Page 1 of 4
Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20
Posted: 04 Jun 2013, 10:09
by Nisse977
Kanske är det någon som tycker det är kul med jämförelser
Satt en dag och pillade med en graf som jämför min och JonasH88 prestationer i bromsbänken.
Vi hade båda ganska lika motorer,
M20 2,7 liter med Z45 kamaxel, samma Precision SC6162 turbo med samma AR 0,63 T3 avgashus.
Dock fanns ett par skillnader som vi pratat om i min tråd på rejsa. Jag hade
ställt min kam åt fel håll så jag vann vrid tidigt, men förlorade på toppen, medan Jonas ställt sin kam åt andra hållet.
En annan viktig skillnad är att jag körde
1,2 bar resp 1,8 bar och Jonas på lite lägre
1,05 bar och 1,55bar. Där på svarta 1,55 bars grafen har han bara 1,2bar upp till ca 4500rpm, sen släpps det på till 1,55bar. Jag kunde ha max ladd hela vägen på 1,8 bar då det inte slirade i min koppling.
Sist men inte minst visas den
gröna linjen för Jonas större glidlagrade PT6766 ar 0,82 turbo. Förvånande är att den bara kommer ca 250rpm senare trots 6mm större kompressor och 4mm större avgasturbin OCH större AR-förhållande på avgashuset. Jag trodde det skulle vara laggigare än så.
Klicka på bilden för att se lite större
Med detta vill jag säga att jag troligtvis inte skulle se nån responsförsämring alls om jag byter till en kullagrad PT6466 i framtiden, då den både har en mindre kompressor och är kullagrad
Har tänkt att fira med en sån modernare snurra när jag får fast jobb offshore
Är bara projektanställd än så länge..
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 04 Jun 2013, 10:56
by Silverboy
Kan legge til at jeg med min 6766 T4twin 1.0 AR har samme whp ved 3500rpm og 4000rpm som den røde grafen.. målt hos PPF
Samme oppsett ellers..
Var kaldt den dagen da.. ca 10'c ute
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 04 Jun 2013, 12:46
by Nisse977
Ok det är ju kjempe bra
Kan inte du sende meg ditt bremspapir så kan jag legge in din graf også!?
Mail: nisse977@hotmail.com
Hade varit kul att se hur grafen från en M20 med Z58 kam ser ut.
Sv: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 04 Jun 2013, 13:00
by Bmw*Alex
Jag har en m20 2.7L med sc6262 1.35 bars ladd om de är intressant också
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 04 Jun 2013, 13:03
by Nisse977
Javisst!
Vad har du för spec på den?
Vilket kam och hur är den inställd
Hur stor downpipe, begränsat laddtryck på lägre varv mm?
Jag och Jonas hade båda Z45 och 3" downpipe med SC6162orna, men Jonas har senare byggt 3,5" när han kör 6766an.
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 04 Jun 2013, 19:46
by Nisse Järnet
Slänger in min gamla M20B28 också
Z45 och PT6765, 3,5" dp E85.
Lilla kurvan på 1.2 och stora var 1.6 upp till typ 6000 och sen 2.2 efter det.
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 05 Jun 2013, 10:52
by Nisse977
Då har jag lagt in NisseJärnets också. Undrar dock hur det kan vara 50% mer effekt i Nisses 2,8 L på lågvarv jämfört med våra andra 2,7 L..??
Lite kul att din 1,2 bars kurva nästan är identisk med min 1,8 bars
Vad hade du för inställning på din Z45 kam?
Slängde dit garagekompisen Svens LS3 V8 också, ger lite mer på lågvarv än våra andra små motorer kan man säga hehe
Klicka på bilden för att se lite större
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 05 Jun 2013, 11:16
by Nisse Järnet
Kul graf
Kommer inte ihåg riktigt, men tror det var 1-2mm öppet vid tdc. Ärtan recomended var det iaf
Juste Bäckis hade vart på toppen med dremeln också, det borde hjälpa lite!
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 05 Jun 2013, 12:07
by Nisse977
Jag hade min kam på ca 2,1 tidigare, men har nu enligt Ärtans instruktion ställt den på 1,5mm.
Har snikportat min topp, men gjort det själv
Vet inte om det gör nått. Tycker det ändå verkar väldigt konstigt att din skulle ge så mycket mer effekt på lågvarv.
Du hade väl T4 twinport på ditt grenrör och turbo om jag inte minns fel!?
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 05 Jun 2013, 13:10
by JonasH88
Tänk hur mycket botten-ork en 3l M20 skulle ha
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 05 Jun 2013, 13:13
by Nisse977
Jo jag ser ju att polarns 6,2l V8 ger ca 220whp när våra M20 2,7 ger 110whp, samtidigt som Nisses 100cc större motor ger 150whp, vilket inte är troligt i sammanhanget om du är med på hur jag tänker
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 05 Jun 2013, 14:53
by Pimplaren
Nisse977 wrote:Jag hade min kam på ca 2,1 tidigare, men har nu enligt Ärtans instruktion ställt den på 1,5mm.
Har snikportat min topp, men gjort det själv
Vet inte om det gör nått. Tycker det ändå verkar väldigt konstigt att din skulle ge så mycket mer effekt på lågvarv.
Du hade väl T4 twinport på ditt grenrör och turbo om jag inte minns fel!?
De var singel entry grenrör på hx40 som satt på snikmotorn, Polarn handlade dom grejerna av nisse när de blev värre
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 05 Jun 2013, 16:28
by Nisse Järnet
Precis, körde T4 singel på M20 med PT67an och samma sak på M50in
1.09 A/R om jag inte minns fel.
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 05 Jun 2013, 19:22
by Nisse977
Fått mappningstid den 17e juli, hoppas jag är hemma den här gången...
Ska bli kul att jämföra mina gamla kurvor med de nya, då jag använder samma motor, samma turbo, men med större downpipe och annan inställning på kammen. Att det är nytt sekventiellt sprut (Vipec V88), nya spridare å lite annat, det vet jag inte om man ser nån skillnad på rent effektmässigt.
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 05 Jun 2013, 19:45
by Nisse Järnet
Ska bli intressant
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 05 Jun 2013, 19:58
by Bmw*Alex
Nisse977 wrote:Javisst!
Vad har du för spec på den?
Vilket kam och hur är den inställd
Hur stor downpipe, begränsat laddtryck på lägre varv mm?
Jag och Jonas hade båda Z45 och 3" downpipe med SC6162orna, men Jonas har senare byggt 3,5" när han kör 6766an.
m20 med m51 diesel vev osäker om de blev 2.7 eller 2.8 liter. z58 kam bäckis har portat den och 1mm oversize ventiler, 3 tums downpipe och sc6262 med ett gammalt haltek e6k 465 hjulhästar.hittar inte bild på bänkpapper får se ifall bmwkrille har kvar eller om bäckis kan lägga upp
mvh
Re: Dynojämförelse SC6162 och PT6766 på M20 2,7l
Posted: 10 Jun 2013, 12:20
by Nisse977
Då har jag fått in Håvard Stensheim (HS) dyno från hans M20 2,7 med glidlagrad 6766 snurra. V-band in ut ar0,82
Har valt att plocka bort graferna från våra körningar på lägre laddtryck. Blir för mycket linjer att kika på annars...
Ser ut som Stensheim´s kommer lite senare än resten, men slaknar inte av mot slutet. Han körde 1,9mm på kammen.
Klicka för att se bilden större