Page 1 of 2

5bult konvertering e30

Posted: 22 May 2013, 07:36
by Schlex.320
Hej alla glada.
jag har läst igenom flera trådar och resept på hur man får bmw's 5bult på E30.
den märkligaste va på autopower där man skulle kapa av yttre öglan på bärarmarna fram och byta sida på dom och svetsa ihop dom. med vänstersidas ögla på höger bärarm och tvärt om för att få rätt caster. om de lilla hjälper borde väl en exentrisk bussning göra det också.

men de jag funderat på kan man inte bara byta yttre kulleden på E30 bärarm till en kulled från E36 om man vill ha E36 spindel och fjäderben på E30?

eller är jag helt ute och cyklar, tänkte bygga om till 5bult på en e30 själv har inte hämtat bilen än bara.

bak får de bli nav från M3 eller compact.

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 22 May 2013, 08:10
by spetsen
Lättast är väl att köra bonje hylsa fram så du kan montera e46 hjulnav med e46 330 skivor och e36 m3 bromsar på e30 fjäderbenet:) då slipper du krångla och bygga om för montering av e36 fjäderbenet :)

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 23 May 2013, 09:06
by Schlex.320
tack för tipset =) men jag har spindlar, styrväxel med pump, och oanvända styrstag till E36, bromsar har jag också och k-sport coilovers behöver bara bärarmar fram så har jag allt :) tillgång till att svarva excentriska bussningar på jobbet också för att få castern rätt, även massa rör på jobbet för att bygga rörrams armar fram om jag vill det. så vill hellst ha e36 grejer fram då för då kostar det mig inget ;)

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 23 May 2013, 09:28
by RoDe
Kommer inte hjälpa castern så mycket med excentriska bussningar.

Du kommer behöva bärarmar från m3e36 3,2.

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 23 May 2013, 09:31
by Schlex.320
okei hmm blir nog te att bygga egna bärarmar med uniballs.
hjälper det med topplagringar som är ställbara i camber och caster?

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 23 May 2013, 09:34
by RoDe
Schlex.320 wrote:okei hmm blir nog te att bygga egna bärarmar med uniballs.
hjälper det med topplagringar som är ställbara i camber och caster?
Har såna toplagringar, trodde det skulle räcka, men icke.

Vart inte bra utan m3 3.2 bärarmar.

Hade ändå mindre problem med bumpsteer. Sålde av allt och kör nu istället e30 ben, hylsa, e36 nav.

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 23 May 2013, 09:53
by Schlex.320
okei kanske går göra en hylsa på jobbet i svarven för att slippa det där med caster då.

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 23 May 2013, 14:59
by Schlex.320
en fråga till vart fan ska den såkallade bonjehylsan sitta? är den till spindelleden som ska sitta i navet lr? fattar inget av det dära, spacer mellan nav och skiva hit och dit 330skivor och m3 ok, bumpsteer va e de ens? jag ska bygga min bil för att åka brett med, om castern nu blir så jobbig med E36 armar borde man inte kunna förlänga hållaren till bussningen plus ha excentrisk och öka caster med topplagringar då tar väl däcket snart i fronten hehe

Sv: 5bult konvertering e30

Posted: 23 May 2013, 16:21
by johankihl
E36 Ben på e30 blir inte bra. Hylsan som alla pratar om ska sitta på axeltappen på ett e30 fjäderben. Med den passar ett e36 nav på e30 fjäderbenet. Således får du castern där den ska vara på en e30. E36 fjäderbenen kan du sälja och köpa e30 varianten.

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 28 May 2013, 07:08
by Schlex.320
okei med andra ord en som det är till k-sport coilsen man fäster en "hylsa" på e36 navet sen skruvar man ner fjäderbenet i den. så ett e36 nav passar på e30 bärarm? på spindelleden alltså?

5bult konvertering e30

Posted: 28 May 2013, 08:15
by turbolarssa
Bonjehylsa sitter på tappen där hjullagret sitter så att E36nav passar... Du ska alltså ha kvar e30 fjäderben/spindel //Larsson

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 28 May 2013, 08:27
by Schlex.320
ahaaa =) nu fattar jag =) hade fundering på de men va inte smart nog att fatta riktigt ;)

då vill de sig bara att kunna få loss naven då från e36 spindlarna. eller bygga egna bärarmar lr köra m3 3,2 armar med excentrisk bussning va jag fattat det som. hmm jaa de återstår att se.

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 28 May 2013, 11:08
by Simonx90
Är det inte lättast att bara ta och köpa komplett hjullager med nav från en e30 m3? Passar inte de bullt on eller är det olika dimensioner på lager?

Mvh Simon

Sv: Re: 5bult konvertering e30

Posted: 28 May 2013, 16:45
by Bmw*Alex
Schlex.320 wrote:okei med andra ord en som det är till k-sport coilsen man fäster en "hylsa" på e36 navet sen skruvar man ner fjäderbenet i den. så ett e36 nav passar på e30 bärarm? på spindelleden alltså?

Spindel som spindel

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 29 May 2013, 09:07
by Schlex.320
Simonx90 wrote:Är det inte lättast att bara ta och köpa komplett hjullager med nav från en e30 m3? Passar inte de bullt on eller är det olika dimensioner på lager?

Mvh Simon
klart de e lättast men det är också svindyrt :( jämförde priser på baknav från E30M3 och 323ti compakt och Z3.

M3 ca 1400:-/st
compakt/Z3 771:-/st

fram har jag inte kollat dock.

men eftersom jag har E36 spindlar med nav och bromsar styrväxel nya styrstag, så tänkte jag att de kanske passar blir billigast för min del om de gör det ;)

Re: Sv: Re: 5bult konvertering e30

Posted: 29 May 2013, 09:08
by Schlex.320
Bmw*Alex wrote:
Schlex.320 wrote:okei med andra ord en som det är till k-sport coilsen man fäster en "hylsa" på e36 navet sen skruvar man ner fjäderbenet i den. så ett e36 nav passar på e30 bärarm? på spindelleden alltså?

Spindel som spindel

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

så det passar? då är ju en 5bult konvertering piss enkel ju i så fall

Re: 5bult konvertering e30

Posted: 29 May 2013, 10:40
by Simonx90
På Schmiedmann så kostar väll inte ett komplett lager med nav fram så mycket. 800 kr nytt kanske.

Mvh Simon