Page 1 of 7

Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 13 Jun 2013, 12:04
by Nisse977
Hej!

På begäran startar jag en tråd om dynojämförelser på M50, M52 och M54 motorer :) Liknande den för M20.

Har inga grafer att lägga upp i nuläget. Så ni som är intresserade får maila mig era dynopapper.
nisse977@hotmail.com

Jag kommer vänta tills jag har minst 3 linjer att sätta in i grafen. Och hur lång tid det tar beror på er ;)
Har hittills fått in ErikJakans resultat.

Annan info som vi kanske vill ha är:
Vilken motor
Vilken volym
Vilka kammar
Portad topp?
Vilken turbo (A/R avgashus, glid eller kullager, twinport)
Laddtryck
Bränsle
Hur stort avgassystem, DP

;)

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 10 Jul 2013, 13:44
by Nisse977
Det var dålig uppslutning här. Har bara fått in ErikJakans resultat än så länge... Men gissar att det är fler som vill vara med på grafen om man bara lägger upp den :D

Erikjakan: M50B25, 2,8 liter, smidda kolvar å stakar, 8,5 komp,
M52b28 topp med enkelvanos, Org kam på insug. M50IV kam på avgas, ställt som orginal. Lätt portad topp
Borg Wagner 366 66/73mm, Laddtryck 1,5 bar, E85, 4" dp, 3,5" avgassystem 2 dämpare

Klicka på bilden för att se större
Image

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 10 Jul 2013, 20:30
by Nisse Järnet
Ska skicka min sen :)

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 10 Jul 2013, 23:08
by Mikael S
Fått tre av mig :)

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 11 Jul 2013, 10:57
by Nisse977
Japp, här kommer Mikael S också med sina 3 Fordar :)
Hoppas det var WHP du hade på dina dynopapper, då det var de vi jämför i graferna..

Ford Capri:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.8 (orginalkomp)
Vilka kammar dubbla insug, 0.5mm isär
Portad topp? portad
Vilken turbo hx40 60in 19 avgashus
Laddtryck 1.6bar
Bränsle E85
Hur stort avgassystem, 3.5”

Ford Sierra:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.5 (7.0:1 i komp)
Vilka kammar dubbla insug, 1.0mm isär
Portad topp? standard
Vilken turbo GT40 56in a/r0.99
Laddtryck 1.6bar
Bränsle 95
Hur stort avgassystem, 3.5”

Ford Taunus:
Vilken motor: M50B25iv
Vilken volym 2.8 (orginalkomp)
Vilka kammar dubbla insug, 0.5mm isär
Portad topp? standard
Vilken turbo GT40 56in a/r0.99
Laddtryck 1.35bar
Bränsle E85
Hur stort avgassystem, 3.5”



Klicka för större bild
Image


Jädra bra flås med Capri HX40 :)

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 11 Jul 2013, 11:08
by Mikael S
Japp det är whp. Körd i dynapack så som dom flesta :)

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 11 Jul 2013, 13:12
by Bmwandreas
Erikzzons M54B30 http://forumbilder.se/CDD3H/img-0282" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 11 Jul 2013, 14:43
by Nisse977
Nisse Järnet wrote:Ska skicka min sen :)
Skicka den på 1,7 bar då :D ;)
Bmwandreas wrote:Erikzzons M54B30 http://forumbilder.se/CDD3H/img-0282" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott, har du spec på turbomodell, laddtryck mm på den motorn?

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 11 Jul 2013, 15:29
by Bmwandreas
6765 t3 0.82
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 11 Jul 2013, 16:14
by Mikael S
Bmwandreas wrote:6765 t3 0.82
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp

Visst har du laddtrycksbegränsat den på lägre varv?

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 11 Jul 2013, 16:57
by Bmwandreas
Japp, vi visste inte hur mycket blocket höll för och han ville åka en stund. Men den håller fint och han har testat 2.5 bar vid 4300 rpm några gånger av misstag :lol:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 11 Jul 2013, 23:26
by Mikael S
Bmwandreas wrote:Japp, vi visste inte hur mycket blocket höll för och han ville åka en stund. Men den håller fint och han har testat 2.5 bar vid 4300 rpm några gånger av misstag :lol:
Ballt! Så sugen på att överladda 330:in, verkar gå riktigt fint, speciellt med styrning av kammarna

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 12 Jul 2013, 08:43
by Bmwandreas
Denna har ingen kamstyrning kvar.

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 12 Jul 2013, 11:59
by Nisse977
Då har vi ett par gubbar till på listan :D

Erikzzons:
M54B30
6765 t3 0.82
Ickevanos insugskammar
1.6-2 bar på topp

NisseJärnet:
M50B28
PPF kammar
PT6765 T4 singel 1,09 A/R glidlager, 1,7 bar
E85
3.5" hela vägen

Martin Scherps BMW 318 e21:
M50B25, 2.8 (smidd) 8.5:1 i komp
Dubbla insugskammar 0.5
Putsad topp
Turbo (A/R avgashus, glid eller kullager, twinport) PT 6766
Laddtryck 2.1bar
Bränsle E85
Avgassystem, 3.5"

Tryck på bilden för att se större
Image

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 12 Jul 2013, 12:07
by Nisse Järnet
Bra fjong i M54an :)

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 12 Jul 2013, 13:37
by ippe
Riktigt kul med jämförelser :). Ska bli kul att se när min är helt färdigbromsad. M50b30 med en 6766, 9,5 komp 3,5" avgas och e85.

Har på min gamla motor en 2.5iv med 6265 som jag kan skicka in tills vidare.

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Posted: 12 Jul 2013, 21:21
by silverryggen
En liten tillrättaläggning. Martin Scherp har likadan turbo som nisse Järnet.

mvh