Page 1 of 2
GS6-53BZ på M50
Posted: 30 May 2013, 20:14
by Nisse Järnet
Nån som vet om det är samma passning mot motorn? En polare har fått tag på en 335i E90 låda till bra kurs.
Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 30 May 2013, 21:54
by Affus
Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 31 May 2013, 14:14
by Nisse Järnet
Litar inte helt på bilderna där samt att jag läst att det är skillnad på bensin och dieselvarianten? (BZ/DZ) Har för mig att dieseln inte passar men att bensinarn gör, iaf från e90/e60.
Nån kanske testat
Sv: GS6-53BZ på M50
Posted: 31 May 2013, 14:54
by TIMGTR
Jag har testat en GS6-53BZ ifrån en e90 och den passade på m50in. Verkar finnas många olika svep då en låda hade samma bultmönster utan dom två översta som var ca 10mm för breda i cc mått. Riktig djungel detdär men bästa är ju att mäta sig fram
Sv: GS6-53BZ på M50
Posted: 31 May 2013, 14:55
by TIMGTR
Kan tillägga att diesel lådan passade inte för oss då hela svepet var för stort men har för mig att erikjakan har haft en diesel låda som passat.
Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 31 May 2013, 15:24
by Nisse Järnet
Tack! Den som passade kom alltså från 335i e90? Vet du vilken årsmodell eller om det var N54 motorn?
Sv: GS6-53BZ på M50
Posted: 01 Jun 2013, 09:30
by johankihl
Min dct låda från 335 passade frånsett att startmotorn sitter annorlunda och att de två övre hålen behöver filas upp då de sitter för brett isär. Styrstift osv passar och alla andra väsentliga skruvar.
Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 01 Jun 2013, 14:03
by KristianP
Hur är de med axeln till pilotlagret?
Jag tittade på två stycken GS6-37BZ/DZ för något år sedan. Kommer inte ihåg men ena var från en m54 och den andra från någon diesel. Lådorna var identiska och ingående axel var typ 3 cm kortare än en vanlig 5vxl zf.
Sv: Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 01 Jun 2013, 16:14
by TIMGTR
Nisse Järnet wrote:Tack! Den som passade kom alltså från 335i e90? Vet du vilken årsmodell eller om det var N54 motorn?
Japp 335i e90 har för mig att det var en 06a.
Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 01 Jun 2013, 20:10
by Nisse Järnet
Tack för svar! Kör man med pilotlagret i svänghjulet eller hur gör man lättast?
Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 02 Jun 2013, 09:18
by erikjakan
Det funkar precis på min låda, sticker in typ 5mm i lagret!
MVH
Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 04 Jun 2013, 01:46
by KristianP
Har du pilotlagret pressat mot stoppet i veven eller har du den så långt ut de går?
Va kör du för svänghjul och och koppling?
Måste ju finnas tillräckligt med splines åt lamellen också. Har man ett m20 svänghjul tappar men typ 2cm ytterligare.....
Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 04 Jun 2013, 07:38
by mg
Låda från 330d 6vxl e46 borde vell passa ?
Säg till om du behöver en sådan för det kan jag ordna
Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 04 Jun 2013, 08:23
by JohanE
Jag kör med svänghjul från sexväxlad M54. De är åttabultade och har lagret i svänghjulet. Dock är det ju tyvärr ett dubbelmassehjul.
Sv: GS6-53BZ på M50
Posted: 05 Jun 2013, 16:11
by TIMGTR
Finns ju dom som har en styrtapp längst ut på den ingående axeln och dom som har ett lager i axeln har jag för mig eller hur funkar det på dom som inte har nån styrtapp?
Re: GS6-53BZ på M50
Posted: 09 Jun 2013, 23:05
by Nisse Järnet
Bra fråga, aldrig kollat på nån som ny låda
Nån som har lite bilder kanske?
Re: Sv: GS6-53BZ på M50
Posted: 11 Jun 2013, 18:06
by Nisse Järnet
Nån som vet hur det blir med startmotorn? På 335i E90 tex sitter ju startmotorn skruvad i motorn ist, men ser ut som kanske går att skruva den i lådan också?
TIMGTR wrote:Finns ju dom som har en styrtapp längst ut på den ingående axeln och dom som har ett lager i axeln har jag för mig eller hur funkar det på dom som inte har nån styrtapp?
Dom har en tapp som sticker ut från svänghjulet.