e30 m20 turbo rycker/misständer. HJÄÄÄLP!
Posted: 18 May 2013, 17:27
bmw m20b25
haltech 2000
felet uppstod igår när jag skulle ut på lite race, bilen har stått uppställd i ca 4 veckor och fungerade prima innan jag ställde in den.
bilen gick fint som vanligt. men blev snabbt riktigt varm av den varma sommarkvällen!
när man lastar på från lågvarv och vid 4500-5500 varv någonstans rycker bilen till sjukt mycket som att den nästan slår av tändningen.
ett ytterligare fenomen var idag när bilen var sjukt varm så misstände den redan vid 1500varv och bara bluddrade...
den varnar för både hög lufttemp i motorrum och hög vattentemp 100grader, har aldrig varit med om det innan att den varit så varm. men det kan bero på den sjukt kvava 30 gradiga luften vi har här just nu.
körde en sväng utan motorhuv och det blev bättre, inga varningar och knappt inga ryckningar alls.
motorrummet var så varmt idag att jag knappt kunde hålla handen på fjäderbensstaget eller fjädertornen utan att bränna mig...
nya stift kostade jag på han utan resultat.
kollat jord mellan motor karross och den var ok
vad tror ni?
kan det vara mina tändkablar som kan orsaka detta otrevliga fenomen pg.a värmen?
EDIT: BILEN GÅR FINT UTAN MISSTÄNDNINGAR NÄR DEN ÄR SVALARE. DVS OM DEN FÅTT VILA NÅGRA TIMMAR, PROBLEMET UPPSTÅR NÄR DEN ÄR SKÅLLHET.
edit.
kollat tempgivare som är 7 ohm mindre än vad bosch anger vid 100 grader. vet ej toleranserna?
kollat kablar till hallgivare och trigger dom e ok.
kollat med lampa till bränslepumpen och den har ström vid rycken.
bytt generator som orkar leverera mer krut.
nu har rycken avanserat till att bli flera små istället för ett stort ryck med... och det sker bara när motor är varm....
haltech 2000
felet uppstod igår när jag skulle ut på lite race, bilen har stått uppställd i ca 4 veckor och fungerade prima innan jag ställde in den.
bilen gick fint som vanligt. men blev snabbt riktigt varm av den varma sommarkvällen!
när man lastar på från lågvarv och vid 4500-5500 varv någonstans rycker bilen till sjukt mycket som att den nästan slår av tändningen.
ett ytterligare fenomen var idag när bilen var sjukt varm så misstände den redan vid 1500varv och bara bluddrade...
den varnar för både hög lufttemp i motorrum och hög vattentemp 100grader, har aldrig varit med om det innan att den varit så varm. men det kan bero på den sjukt kvava 30 gradiga luften vi har här just nu.
körde en sväng utan motorhuv och det blev bättre, inga varningar och knappt inga ryckningar alls.
motorrummet var så varmt idag att jag knappt kunde hålla handen på fjäderbensstaget eller fjädertornen utan att bränna mig...
nya stift kostade jag på han utan resultat.
kollat jord mellan motor karross och den var ok
vad tror ni?
kan det vara mina tändkablar som kan orsaka detta otrevliga fenomen pg.a värmen?
EDIT: BILEN GÅR FINT UTAN MISSTÄNDNINGAR NÄR DEN ÄR SVALARE. DVS OM DEN FÅTT VILA NÅGRA TIMMAR, PROBLEMET UPPSTÅR NÄR DEN ÄR SKÅLLHET.
edit.
kollat tempgivare som är 7 ohm mindre än vad bosch anger vid 100 grader. vet ej toleranserna?
kollat kablar till hallgivare och trigger dom e ok.
kollat med lampa till bränslepumpen och den har ström vid rycken.
bytt generator som orkar leverera mer krut.
nu har rycken avanserat till att bli flera små istället för ett stort ryck med... och det sker bara när motor är varm....