Page 1 of 1
Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 14 May 2013, 13:04
by Richard_76
Hej,
Efter att ha byggt en riktig körbar E30 + S50 under ett antal år med fungerande dubbelvanos har jag nu gått över till lite mer rejäla saker
kika gärna in på:
http://www.griffon-engine.se" onclick="window.open(this.href);return false; för att se och lyssna på ett stycke motorhistoria.
Dessa motorer ersatte den mindre och kanske mer kända RR Merlin (27L) i dom senare och vassaste varianterna av Spitfire under/efter WWII, 1955 fylldes luften av blåslampor och kolvmotorns tid i stridsflygplan var över...
Lite fränt att dom redan 1938 körde med Speed/density insp.system, lambdaregleringen mot insugstemp sker genom att ett eterfyllt kapilärrör från tempgivaren trycker på ett membran i insp.pumpen som justerar bränslemängden...
Mvh:Richard Adolfsson
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 14 May 2013, 13:15
by Christofer
Fränt!
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 14 May 2013, 14:54
by Pilliam
Svinfränt! Ska du göra något speciellt med den?
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 14 May 2013, 15:56
by M535fredrik
Detta är coolt på riktigt.
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 14 May 2013, 18:29
by Jens92
Snälla, säg att du ska montera den i en E30
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 14 May 2013, 19:32
by Evinrude
Jens92 wrote:Snälla, säg att du ska montera den i en E30
Isf en touring så stolen kan sitta i skuffen, det är ett as till motor
Är riktigt svag för den gamla merlinmotorn och dessa är ju ännu värre! Tyckte "The Beast" var nog så brutal när den byggdes och då var det ju "bara" med en merlin från en tank!
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 14 May 2013, 19:58
by Richard_76
Tackar
Som det är nu tänker jag uppträda med den vid div. evenemang och flygdagar, hoppas även kunna göra en och annan motokörning/föreläsning hos företag/sällskap/klubbar som vill ha en annorlunda gruppaktivitet.
Ljudet är brutalt och helt olikt dom mindre 27L motorerna, detta genom främst 3 saker:
+10L i volym
mycket brutalare kamaxlar i denna (294gr duration / 74gr lobseparation....)
Griffon roterar moturs med annan tändföljd för att få en bättre avstämmning av insuget, fränt!
motorn är 2.5m lång och propaxlarna (min motor hade koaxialprop) ni ni ser fram är 4.5" i diam....men då den är växlad 0.44:1 mot veven så finns där 15000Nm!!!! om order ges, nästan som en välmående S50....
När jag blir pensionär om 20-30år ska den få en träbåt att sitta i.
Surfa gärna rätt på "Miss Canada IV" som nu har fått systermotorn till min, endast #6 ifrån min.
1950 körde dom 173Mph (277km/h) på vattnet, hua!
Dom testade båten i helgen för första gången sedan -52, den går 24kn på tomgång då propellern är en aning "grovgängad" för att klara höga farter, det mina vänner är manligt!
Mvh:Richard
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 14 May 2013, 20:34
by Robin Olivi
Fan va fränt. 24 knop på tomgång, perfekt inne i hamn när man ska lägga till.
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 14 May 2013, 21:00
by Doktorn
Fan vilket kul projekt!
Är djupt fascinerad av hur långt teknologin hade kommit redan på 30 talet när vi samtidigt gjöt tändkulemotorer för fullt!
Egentligen har det ju inte hänt ett skit sen dess i stora drag!
Här är ett gäng som får sina Griffon att vråla:
http://www.greenspirit.info/tractoren.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 15 May 2013, 07:02
by Richard_76
Sant, men glöm inte att detta är dåtidens JAS motorer, när Rolls-Royce fick "obegränsat" med pengar från staten så var detta det värsta men kunde göra då..
Dom finns även i 2-stegs överladdade varianter med mellan och efterkylning av laddluften, främst för att kunna hålla effekten på hög höjd = höga laddtryck krävs för att hålla luftmassan uppe då lufttrycket är lågt.
Dessutom hade dom motorerna mycket snällare kamaxlar, man hade inte råd att offra luftmassa att renblåsa cylindrarna med (antispik), när man jobbat så hårt med att få upp luftmassan måste den fångas i cylindern.
Motorn har även saltkylda avgasventiler, 4ventiler/cyl, 2stift/cyl som dessutom har olika tändtidpunkt, aluminiumtoppar/block
billet vevaxel och billetstakar av gaffel/kniv typ för att göra motorn kortare och helt symetrisk, kolvkylning och likt F1 motorer trycker man in oljan i endarna på veven osv......
Men ska man kunna köra 23bar i BMEP i hundratals timmar går det inte med moppedelar....
Motorerna är åxå tillverkade utan CNC maskiner...
Mvh:Richard
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 17 May 2013, 13:15
by bmw.nisse
fränt!!!
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 17 May 2013, 14:27
by Jørg1e30
bilder!!:-)
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 17 May 2013, 20:58
by M535fredrik
Ett litet filmklipp..
Merlin, griffon gör sig bäst i sitt rätta element med underbar dopplereffekt på ljudet..
Lyssna och njut!
http://youtu.be/reG3_cnXpkI" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rolls-Royce Griffon V12, 37L
Posted: 19 May 2013, 13:53
by Richard_76
Jaa, dom låter som bäst när dom får jobba hårt i sina rätta element, detta är ett rent specialbygge då P51 Mustang inte fanns med Griffon då det begav sig.
Jag kan verkligen rekomendera att åka till Reno Air Race i mitten av sept. varje år då dom tävlar på 30m höjd runt en ovalbana, snittfart runt 800Km/h med propeller är bra jobbat!
Jag har varit där 2ggr och ljudet är obetalbart! speciellt första varvet då dom kommer skapligt samlade en 6-8 plan
Mvh:Richard