Page 1 of 2
M42B18 med M50 stakar?
Posted: 23 Jul 2013, 20:35
by Dlarsson112
slummade runt lite på lite gamla trådar här å där på olika forum och såg då att de skulle va möjligt att åka med M50 stakar i M42B18 och de gav lite lägre komp på köpet. någon som vet vilken längd på stakar som gäller vid ett sånt byte å vilken av alla m50 dom finns i?
tacksam för svar, för min överstressade m42 håller nog inte mkt längre till;)
over`N out!
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 23 Jul 2013, 21:10
by Nisse Järnet
135mm, sitter väl i IV?
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 23 Jul 2013, 21:13
by Dlarsson112
Nisse Järnet wrote:135mm, sitter väl i IV?
hm ingen aning, får söka på lite IV m50 å se vad ja kan klura fram;) men vet du hur långa m42b18 stakarna är?
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 23 Jul 2013, 21:14
by Nisse Järnet
Dlarsson112 wrote:Nisse Järnet wrote:135mm, sitter väl i IV?
hm ingen aning, får söka på lite IV m50 å se vad ja kan klura fram;) men vet du hur långa m42b18 stakarna är?
140mm om jag inte minns fel. Polarn körde M50 stakar i sin M42 turbo, funkade kalas!
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 23 Jul 2013, 21:23
by Dlarsson112
Nisse Järnet wrote:Dlarsson112 wrote:Nisse Järnet wrote:135mm, sitter väl i IV?
hm ingen aning, får söka på lite IV m50 å se vad ja kan klura fram;) men vet du hur långa m42b18 stakarna är?
140mm om jag inte minns fel. Polarn körde M50 stakar i sin M42 turbo, funkade kalas!
de va som du sa där att dom som va IV m50 hade 135mm stakar och verkade som de va samma kolbult så ska ju inte ta så lång tid att kompsänka min motor då;)
tack för svaret!:)
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 24 Jul 2013, 17:30
by HellMek
Ska du köra 5mm kortare stake med originalkolv? Lär ju bli toklågt komp då. Kör du bensin eller etanol?
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 24 Jul 2013, 17:46
by Dlarsson112
HellMek wrote:Ska du köra 5mm kortare stake med originalkolv? Lär ju bli toklågt komp då. Kör du bensin eller etanol?
ja tanken var så, tror kompet hamna på runt 8.1:1 om ja inte minns fel från någon tråd ja läste men. körde med 7.2:1 i min 16v volvo å de är ju rätt lågt komp, å bromsade 420hk och 680nm på 1,5.
handels bensin är de i tanken;)
för de är la 10 nånting i m42b18?
har du någon bra kombination för att få ner kompet annars utan att svarva kolvar?
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 24 Jul 2013, 20:10
by HellMek
Dlarsson112 wrote:
har du någon bra kombination för att få ner kompet annars utan att svarva kolvar?
Nej, jag kör E85 istället.
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 24 Jul 2013, 23:04
by Nisse Järnet
Har för mig kompet blir 7:1 eller däromkring, funkade fint på polarens iaf! Körde på bf95 och den kändes inte tröttare än original på lägre varv enligt rövdynon.
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 25 Jul 2013, 08:06
by Dlarsson112
HellMek wrote:Dlarsson112 wrote:
har du någon bra kombination för att få ner kompet annars utan att svarva kolvar?
Nej, jag kör E85 istället.
e85 ger ja inte mkt för, elakt mot bränslepumpar å så spolar de rent cyllarna, jag spänner hellre upp WG ist;)
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 25 Jul 2013, 08:09
by Dlarsson112
Nisse Järnet wrote:Har för mig kompet blir 7:1 eller däromkring, funkade fint på polarens iaf! Körde på bf95 och den kändes inte tröttare än original på lägre varv enligt rövdynon.
ja min volvo fungerade hur bra som helst med mitt 7.2:1 och så=) sen ska en ju inte åka på låga varv, mitt RPM stopp litter idag på 8000 å tänkte höja de till 9000 när de blir lägre komp så man har ett långt register å dra på när en sladdar:)
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 25 Jul 2013, 08:41
by HellMek
Dlarsson112 wrote:HellMek wrote:Dlarsson112 wrote:
har du någon bra kombination för att få ner kompet annars utan att svarva kolvar?
Nej, jag kör E85 istället.
e85 ger ja inte mkt för, elakt mot bränslepumpar å så spolar de rent cyllarna, jag spänner hellre upp WG ist;)
Och jag gillar högre effekt på lägre ladd, smaken är som baken
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 25 Jul 2013, 08:45
by Dlarsson112
[/quote]
Och jag gillar högre effekt på lägre ladd, smaken är som baken
[/quote]
ja visst är de så:) tänk om alla va likadana, vore ju för jäkla trökigt då;)
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 25 Jul 2013, 09:15
by Nisse Järnet
Aldrig haft problem pumpar eller nåt sånt med E85, bara tuta och köra
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 25 Jul 2013, 09:44
by cerveza
Dlarsson112 wrote:HellMek wrote:Dlarsson112 wrote:
har du någon bra kombination för att få ner kompet annars utan att svarva kolvar?
Nej, jag kör E85 istället.
e85 ger ja inte mkt för, elakt mot bränslepumpar å så spolar de rent cyllarna, jag spänner hellre upp WG ist;)
Spolar rent cylindrarna? Mitt ser nytt ut trots över 2000mils hårdkörning. Däremot om du kör lågkompat och har taskig förbränning samt ingen koll på bränsleblandningen så ser dom ut som speglar.
Du får gärna utveckla ditt påstående.
6,86:1 i komp får man med den setupen.
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 25 Jul 2013, 09:59
by HellMek
Nisse Järnet wrote:Aldrig haft problem pumpar eller nåt sånt med E85, bara tuta och köra
Jag har, med gamla pumpar som gått 20k mil och mer. Med ny pump = inga problem.
Re: M42B18 med M50 stakar?
Posted: 25 Jul 2013, 10:59
by Dlarsson112
Spolar rent cylindrarna? Mitt ser nytt ut trots över 2000mils hårdkörning. Däremot om du kör lågkompat och har taskig förbränning samt ingen koll på bränsleblandningen så ser dom ut som speglar.
Du får gärna utveckla ditt påstående.
6,86:1 i komp får man med den setupen.[/quote]
tackar för komp siffrorna!
ska försöka utveckla det lite, de är ju så med alkohol bränslen att man behöver ett mindre överskott för att kyla och med metanol tex ett fruktansvärt överskott. de överskott av bränsle förblir oförbrännt och tränger förbi ringar och tar delvis med sig den oljefilm som ligger och smörjer kolvarna, där av "spolas" väggarna av alkohol. och tränger de förbi kolvar så hamnar det i oljan å ja, de är ju inte så jäklans bra;)