuskanterna under plastinnerskärmarna.
Det är inte fråga om nötande från stenskott men temperaturväxlingarna får till slut lacken att släppa.

Instrumentklustret
Får sitt ljus från ett lysrör (!) som matas av ett switchaggregat. När det lägger av blir det svart. Vissa modellår kan få ett nytt på GW-garanti.
Nypriset var 10.000 innan valutaraset. (Kan nämna att ett kluster till en Volvo S80 kostar lika mycket...) -2009

Comand
Är inte standard (!) Det finns snikutrustade bilar som endast har en vanlig bilradio.
Skall man leta CL gör man nog klokt i att inte avstå från Comanden. Även om det endast är köpläge på en CL gör nog avsaknaden av denna utrustningsdetalj bilen än mer osäljbar den dag man måste...

Tidiga bilar har en modell "2.5" som är CD-baserad. Tidiga versioner har en något sämre navigatormjukvara. Ganska snabbt uppgraderade Benz till "DX". NaviCD-Priset är rena rånet. Skall man köpa en uppsättning för en europaresa kostar de lika mycket som bensinen.
Den som funderar på en sugproppnavi bör betänka att rutorna är metallerade (Lyx: IR-skydd) och vissa sugproppsnavi fungerar INTE innanför en sådan ruta.
Bilar från 2003 och framåt har en betydligt modernare DVD-baserad Comand. Det är en sådan man vill ha.

Soft-Close - samt Stolarnas massage/ryggsvank.
Pumpen sitter på motsatt sida om tanklocket bak. Man måste ta loss inredningen för att komma åt.
Avbrott i ryggsvank, felet märks så att man efter motorstart hör ett svagt "pfdunk-pfdunk-pfdunk" en stund när kompressorn försöker få upp trycket. På grund av läckage går pumpen i time-out och stannar. Svanken sjunker ihop.

Det finns ett handverktyg med manometer som man kan använda för att leta efter vilken av alla slangar som har läckage, men du lär aldrig se ett sådant utanför Benz serviceverkstad.

Felet kan vara att luftslangen under en av stolarna spruckigt då den ligger i samma kabelhärva som strömförsörjer stolmotorerna/arselfläktarna/SRS.
Efter stolen körts fram och tillbaka "några" hundra gånger kan plasten slutligen ge upp.
Det går endast EN slang från pumpen fram till stolarna (delas med en Y-koppling under mittkonsollen) och man vet inte vilken slang som är av innan man lyft ur bägge (lagen om alltings jävelskap) 50kg tunga stolarna....



Växellådan har automatjusterande mekanismer som skall göra växlingarna mjuka även när lådan är kall
så det kan vara bra att se till att bilen är kall vid provkörningens start.

Vissa 500'or har ZAS "Zylinder AbSchaltung" monterat (Det var tillval). Det var ett system där en cylinderrad stängdes av vid jämn fart. 600 hade detta som standard, men Benz slutade med ZAS pga att man hade tillförlitlighetsproblem.

Re: Mercedes Cl 500 ok bilar?

Posted: 07 Aug 2013, 18:24
by ramberg
Jag har ägt min såpass länge nu att jag har börjat "kunna" den. Jag petar inte direkt med motorer och växellådor (vilket inte behövts). Elektroniken har jag hyfsad koll på. Förutom ordentlig service har jag bytt Comand, lagat GPS, fixat svankstöden i stolarna, fixat kabelbrott i en av dörrarna och fått hjälp med att byta pulsationsdämparen till ABC-systemet (räknas till slitagefel).

Ett råd är att om man inte vågar sig på elementärt underhåll skall man inte fundera på en sådan här bil. Den har också otrevligt mycket vinklar och vrår undertill där vägsalt och smuts kan lagras. IMHO är det en av de minst vinterdugliga bilarna som finns. Den är dock bättre än C216 som har innerskärmar av syntetiskt tyg. Snö-saltmoddens bästa vän!

Dom tidiga 2000-talarna är nu såpass billiga att man kan snart köpa två för vad jag gav för en för några år sedan. Begpriserna är löjliga jämfört med nybilspriset. Risken är naturligtvis rost innanför ytterplast/skärmar och dåligt skött ABC-system.

Skall Du åka ner och handla CL, så förutom alla vanliga provkörningsknep, lyssna noga när Du varvar 1400 - 1800 RPM med vx i friläge. (Ljudet försvinner vid >2000 RPM) Hör man i det intervallet ett morrande ljud inne i kupén är ABC-systemets pulsationsdämpare utsliten och måste bytas. Det är inte dyrt, men man måste ha en lift för att byta. Enligt MB's servicemeddelande är detta inte ovanligt för bilar som rullat 10,000 mil eller mer.

Jag kan tänka mig att dessa tryckvariationer som hörs i kupén indirekt stressar slangar och kopplingar och kan ge upphov till brott och läckor i systemet.

MB specificerar underligt nog inga regelbundna byten av hydrauloljan vilket förvånar mig. Min var svart/grå och luktade härsket. Jag bytte både olja och filter och lät köra ett "Rodeo-test" vilket gick bra.

Titta i dörrarnas nederkanter. Vanligt med korrosion pga att innermekaniken är av magnesium och utsidan av aluminium. Det börjar med att insidan ger sig. Skiter man i varningssignalerna kommer även utsidan att börja spricka sönder!.

Kryp under bilen och kika på plåten runt lyftkuddarna (i trösklarna) Det är enda stället där man har plåt "i dagen". Finns det ytrost där finns den också innanför tröskelkåporna. (Dom måste man ändå riva ner för att göra rena - Se bilderna i mitt galleri)

Du hittar säkert någonting fräscht i Tyskland. Undvik bilar med ZAS (ZylinderAbSchaltung). Notera att Comand inte var standard (!) och om Du hittar en billig tidig 2000-talare med Comand, att den skall vara mjukvaruuppgraderad till "DX": Kännetecknet för en "DX" är att man ser Benz-logotypen när Comanden slås på.

Jag har även bytt Rem-spännaren (Generator/Vattenpump/ABC/AC). Den började föra oväsen (lagret) På en V8 fixar man enkelt detta själv på 20 minuter. På V12 är det betydligt knepigare pga att det är ont om plats.


Det är *inte* bra om vxspaken kinkar. Man kan behöva riva ut hela växelmekanismen för att fixa detta.

Start/Stopp knappen fungerar endast i P-läget och om Du har nyckelkort/eller nyckel i närheten.
I tidiga generationer fanns det separat nyckel och nyckelkort (keyless entry/Start)
Senare har man integrerat funktionen i en och samma nyckel.

Provas genom att bilen är låst och man drar i dörrhandtaget/alternativt sätter sig
i bilen, trampar på bromsen och trycker på startknappen.

Hittar bilen ingen nyckel står det "Key Not Found" i displayen. Annars saknas funktion.

Dörrarna skall ha softclose.

BAS/ESP kommer troligtvis från att bilen har varit utan batterispänning. Kalibreras
genom att man stillastående vrider ratten max moturs, sedan max medurs. Så får
ESP rattvinkelen kalibrerad.

Kopplingsanordningen är en nersvängbar mekanism. Du lär få kika
under bilen för att se om det finns någon.

Dom här bilarna är tyvärr inte sällan vandringspokaler, och ofta när dom
når rock-bottom-priser har dom misskötts av någon/några tidigare ägare.
Förmodligen finns det även nycklar på drift. Att låta en ÅF gå igenom
centralmodulen och blockera oanvändna/borttappade nycklar är ett absolut
måste och IMO skall det ingå i köpet utan tjafs.

M113 är "den bra" motorn. Har den fått sina servicar är den skottsäker!