Page 1 of 2
Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 02 Jul 2013, 12:56
by pastabatman
Tjena, är ny på allt det här med turbo och har lite funderingar på det här med turbobygge och PPF är nog det bästa stället att snacka turbo bmw på!
Har läst runt lite på nätet nu i flera år och lärt mig litegrann om turbokonvertera bmw motorer och hade gärna velat göra det någongång, nu har jag inte tålamod längre och har börjat spara ihop till ett turbokit till min bmw.
Vagnen jag kör just nu är en BMW 530i E39 2003 års modell, vad jag har hört o läst så ska min m54b30 aluminium motor inte klara speciellt höga laddtryck men har sett flera 330i som dom har "snikkonverterat" med ett färdigt turbokit och fått ut bra bit över 300hk så den lär ju funka. Det som är lite tradigt med min 530 är att den har automatlåda och jag vet inte om den gillar fler hästar.
Har spanat runt lite och nåt som jag tycker är enkelt är att köpa ett färdigt kit och detta verkar vara rätt bra för en reltivt billig peng
http://www.blahablaha.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Behöver man byta bultar till topplocket och packning om man kör lågt laddtryck? För om man laddar typ 0,5-0,6 så kan man väl plocka ut runt 300hk med rätt mappning? Den har ju 230hk original.
Tips mottages tacksamt eller ett bättre sätt på hur man ska göra
Mvh Jesper
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 02 Jul 2013, 14:49
by HellMek
Tror ingen här rekommenderar att handla från den sidan.
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 02 Jul 2013, 14:57
by pastabatman
HellMek wrote:Tror ingen här rekommenderar att handla från den sidan.
Okej, vad är det som är dåligt?
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 02 Jul 2013, 15:14
by FekZen
Hallå,
Du kan nå närmare 350 hk om du laddar runt 0,6 bar. Jag har gjort program/turbochip till en del M54B30 som blivit riktigt bra. Mitt tips är att skaffa vettiga delar direkt tex passa sig för kinakopior på spridare och BTR då dem ställer till det rejält då man inte lyckas få precision på grejerna. Är väldigt varierande kvalite på kinagrejerna och hopplöst att få tag i spridare som matchar flödesmässigt osv.
Vettiga spridare och ställbar BTR finns i PPF shopen tex.
Jag kan ordna program till dessa om du ska köra med original motorstyrsystem. Har även en del tips hur du ska bygga för att undvika få felkoder vid överladdningen.
Mvh//
A.Fekzen
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 02 Jul 2013, 15:49
by pastabatman
FekZen wrote:Hallå,
Du kan nå närmare 350 hk om du laddar runt 0,6 bar. Jag har gjort program/turbochip till en del M54B30 som blivit riktigt bra. Mitt tips är att skaffa vettiga delar direkt tex passa sig för kinakopior på spridare och BTR då dem ställer till det rejält då man inte lyckas få precision på grejerna. Är väldigt varierande kvalite på kinagrejerna och hopplöst att få tag i spridare som matchar flödesmässigt osv.
Vettiga spridare och ställbar BTR finns i PPF shopen tex.
Jag kan ordna program till dessa om du ska köra med original motorstyrsystem. Har även en del tips hur du ska bygga för att undvika få felkoder vid överladdningen.
Mvh//
A.Fekzen
Tack för svar det fick mig att tänka om lite, kan man bygga ihop ett eget turbokit för runt 15-20 000kr? och få ut runt 300 elr kanske upp till 350hk ?
Du får gärna skriva lite grundläggande tips som man lätt kan göra fel på
typ om man ska köra med öppen dump så ska man väl ha lmm före turbon "sugsidan" för annars får den spatt?
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 02 Jul 2013, 16:00
by TornadoRed
pastabatman wrote:HellMek wrote:Tror ingen här rekommenderar att handla från den sidan.
Okej, vad är det som är dåligt?
Den kille som har sidan har försökt sälja saker på PPF vilket resulterade permanent bann, sen om du läser lite om Björn/phonic/Tingsryd så du lär ju få alla dina svar. Allt för att turbo konvertera kan du hitta i webshop, eller i säljes avdelningen.
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 02 Jul 2013, 16:01
by HellMek
TornadoRed wrote:pastabatman wrote:HellMek wrote:Tror ingen här rekommenderar att handla från den sidan.
Okej, vad är det som är dåligt?
Den kille som har sidan har försökt sälja saker på PPF vilket resulterade permanent bann, sen om du läser lite om Björn/phonic/Tingsryd så du lär ju få alla dina svar. Allt för att turbo konvertera kan du hitta i webshop, eller i säljes avdelningen.
Det lär vara väldigt många som är missnöjda med denne Björn, även folk i mina kretsar.
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 02 Jul 2013, 16:09
by pastabatman
HellMek wrote:TornadoRed wrote:pastabatman wrote:
Okej, vad är det som är dåligt?
Den kille som har sidan har försökt sälja saker på PPF vilket resulterade permanent bann, sen om du läser lite om Björn/phonic/Tingsryd så du lär ju få alla dina svar. Allt för att turbo konvertera kan du hitta i webshop, eller i säljes avdelningen.
Det lär vara väldigt många som är missnöjda med denne Björn, även folk i mina kretsar.
OKej tack för svar, jag ska nog försöka skramla ihop pengar till att köpa delarna i webshopen
hur är turbobandit förresten? har hört att deras turboaggregat är ändå jävligt bra för den pengen
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 02 Jul 2013, 16:20
by TornadoRed
Du har sök funktion på säljes avdelning.
Sök på del du behöver - Kontakta säljare - Köp
Det som inte finns hittar du i webshopen
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 02 Jul 2013, 20:01
by pastabatman
Vad tror ni automatlådan säger om fler hästar?
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 03 Jul 2013, 07:13
by FekZen
Precis, du får inte släppa ut luft som är räknad av LMM. Dvs du får köra med återcirk dump alternativt att du kör öppendump före LMM så du släpper ut luft som inte ännu räknats.
Sätt LMM så långt från dumpen du kan, för dumpen orsakar problem för LMM då luften beter sig annorlunda runt dumpen. Framförallt om du har tillbaka gående rör från återcirk dump så får inte det röret sitta nära LMM. Kan till och med vara värt att skärma av med ett rör innuti det grövre röret som skickar luften frammåt så att ingen luft går bakåt eller står stilla vid LMM.
Mvh//
A.Fekzen
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 03 Jul 2013, 12:29
by pastabatman
FekZen wrote:Precis, du får inte släppa ut luft som är räknad av LMM. Dvs du får köra med återcirk dump alternativt att du kör öppendump före LMM så du släpper ut luft som inte ännu räknats.
Sätt LMM så långt från dumpen du kan, för dumpen orsakar problem för LMM då luften beter sig annorlunda runt dumpen. Framförallt om du har tillbaka gående rör från återcirk dump så får inte det röret sitta nära LMM. Kan till och med vara värt att skärma av med ett rör innuti det grövre röret som skickar luften frammåt så att ingen luft går bakåt eller står stilla vid LMM.
Mvh//
A.Fekzen
Tack för svar, kan man göra så att man sätter LMM innan turbo alltså så den suger igenom luften genom LMM istället för att sätta den på trycksidan? Det är väl mycket enklare och pålitligare sätt? Och även hade någon kunna sätta ihop en lite lista på grejor man behöver för ett turbokit?
Vet redan ungefär vad jag behöver
Turbo
Grenrör (billigt gjutjärns grenrör borde väl funka? och såga grenrörsflänsen mellan 2 och 3 och 4 och 5 cylindrarna så det inte spricker?)
En lagom intercooler
6st större spridare (hur stora behövs det för typ 350hk?) Bosch eller siemens är väl rätt bra? Alt. Spridare från en BMW M5 e39? Tror ni dom passar?
Större bränslepump eller en till utanför tanken? går det?
BTR vad för slags behöver jag? Ska ju köra med mappat originalsprut.
Dumpventil, nån billig som fungerar
Wastegate? ska man satsa på en inbyggd wastegate eller en extern?
Lite diverse rör och slangar.
Kanske byta LMM till en från en 540?
Kan man köra flexrör som downpipe? lite enklare att dra
Och man kanske ska försöka spara ihop till ett annat sprut! lite dyrt men men :/
Hoppas någon kan svara lite på mina funderingar hade varit väldigt snällt
Mvh
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 03 Jul 2013, 12:57
by TornadoRed
Ska du köra E85 eller 98 ??
Bensin pump kan du köra Walbro 255 eller någon av de som finns i webshop (bero på om du kör E85 eller 98)
Dump kan du köpa återcirkulerande för 200kr-300kr ny på Volvo-Saab återförsäljare
Innehåll från din lmm kan du flytta till större 530/540 lmm rör
Grenrör finns i shoppen
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 03 Jul 2013, 14:26
by pastabatman
TornadoRed wrote:Ska du köra E85 eller 98 ??
Bensin pump kan du köra Walbro 255 eller någon av de som finns i webshop (bero på om du kör E85 eller 98)
Dump kan du köpa återcirkulerande för 200kr-300kr ny på Volvo-Saab återförsäljare
Innehåll från din lmm kan du flytta till större 530/540 lmm rör
Grenrör finns i shoppen
Hade tänkt köra 98, har hört att orginal bränslesystem inte gillar e85 i längden :/
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 03 Jul 2013, 15:10
by pastabatman
Tror ni man kan köra på en sån här turbo?
http://www.turbobanditen.se/shop/?artnr=083
Eller de är kanske lite för mkt krydda direkt
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 03 Jul 2013, 16:44
by HellMek
pastabatman wrote:
Hade tänkt köra 98, har hört att orginal bränslesystem inte gillar e85 i längden :/
Rekommenderar e85. Mycket lättare att få mer effekt av mindre laddtryck och ingen risk för spikningar. Pump ska du ändå ha en ny, likaså filter. Mycket mer än så är det inte som kan ta skada av E85. Det enda jag sett problem med är gamla pumpar som dött ganska fort, en ny gör inte det.
Banditens snurror surgar så jäkla lätt bara, ska du inte ha herrejösseseffekt och hellre har ett bra register är ett bra budgetalternativ Holset HX35. Räcker ändå till över 500hk.
Ang automatlådan så montera en rejäl kylare till den så funkar det nog ett tag.
Re: Turbokonvertering BMW 530i 2003?
Posted: 06 Aug 2013, 15:42
by pastabatman
Vet någon något bra org turboaggregat? Namn på agget och vilka bilar dom sitter på hade uppskattats. Jobbar på en bilskrot så kan få bra rabatt på org grejor, och passar e39 m5 spridare på m54 motorn? för dom pallar ju minst 400hk, kanske bränslepump från m5 också? siktar ju bara på runt 350hk